از آرمان‌گرایی تا واقع‌گرایی
مجید صیادنورد (دکترای اندیشه سیاسی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2451
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


جدال تندروها با پایان بندی “انحراف” خاتمه می‌یابد؟

بازداشت زیبا کلام؛ به سایه بردن دعواهای درون محفلی

همدلی- آرزو بخشنده: بازداشت روز یکشنبه “صادق زیباکلام” واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. همزمانی این بازداشت با چند اتفاق سیاسی مهم این شائبه را بیشتر کرد که احتمالا پیام‌های جدیدی قرار است به جامعه مخابره شود. همزمانی رونمایی از کتابی با عنوان « جرا شما را نمی‌گیرند» سیگنال اولیه‌ای بود که بعد از مشارکت حداقلی در انتخابات به فعالان رسانه‌ای داده شد. این اقدام در بحبوحه انتخابات هئیت رئیسه مجلس و جدال تازه‌واردها و طیف سنتی اصولگرا بر سر کرسی ریاست، با انشعاب زدن در توجه افکارعمومی، بار سنگین نگاه‌ها را تقسیم کرده تا بتواند با تنفس بیشتری به جمع‌بندی در مجلس دوازدهم برسد. صرفنظر از مباحث حقوقی این بازداشت که تنگناهای آزادی بیان را نشان می‌دهد، گویا جنبه‌های تبلیغاتی و هدفمند این اتفاق بیشتر مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته است. در این راستا «سعید حجاریان» تئوریسین جریان اصلاحات، در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت:خبر بازداشت دکتر صادق زیباکلام فقط تا مدتی می‌تواند دعوا‌های درون محفلی اقتدارگرایان را از سرخط خبر‌ها خارج کند. غافل از آن‌که کارخانه رسواگری‌های اصول‌گرایان علیه رفقای‌شان، با محصولات رنگین، چند شیفته به کارش ادامه خواهد داد!
از دموکراسی فاصله گرفتیم
همچنین یک فعال فعال سیاسی این دعواها را اینگونه تحلیل کرده که: این نوع برخوردها در جامعه سیاسی امروز نشان می دهد که از اصول اولیه دموکراسی فاصله داریم چون احزاب خوب شکل نگرفتند. در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم ناگهان چراغ برخی مجموعه های سیاسی روشن شد و به میدان آمدند، حالا در بعضی حوزه های انتخابیه موفق شدند و در بعضی دیگر توفیقی کسب نکردند. وقتی به 45 سال اخیر نگاه کنیم متوجه می شویم تمام کسانی که تندروی داشتند در نهایت به انحراف کشیده شدند. در واقع هرچه سواد کمتر، ادعا بیشتر و تندروی بیشتر می شود.«محمدجواد جمالی نوبندگانی» در گفت‌وگو با «نامه نیوز» درباره دعوا و کشمکش شکل گرفته بین دو اردگاه نواصولگرایی و نئوپایداری‌ها گفت: استفاده مجموعه های سیاسی از روش‌های تخریبی جز آنکه به ناامیدی مردم از سیاسیون منتهی شود، حاصل دیگری ندارد. وی افزود: کسی که با تخریب رقیب بخواهد خود را اثبات کند، زمان زیادی طول نخواهد کشید که تخریب‌ها دامن خود او را نیز خواهد گرفت؛ چون طرف مقابل نیز ساکت نمی نشیند و در مقام پاسخ بر می آید. قطعا و یقیقنا اسم این روش سیاست ورزی نیست و در نهایت هر دو طرف براثر امواج تخریبی نابود خواهند شد.جمالی با اشاره به تشدید ناامیدی اجتماعی بر اثر تخریب‌های سیاسی گفت: میزان مشارکت مردم در انتخابات چند دوره اخیر را نگاه کنیم، هر دوره نسبت به دوره قبل کاهش میزان مشارکت را داشتیم چون وقتی تخریب جای رقابت را می گیرد مردم می گویند «فرقی ندارد به چه کسی رأی دهیم، هر کسی رأی بیاورد آخرش مشخص می شود که دغدغه مردم و کشور ندارد».وی درباره سرنوشت دعوای نواصولگرایی و نئوپایداری ادامه داد: این دعوا برنده ندارد و در نهایت هر دو طرف تخریب خواهند شد. وقتی به 45 سال اخیر نگاه کنیم متوجه می شویم تمام کسانی که تندروی داشتند در نهایت به انحراف کشیده شدند. در واقع هرچه سواد کمتر، ادعا بیشتر و تندروی بیشتر می شود.
حماسه نامیدن انتخابات، دلداری دادن به خودشان
با وجود تلاش‌های سیاسی پشت پرده، اما حماسه نامیدن انتخابات دور دوم مجلس همچنان روی خط نقد قرار دارد. برخی معتقدند که در دور دوم حتی حلقه خودی‌ها به پای صندوق‌ها نیامدند و عصاره‌ای از حامیان رادیکال‌ها اعلام حضور کردند. سخنگوی حزب “ندای ایرانیان” به منیبان گفت: چنین نتیجه ای دور از ذهن نبود و مشارکت پایین مردم را باید در دور اول مورد بررسی قرار می‌دادیم. در مجموع مشارکت پایین در دو دور انتخابات مجلس بی سابقه بود و ریشه آن هم سیاست‌های اخیر شورای نگهبان است چرا که مردم احساس کردند صندوق رای بی خاصیت است و از آن رویگردان شدند. او افزود: طی سال‌های اخیر منتخبین مردم نتوانستند به وعده های خود عمل کنند و علت آن کارشکنی نهادهای غیر انتخابی در ایران بوده است و تا زمانی که این رویکرد عوض نشود مردم همچنان با صندوق ها قهر خواهند بود. نورمحمدی تاکید کرد: در دور اول و دوم انتخابات مجلس فقط قشر تندرو و سفت و سخت حامی در انتخابات شرکت کردند اما در دوره دوم عصاره حامیان تندرو در انتخابات شرکت کردند. او با اشاره به ادعای وزیر کشور مبنی بر حماسه آفرینی مردم در انتخابات گفت: وزیر کشور از وضعیت مشارکت مردم در انتخابات آگاه است و این اظهارنظر فقط برای آرام کردن خودش بود و می‌خواست خودش را دلداری بدهد.