«وفاق» به مویی بند است
محسن خرامین(روزنامه‌‌نگار)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2559
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


شهرستانی‌ها در تهران مسافرکشی نکنند

زهره قلیچی- عجب وضعیتی شده است. دنیا برای برخی دارد تنگ و تنگ‌تر می‌شود. انگار هیچ‌کس حوصله این‌ها را ندارد. یعنی اگر پای عدالت هم در میان باشد، آخرش یک‌طوری می‌شود که این جماعت به حقشان نرسد. در پایتخت یک مفهومی داریم به نام شهرستانی. هر کس یک روز زودتر از دیگری گذرش به پایتخت خورده باشد به آنکه دیرتر آمده می‌گوید شهرستانی و گویی این عنوان هم از آن موضوعاتی است خودش برای خودش صاحب مراتبی است. این‌ها (که من هم جزو همان‌ها هستیم) یک روزی به هر دلیل از شهر و دیار خود راهی پایتخت شدند. یکی نماینده مجلس شد، یکی وزیر، یکی مدیرکل وزارتی و ... حالا همان‌ها دارند فضا را برای هم‌قطارهای خود تنگ می‌کنند. در تازه‌ترین فقره، رئیس شورای شهر تهران هم یکی از همین اقدامات را انجام داده است. البته او درباره موضوعات مختلفی حرف زده اما بر این موضوع هم تاکید کرده که به وزارت کشور پیشنهاد داده‌اند پلاک شهرستان نتواند در تهران مسافرکشی کند. او به لزوم همکاری دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک تأکید کرده و گفته است: اینکه دولت در زمان شهید رئیسی و هم‌اکنون هماهنگی انجام می‌دهد تا ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس خارجی و داخلی خریداری شود که آلایندگی ندارند، قدم بزرگی بوده و قابل‌تقدیر است.
مهدی چمران پیش از آغاز دویست و هشتاد و ششم جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در تشریح دستورات این جلسه اظهار کرد: در جلسه امروز در ابتدا حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، گزارشی جامع در خصوص اقدامات انجام شده برای مناسب‌سازی فضاهای عمومی شهر تهران برای افراد دارای معلولیت ارائه می‌دهد و در ادامه از پنج نفر از افراد توان ‌یاب به مناسبت روز جهانی معلولین تجلیل خواهد شد. این اقدام نشان‌دهنده از توجه ویژه شورای شهر به حقوق افراد دارای معلولیت و تلاش برای ایجاد شهری فراگیر و بدون مانع است.او ادامه داد: در این جلسه لایحه معرفی کارکنان رسمی شهرداری تهران جهت انتصاب به‌عنوان قائم‌مقام ذی‌حساب و همچنین لایحه آئین‌نامه اجرایی بند ۳ تبصره ۱۶ مصوبه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران بررسی خواهد شد. همچنین، طرح اصلاح فرآیندهای دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نیز در دستور کار این جلسه قرار دارد. در پایان هم اعضای شورای اسلامی شهر تهران یک نفر کارشناس متخصص را به‌عنوان نماینده خود جهت عضویت در کمیته طراحی جامع نورپردازی فضاهای شهر تهران انتخاب خواهد کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آلودگی هوای تهران در روزهای اخیر گفت: طرح ترافیک در این ایام به فروش نمی‌رسد و ممنوع است. خودروهای پلاک شهرستان را هم پیشنهاد دادیم که اگر کار ضروری دارند سریع انجام دهند و برگردند اما اگر قرار است در تهران کار و مسافرکشی کنند، به خودروهای سواری آلاینده پایتخت افزوده خواهد شد که این پیشنهاد را به وزارت کشور دادیم و امیدواریم پذیرفته شود. به گفته رئیس شورای شهر تهران، برخی خودروها نیز در شهرستان‌ها معاینه فنی دریافت کرده و در تهران تردد می‌کنند که نباید این‌گونه باشد و باید با هماهنگی‌ها این موضوع برطرف شود.چمران همچنین خاطرنشان کرد: سایر دستگاه‌ها نیز باید وارد عمل شوند و قانون هوای پاک را اجرا کنند. ۲۳ سازمان مسئول هستند و اگر کوتاهی کنند همین شرایط وجود خواهد داشت. شورا و شهرداری در این زمینه در صدر جدول نه‌تنها آماده همکاری هستند؛ بلکه کار و وظیفه خود را انجام می‌دهند. اتوبوس برقی که قیمتی بیش از اتوبوس دیزلی دارد و تا ۱۶ میلیارد تومان هم می‌رسد خریداری‌شده و شهرداری دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را وارد می‌کند تا درصدی از آلودگی را بکاهد.
