رویداد
محسن حسینی به سراغ «پرفورمنس» میرود
آموزش غلط مفهومی جهانی
همدلی| محسن حسینی بازیگر و کارگردان تئاتر قصد دارد در راستای تولید پروژه تئاتری جدید خود یک کارگاه تخصصی آموزشی با موضوع «پرفورمنس» برگزار کند.محسن حسینی بازیگر و کارگردان با سابقه تئاتر درباره جدیدترین فعالیتهای خود در عرصه تئاتر، گفت: به زودی و در ماه مرداد ورکشاپی را برگزار میکنم که برای پیشتولید یک پروژه است تا بتوانم با نسل جوانتر و علاقهمند به هنر پرفورمنس آشنا شوم. این کارگاه تخصصی آموزشی و به نوعی آزمونی از نسل امروزی و علاقهمند به این هنر برای حضور در پروژه مدنظر است.او یادآور شد: جوانان امروز به مقوله پرفورمنس علاقهمند هستند ولی به طور رسمی آموزشی برای هنر پرفورمنس نداریم و اکثر آموزشهایی هم که داده میشود اشتباه و غلط است.حسینی با بیان اینکه در کارهای صحنهای خود همواره بخشی را به پرفورمنس اختصاص داده است، درباره پروژه اجرایی مدنظر خود گفت: تولید پروژه جدیدی به نام «پژواک پریان پنته زیله آ» را مدنظر دارم که پروژه گستردهای است.این هنرمند با سابقه تئاتر درباره زمان و مکان مدنظر اجرای پروژه جدید خود، اظهار کرد: چند سالن پیشنهادی هست ولی سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر بیشتر مدنظر من است. این پروژه نیاز به ۵ ماه تمرین دارد و برگزاری ورکشاپ پرفورمنس هم یکی از کارهای مهم در راستای تولید این پروژه است.او در پایان درباره دیگر فعالیتهای خود نیز توضیح داد: طی این سالها نمایشنامههای مختلفی را نظیر «اورفه»، «امیرارسلان نامدار»، «دیوان غربی شرقی»، «فروغ ساراپینا»، «من آنتونن آرتو» و «گیلگمش» نوشته و برخی را روی صحنه بردهام. طی توافقی که با نشر قطره شکل گرفت قرار شده است این آثار چاپ و منتشر شوند. همچنین قرار است در بخش ترجمه نیز آثاری را برای چاپ به این انتشارات ارائه دهم.
در موزه هنرهای معاصر تهران
هماندیشی «یک نشست، یک اثر» برگزار شد
همدلی| نخستین هماندیشی «یک نشست یک اثر» با محوریت نقاشی تئاتر، با نمایش اثر فرانسیس سالز با عنوان «هملت» در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، در نخستین هم اندیشی «یک نشست یک اثر» با محوریت نقاشی تئاتر با حضور صالح نجفی مدرس، نویسنده و پژوهشگر، به نقد و بررسی اثر «هملت» از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران پرداخته شد.صالح نجفی به ارزیابی جنبش «نیو فیگوریشن» (فیگوراسیون جدید)، جریانی به نسبت غیرمنسجم و بدون بیانیهای گویا در میانه قرن بیستم پرداخت.در ادامه به روند شکلگیری این جنبش و معیارهای شاخص آن و چگونگی تعریف این اثر در این جنبش و همچنین به بحث در مورد نوع دیالکتیک جاری مابین این اثر و مخاطب و نوع برخورد روششناسیهای زیباییشناسی با این جنبش و به طور خاص این اثر پرداخته شد.نجفی در ادامه با مطرحکردن مبحث مربوط به نظریه «شباهت خانوادگی ویتگنشتاین» گفت: این سبک و بهویژه این اثر را میتوان بهعنوان مثالی مناسب برای این جریان فکری مطرح کرد؛ جنبشی که نه دارای بیانیهای خاص است و نمیتوان از آن به تعریفی منسجم دست یافت. اثری که نه در جنبشهای منتصب به رئالیسم قرار میگیرد نه به سمت انتزاع محض پیش میرود.موزه هنرهای معاصر تهران در نظر دارد با رویکردی پژوهشمحور و بینامتنی، دوشنبه هر هفته با حضور استادان و منتقدان هنری، بهنقد و بررسی یک اثر نفیس از گنجینه (آثاری که در دهههای اخیر کمتر بهنمایشدرآمده است) بپردازد.