از آرمان‌گرایی تا واقع‌گرایی
مجید صیادنورد (دکترای اندیشه سیاسی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2451
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


شهیدسلیمانی دُری نایاب و فراتر از بازار قدرت

محمدرضاچمن نژادیان( فعال فرهنگی)

شهیدسلیمانی دُری نایاب و فراتر از بازار قدرت

محمدرضاچمن نژادیان( فعال فرهنگی)

 نهضت‌های اسلامی معمولاً در جهان اسلام و پیرامونی حول یکسری آرمان‌ها، ارزش‌های عملکردی مادی و معنوی شکل می‌گیرند. آنها منشاء امید آفرینی برای ایجاد تحول مثبت در ساخت و ساز حال، آینده نزدیک و دور از دسترس به‌نام آخرت هستند.
وقتی دم از تحول با ساخت و ساز در نهضت و مکتب اسلام زده می‌شود، نباید چنین استنباط شود که منظور فقط ادای تکالیف دینی در قالب‌های خشک عبادی و مناسک بی روحی برای آخرتگرایی محضی هستند که فارغ از رفاه، آسایش و خواست‌های مدنی، فطری و غریزی انسان‌ها در حال و آینده نزدیک یعنی دنیا انجام می‌شوند. در عین حال نباید این انحراف القاء شود که دین و اسلام آمده است تا رفاه، آسایش و لذات زندگی اخروی را از طریق حرکات و سکنات عبادی خشک و مناسکی مقدس مآبانه ماترک دنیوی تضمین کند.
گرچه شرح و بسط بیشتر مطلب در این مقال نمی‌گنجد، اما باید دانست نهضت و انقلاب اسلامی برای تحول مثبت در زندگی دنیوی با ساخت و ساز زیرساخت‌های مادی، تربیتی و مدنی مترقیانه متعهدانه آمده است. رویکردهای محتوایی آن بیشتر تجلی و تحقق مولفه‌‌‌‌‌‌های مدیریتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را در برمی‌گیرد که متضمن عدالت گستری، برابری انسان‌ها، فساد زدایی، صیانت از منابع ملی و خدادادی، شهروند سازی ماهر اخلاق مدار، تعهد به نظم و انضباط عمومی، ارتقاءسلامتی و بهداشت روانی شهروندان، توجه مسئولانه زیست محیطی، تعالی با استحکام خانواده، رفاه همراه  آسایش ملی، فرصت سازی برای تلاش با کار واقعی، تسهیل علمی اثربخش، دانش آموزی همگانی، اعتلای حقوق ملت( انسانی،ملی و مدنی)، رفع تبعیض از جامعه، توسعه مسئولیت پذیری اجتماعی،الزام به پاسخگویی شفاف حاکمان، شایسته گزینی حکمرانی و شایسته سالاری مدیریتی و... در حاکمیت است. آنگاه با تحقق چنین محتوایی است که تز تربیت و تعالی منش آزادگی انسان، تکامل مکارم اخلاق و آخرت زیستی عارفانه شکوفا می‌شود. شکل حکمرانی تقنین، اجرائی و رفتارهای مدنی منبعث از آرمان‌ها و ارزش‌های عقلانی، دینی و ملی تحقق عینی می‌یابد.
 در مجموعه خروجی‌‌‌‌‌‌های چنین فرآیند مدیریتی، تربیتی و دینی علاوه بر زیر ساخت‌های عالی حکمرانی و اجتماعی است که استعداد انسان‌های مستعد شکوفا و افراد خلاق و پایبند به آرمان‌ها و ارزش‌ها برجسته و الگو می‌شوند. البته الگو سازی با رشد آسانسوری کمی و رانت حاکمیتی را باید از الگو شدن مجاهدانه و ممارست فردی، تجارب عالمانه و تخلق به اخلاق حسنه متمایز دانست. اوج و کمال تربیت فردی آنجاست که  نبی مکرم اسلام اسوه حسنه و الگوی کامل برای اکمال مکارم اخلاق و انسان‌ها معرفی شد.  نمونه بارز عملی عدالت، شجاعت و شهامت تا شهادت در قدِ قامت فردی، حکومتی و حکمرانی امام علی ع عینیت یافت. ائمه ع، علمای عامل و شهدا با الگو گیری از امام علی ع واقعیاتی ساری و جاری تربیتی برای تاریخ ونسل‌ها هستند. شاید پس از ۱۴۰۰ سال با ادعای علنی و عملیاتی شدن چنین فرآیند حکمرانی و معرفی الگوهای تربیتی در انقلاب اسلامی انتظار بی‌جا نباید باشد. رویکردهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن با داشتن دامنه فراوانی زمانی می‌بایست، بیشتر از دوران امام علی ع و دفاع مقدس الگو سازی می‌کردند. چنانچه شهیدان و تک ستارگانی مانند سردار شهید «سلیمانی» بقیه السلف و شهدای دوران دفاع مقدس هستند که مانند ستارگان درخشان و دُرهای نایابی در جامعه و عرصه حکمرانی درخشیدند، و الگو شده اند.
امروز حفظ این دُرهای نایاب و الگو که مظهر تجلی آرمانی، ارزشی و حکمرانی اسلام هستند، از  اوجب واجبات ایمانی، حکمرانی و حاکمیتی هستند. متاسفانه در بازار مکاره قدرت یابی و قدرت طلبی مدیریتی مدیران، تربیتی دین ابزاری و حکمرانی جناحی گاهی مشاهده می‌شود عده‌‌‌‌‌‌‌‌ای بانگاه پوپولیستی و عدم درک درست مدیریتی و اجتماعی از جایگاه والای شهدا، شهدای گمنام و سرداران شهید سوء استفاده تبلیغی و اغوا گرایانه می‌کنند. این دُرهای گرانمایه را هزینه منویات فردی، کوته فکری و سلایق جناحی می‌کنند. همواره افرادی سخیف با تمسک متظاهرانه دینی و جریانات فرصت طلب سیاسی پیدا می‌شوند، این ارزش‌های آرمانی و الگوهای ممتاز را که نمادهای عملی معنوی و عصاره‌‌‌‌‌‌های ملی هستند با عوام فریبی ابزاری مصادره به مطلوب و هزینه جریانات فکری قدرت طلب، افراد شیاد رانتی و پینه بستگان دینی حاکمیتی کنند و موجبات  الگوگیری معکوس را با بدبینی رفتاری در اذهان عمومی و نسلهایی که از عملکردهای فردی و مدیریتی، تربیتی و دینی افراطی نگران هستند فراهم می‌کنند.  شهدا و سرداران شهیدی امثال سردار دل‌ها سلیمانی، کاوه، بروجردی، همت، باکری و... مواریث معنوی و الگوهای جاودانه‌‌‌‌‌‌‌‌ای هستند که باید فرا سازمانی، قومی، جناحی و حتی به نوعی فراملی برای صیانت از دستآورد تربیتی مردمسالاری دینی پاسداری شوند. این مهم ضرورت حیاتی دارد. این فداکاران مخلص به عنوان چراغ راه و قله‌‌‌‌‌‌های الگویی فراتر افراد، قدرت و سلیقه‌‌‌‌‌ها در تاریخ برای افتخار آفرینی نسل‌ها سالم و کامل بمانند.