او با اشاره به اینکه حدود ۱۰ درصد از آلودگی هوا به موتورسیکلت‌ها برمی‌گردد که متعلق به بخش خصوصی است، یادآور شد: چندین بار پیشنهاد دادیم که به‌جای موتورسیکلت بنزینی موتورسیکلت برقی مونتاژ کنند؛ اما گفتند چون قیمت آن گران‌تر خواهد بود مردم استقبال نخواهند کرد. درصورتی‌که با استفاده از موتورسیکلت‌های برقی هم آلودگی صوتی نخواهیم داشت و هم آلودگی هوا. با یک بخش و دو بخش مشکل حل نمی‌شود و باید همه بخش‌ها کنار هم قرار بگیرند تا مشکل برطرف شود.
چمران اضافه کرد: در سال‌های قبل وزیر کشور جلساتی برگزار کرد و در این جلسات وظایف انجام‌شده برخی دستگاه‌ها قابل‌قبول بود و دستگاه‌هایی که نتوانسته بودند کاری کنند بازخواست شدند. درهرصورت به نتیجه چندان موفقی نرسیدند. اگر به مدیریت واحد رسیده بودیم وضعیت چنین نمی‌شد. ما یک پله پایین آمدیم که مدیریت هماهنگ شکل بگیرد؛ اما نه در مجلس و نه در دولت تصویب نشد و روند با همان شکل سابق ادامه یافت.
او در ارتباط با تردد اتوبوس‌های دودزا یادآور شد: اگر شهروندان در این مورد گزارش دهند بلافاصله اتوبوس‌ها متوقف و به تعمیرگاه‌ها منتقل می‌شوند. گازوئیل مصرفی شرکت واحد کیفیت بالایی دارد و نهایتا ۲۵ ppm است و گازوئیل تولیدی برای شرکت واحد متفاوت است. به هر شکل اگر شهروندان اتوبوس دودزا دیدند باوجوداینکه کمبود داریم و به ۶۰۰۰ اتوبوس نیاز است، گزارش دهند و ما ترجیح می‌دهیم این دستگاه‌ها کار نکنند.
چمران در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در رابطه با قانع نشدن یکی از اعضا از پاسخگویی شهردار و اینکه تصمیم رئیس شورا در این مورد چیست؟ گفت: من باید تصمیم بگیرم که کسی قانع شود یا نشود؟ اگر قانع نشدند باید مراحلی دیگر طی شود و دوسوم اعضا بگویند قانع نشدند و تصمیم دیگری گرفته شود. برای استیضاح باید ۱۴ نفر اعلام آمادگی کنند. به این دعواها کار نداشته باشید درگیری‌های مردم را باید حل کنیم. پیشنهادها را برای حل مشکلات به رئیس‌جمهور بدهید.
او ادامه داد: اصل موضوع در آلودگی هوا، دولت است. باید برای اموری همچون بنزین اقدامات لازم انجام شود و وزارتخانه‌های دیگر نیز باید به میدان بیایند تا به‌جای مناسبی برسیم. اینکه دولت در زمان شهید رئیسی و هم‌اکنون هماهنگی انجام می‌دهد تا دو هزار و ۵۰۰ دستگاه خارجی و داخلی خریداری شود که آلایندگی ندارند، قدم بزرگی است و این همکاری قابل‌تقدیر است و امیدواریم به نتیجه برسد.چمران در پاسخ به پرسشی دیگر در خصوص چهار هزار نیروی شهرداری که در حال حاضر فعالیتی ندارند و تنها ساعت حضور خود را ثبت می‌کنند، گفت: نمی‌دانم این چهار هزار نفر را بر چه اساسی مطرح می‌کنید اما درهرصورت نیروهایی با این وضعیت وجود دارند و ما در حال پیگیری و فشار برای حل این مشکل هستیم.