ضرورت تبیینتخصصی تبلیغاتانتخاباتی
محمدحسن علایی(جامعهشناس) مجموعه فعالیتهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی دوره نمایندگی مجلس حاکی از آن دارد که دستاوردهای ایشان میبایست همه مولفههای توسعه انسانی؛ فرهنگی؛ اجتماعی، اقتصادی و عمرانی و ...را شامل شود که نامزدهای انتخابات باید بر اساس آن شاخصها برنامههای عملیاتی خویش را به نحو واقعی و عینی برای مردم تبیین کنند.
از طرفی برای نقد این برنامهها در حوزه خدمت رسانی به شهروندان عزیز میبایست اهل تخصص اعم از فرهنگیان، جامعه مهندسان، پزشکان؛ دانشگاهیان و... و علیالخصوص کارشناسان اصحاب رسانه و روزنامه نگاران از منظر تخصصی خویش وارد عرصه نقد این برنامهها شوند و انتظارات و راهکارهای بهبود و توسعه این برنامهها را بیان کنند.
یکی از شاخصههای فعالیتهای یک نماینده موفق در مجلس شورای اسلامی، حرکت در راستای منافع ملی و منطقهای است که نشان از توان بالای مدیریتی و اجرایی ایشان دارد و از درایت، تنفذ و قدرت تصمیم سازی ایشان در حوزه قانون گذاری خبر میدهد. لذا نامزدهای انتخاباتی باید دکترین خاص خود را برای توفیق در صحنههای ملی و منطقه ای را به نحو مستدل و کاملا روشن و شفاف بیان کنند. سنجش، ارزیابی و اعتماد به نخبههای دانشگاهی و اجماع نخبگانی گامی مهم در تحولآفرینی و بهبود شرایط کشور و ارتقا سطح زندگی ایرانیان و شهروندان ایرانی در سرتاسر کشور است. لذا از نامزدهای برخاسته از دانشگاه و اجتماع علمی در جهت جلب اعتماد مردم، حقیقتا انتظار بیشتری میرود که به جای دادن وعده و وعیدهای پوپولیستی و عوامپسندانه به تبیین مؤلفههای اصلی ایدهها و برنامههای خویش بپردازند. توسعه “گفتمان انتخابات” خود یکی از امکانهای نیل به توسعه یافتگی یکی از مهمترین عرصههایی هست که اصحاب اندیشه، رسانه و قلم میتوانند در ایام منتهی به انتخابات به آن مبادرت ورزند.
جان کلام اینکه، تحلیل انتخابات از معبر بازخوانی ادبیات توسعه در کشور میگذرد و بیتردید توسعه ی امروز کشور ما منوط به فهم امر متکثر است و راه تحقق عینی این تکثر تنها و تنها در تقید به توسعه سازکارهای مدنی همچون گفتمان انتخابات میگذرد که ارتقای این گفتمان در وحله اول به عهده خود کاندیدهای انتخاباتی و هواداران ایشان میباشد که بتوانند با تعهد به استانداردهای تبلیغاتی گامهای مثبتی در راستای حفظ منافع ملی کشور بردارند.