برنده جایزه نوبل از جزئیات زندگی در آثارش گفت
نوشتن با تمام حواس
همدلی| آیسان علیبخشی: هان کانگ، نویسنده برجسته کرهای و برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۴، طی سخنرانی خود در استکهلم از تجربههای شخصی و مسیر نویسندگیاش سخن گفت. او به عنوان اولین زن آسیایی و نخستین نویسنده کرهای که این جایزه را کسب کرده، در این سخنرانی به خاطرات دوران کودکی و تأثیر آن بر خلاقیت ادبی خود اشاره کرد.هان توضیح داد که چگونه یک جعبه قدیمی شامل دفترهای خاطرات و نوشتههای کودکیاش، او را به یاد اولین تلاشهای ادبیاش انداخت. کانگ بیان کرد که نوشتههای ساده و کودکانهاش، در نهایت او را به سمت نوشتن اولین شعرها، داستانها و سپس خلق رمانهای بزرگ هدایت کرد.
این نویسنده بر اهمیت روند تدریجی نویسندگی تأکید کرد و گفت نوشتن هر کتاب جدید برای او مانند مواجهه با پرسشهایی پیچیده و عمیق است. به گفته او، این پرسشها به مرور او را تغییر میدهند و در نهایت به اثری تازه ختم میشوند.
هان در بخشی از سخنرانی به رمان معروف خود، «گیاهخوار»، اشاره کرد و اظهار داشت که نوشتن این اثر باعث مواجهه با سؤالات سختی درباره معصومیت و خشونت انسانی شد. او همچنین تأکید کرد که این سؤالات به طور مداوم، او را به سمت نوشتن آثار تازهتر سوق میدهند.او در توصیف فرایند خلاقانهاش گفت: «وقتی مینویسم، تمام حواس خود را بهکار میگیرم. تجربه دیدن، شنیدن، لمس کردن و حتی درک کوچکترین احساسات در بدنم بخشی از این فرایند است».
هان، سخنرانی خود را با قدردانی از مخاطبان و خوانندگانی که از طریق آثار او ارتباط برقرار کردهاند، به پایان رساند. متن سخنرانی او به زبان کرهای ارائه شد و ترجمه آن به زبانهای انگلیسی و سوئدی در وبسایت نوبل در دسترس است.هان در ضیافتی که به مناسبت سالگرد درگذشت آلفرد نوبل برگزار خواهد شد، به همراه سایر برندگان حضور پیدا میکند. کانگ در ادامه سخنرانی خود، بر اهمیت نقش جزئیات در انتقال احساسات به خوانندگان تأکید کرد. او توضیح داد استفاده از تجربههای حسی مانند صدای باران، بوی خاک، گرما و سرمای محیط و حتی واکنشهای بدنی نظیر تپش قلب و نیاز بدن به غذا و آب میتواند نوشته را زندهتر و ملموستر کند. او بیان کرد که این ارتباط حسی به نویسنده کمک میکند تا مخاطب را به عمق داستان وارد کند و از طریق کلمات به نوعی «رشته ارتباطی زنده و الکتریکی» دست یابد که پرسشهای نویسنده را با خوانندگان پیوند میدهد. این نویسنده همچنین به موضوع آثارش اشاره کرد که اغلب بر محور دردها و چالشهای انسانی در کره جنوبی مدرن متمرکز هستند. کتابهایی مانند «گیاهخوار» و «اعمال انسانی» نمونههایی از این تلاش برای واکاوی زخمهای تاریخی و شکنندگی زندگی بشر هستند. کمیته نوبل نیز به دلیل همین ویژگیها، نثر شاعرانه و توجه او به آسیبهای تاریخی را شایسته تقدیر دانسته است.
هان با بیان اینکه نوشتن یک رمان میتواند بین یک تا هفت سال زمان ببرد، از پیچیدگیهای این مسیر سخن گفت و آن را همچون سفری دانست که نویسنده را تغییر میدهد. او تصریح کرد که پس از پایان هر اثر، مانند کسی که دیگر همان فرد سابق نیست، به مرحلهای جدید وارد میشود.
کانگ در ادامه سخنرانی خود در مراسم نوبل ادبیات ۲۰۲۴، به این نکته اشاره کرد که نوشتن برای او نوعی کاوش در دردها، سؤالات پیچیده انسانی و تجربههای عمیق حسی است. این فرایند نهتنها به کشف احساسات درونی کمک میکند، بلکه نویسنده را در مواجهه با چالشهای ذهنی و احساسی خود، تغییر میدهد. به گفته هان، هر بار که او با نوشتن مواجه میشود، با مجموعهای از پرسشها زندگی میکند و پس از پایان هر اثر، دیگر همان شخص قبلی نیست.
این نویسنده همچنین تأکید کرد که برای خلق آثار خود از تمامی حسها و تجربیات زندگی، از قبیل شنیدن، دیدن، بوییدن و حتی واکنشهای فیزیکی مانند تپش قلب استفاده میکند. این جزئیات، به نوشتههای او عمق میبخشند و باعث میشوند خواننده بتواند به طور واقعی با داستان و شخصیتها ارتباط برقرار کند. هان کانگ، که نویسندهای شناختهشده در کره جنوبی است، در نهایت با اشاره به تقدیر نوبل از نثر شاعرانه خود که به آسیبهای تاریخی و دردهای بشر پرداخته است، سخنانش را به پایان رساند. در این مسیر، او متوجه شد که نوشتن، بهویژه در قالب رمان، یک سفر پیچیده و در عین حال تحولآفرین است که میتواند نویسنده را به فردی کاملا متفاوت تبدیل کند.
این نویسنده کرهای قرار است در مراسم رسمی نوبل که در سالگرد درگذشت آلفرد نوبل برگزار میشود، حضور یابد و همراه دیگر برندگان مورد تقدیر قرار گیرد.