از آرمان‌گرایی تا واقع‌گرایی
مجید صیادنورد (دکترای اندیشه سیاسی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2451
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


ضرورت تبیین‌تخصصی ‌تبلیغات‌انتخاباتی

محمدحسن علایی(جامعه‌شناس)

 مجموعه فعالیت‌‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی دوره نمایندگی مجلس حاکی از آن دارد که دستاوردهای ایشان می‌بایست همه مولفه‌‌های توسعه انسانی؛ فرهنگی؛ اجتماعی، اقتصادی و عمرانی و ...را شامل شود که نامزدهای انتخابات  باید بر اساس آن شاخص‌‌‌ها برنامه‌‌های عملیاتی خویش را به نحو واقعی و عینی برای مردم تبیین کنند.
از طرفی برای نقد این برنامه‌‌‌ها در حوزه خدمت رسانی به شهروندان عزیز می‌بایست اهل تخصص اعم از فرهنگیان، جامعه مهندسان، پزشکان؛ دانشگاهیان و... و علی‌الخصوص کارشناسان اصحاب رسانه و روزنامه نگاران از منظر تخصصی خویش وارد عرصه نقد این برنامه‌‌‌ها شوند و انتظارات و راه‌کارهای بهبود و توسعه‌ این برنامه‌‌‌ها را بیان کنند.
یکی از شاخصه‌‌های فعالیت‌های یک نماینده موفق در مجلس شورای اسلامی، حرکت در راستای منافع ملی و منطقه‌ای است که نشان از توان بالای مدیریتی و اجرایی ایشان دارد  و از درایت، تنفذ و قدرت تصمیم سازی ایشان در حوزه قانون گذاری خبر می‌دهد. لذا نامزدهای انتخاباتی باید دکترین خاص خود را برای توفیق در صحنه‌‌های ملی و منطقه ای را به نحو مستدل و کاملا روشن و شفاف بیان کنند. سنجش، ارزیابی و اعتماد به نخبه‌‌های دانشگاهی و اجماع نخبگانی گامی مهم در تحول‌آفرینی و بهبود شرایط کشور و ارتقا سطح زندگی ایرانیان و شهروندان ایرانی در سرتاسر کشور است. لذا از نامزدهای برخاسته از دانشگاه و اجتماع علمی در جهت جلب اعتماد مردم، حقیقتا انتظار بیشتری می‌رود که به جای دادن وعده و وعیدهای پوپولیستی و عوام‌پسندانه به تبیین مؤلفه‌های اصلی ایده‌‌ها و برنامه‌‌های خویش بپردازند. توسعه‌ “گفتمان انتخابات” خود یکی از امکان‌های نیل به توسعه یافتگی یکی از مهمترین عرصه‌‌‌‌هایی هست که اصحاب اندیشه، رسانه و قلم می‌توانند در ایام منتهی به انتخابات به آن مبادرت ورزند.
جان کلام اینکه، تحلیل انتخابات از معبر بازخوانی ادبیات توسعه در کشور می‌گذرد و بی‌تردید توسعه ی امروز کشور ما منوط به فهم امر متکثر است و راه تحقق عینی این تکثر تنها و تنها در تقید به توسعه سازکارهای مدنی همچون گفتمان انتخابات می‌گذرد که ارتقای این گفتمان در وحله اول به عهده خود کاندیدهای انتخاباتی و هواداران ایشان می‌باشد که بتوانند با تعهد به استانداردهای تبلیغاتی گام‌های مثبتی در راستای حفظ منافع ملی کشور بردارند.