اورژانسی‌های دولت چهاردهم
سید صالح هاشمی( استاد دانشگاه)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2455
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


جلسات سردار با گروه‌های سیاسی چه اهدافی را دنبال می‌کند

مأموریت بی‌نتیجه آقا محسن

همدلی|  آفاق فقیهی: طی چند روز گذشته «محسن رضایی» با اعضای شورای مرکزی احزاب، گروه‌ها و جبهه‌های انقلاب، نشست‌های جداگانه ای برگزار کرد.محسن رضایی در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در دیدارهای جداگانه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا و دبیران جریانات سياسی دیگر بر وحدت گروه‌های انقلابی تاکید کرده و گفته است باید از منازعه دوری کرد. این نکته و انتخاب محسن رضایی برای ایجاد وحدت در میان انقلابی‌ها و اصولگراها در حالی بوده که بعد از انتخابات یازدهم اسفندماه و اظهارات رسایی در صدا و سیما و تذکر دفتر رهبری نشان داد انشقاق میان اصولگرایان بیش از آن چیزی است که شاید به چشم می‌آید.
یک انذار و چند برداشت
عضو دفتر رهیری بعد از سخنان رسایی نوشته بود: «جهت اصلی انذار ‎حضرت آقا به نمایندگان مجلس جدید، پرهیز از اختلاف‌انگیزی و دعوا راه انداختن‌ها و ‎ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند بود؛ لذا اگر خود این تذکر بخواهد مبنای اختلاف و ستیزه‌جویی شود قطعا نقض غرض خواهد بود؛ از سوی هرکس باشد.» حمید رسایی، منتخب مجلس دوازدهم بعد از این تذکر اعلام کرد: «تذکر رهبر انقلاب به منتخبان مجلس دوازدهم یک تذکر کلی بود. خطاب رهبر انقلاب به همه است.» به نظر می‌رسد بعد از افزایش اختلافات در حالی که موضوع انتخاب رئیس مجلس و شکل‌گیری آرایش جدید مجلس رو به افزایش گذاشته، برخی اصولگرایان واسطه شده‌اند تا آنها را به میانه‌روی و وحدت دعوت کنند، موضوعی که شاید ذائقه‌ای فراتر از مجلس را برای انتخاب رئیسی معتدل‌تر برای دوره دوازدهم را نشان می‌دهد.
نگرانی رضایی
 رضایی در دیدار با نادی، جراره و شورای مرکزی شریان، رائفی‌پور و سعید‌محمد و شورای مرکزی صبح ایران و احمد‌نادري و شورای مرکزی‌جماران گفت: باید از رویش‌های انقلاب استقبال و از هرنوع تفرقه جلوگیری کرد. رقابت باید برادرانه و به دور از منازعه باشد. انتقادات و شفافیت باید منصفانه و همراه با ضوابط اخلاقی صورت گیرد و فضا برای رویش‌های جدید مهیا باشد. تحمل سليقه‌های سياسی علامت بلوغ عقلانیت گروه‌های سیاسی است.
 دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت در جبهه انقلاب، افزود: امروز بیش از هر زمانی نیازمند صف فشرده نیروهای انقلاب و کارآمدی جبهه انقلاب هستیم و راه آن قاعده محوری به جای شخص محوری است.
توصیه به اصولگرایان
رضایی با یادآوری شرایط حساس کشور پس از طوفان الاقصی و وعده صادق خاطرنشان کرد: موقعیت ایران درغرب آسیا بیش از گذشته تعیین کننده شده است، فرصت‌ها و تهدیدات جدیدی درمقابل کشور قرار گرفته است. در چنين شرايطي وحدت نيروهاي انقلاب و تلاش همگانی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور رمز عبور از تهدیدات و بهره برداری از فرصت‌هاست و هر نوع تکروی و سهم‌خواهی آسیب بزرگی به نظام و مردم خواهد زد. امروزه به شدت نیازمند عقلانیت جمعی اشخاص و جریانات سیاسی کشور هستیم.
سکوت معنادار قالیباف
در همین‌حال گزینه‌های مطرح شده برای ریاست و نایب رئیسی مجلس نشان می‌دهد طیف‌بندی‌های درونی مجلس دوازدهم از شکاف عمیقی برخوردار است و حضور چهره‌های تندرو در کنار متکی و قالیباف که میانه‌ به حساب می‌آیند ممکن است جهت کلی پارلمان را اساسا تغییر دهد، تغییری که شاید چندان با شرایط سیاسی کشور همخوان نباشد. برخی بر این عقیده‌اند نیروهای بیرونی احتمالا برای ایجاد موازنه بین بدنه و هیئت رئیسه مجلس به دنبال چاره‌اندیشی هستند. پیشنهاد پزشکیان برای نایب رئیسی مجلس که مستقلین را به دنبال خود دارد ممکن است شانس قالیباف را برای ریاست مجلس افزایش دهد. سکوت قالیباف در چند هفته گذشته در حالی که اختلاف طیف او و رسانه‌های دولتی اوج گرفته، نشان می‌دهد او بیرون از دایره نمایندگان قدرت را محک می‌زند. چنانکه در مجلس یازدهم نیز این روش او به نتیجه رسید. اما باید دید رادیکال‌ها که این روزها چسبندگی خود را با طیف دولت افزایش داده‌اند و همه امکانات دولتی و رسانه‌ای را در اختیار دارند خواهند توانست بر اراده ایجاد موازنه و پرهیز از تندروی فائق آیند؟ چهره میانه‌رو محسن رضایی در این ماموریت احتمال انتخاب هیئت رئیسه معتدل در مجلس رادیکال را افزایش می‌دهد یا تلاش پایداریچی‌ها و دولت این تلاش را به ماموریت غیرمکن آقا محسن بدل خواهد کرد؟