از آرمان‌گرایی تا واقع‌گرایی
مجید صیادنورد (دکترای اندیشه سیاسی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2451
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


کتاب «هنر از دریچه فرهنگ» منتشر شد

 کتاب«هنر از دریچه فرهنگ؛ نقاشی قهوه‌خانه‌ای با نگرشی بر آثار ژازه تباتبایی (طباطبایی)» نوشته سمیه مرادی به بازار کتاب آمد.این کتاب از ۱۵فصل و یک مقدمه و منابع تشکیل شده که نویسنده تلاش داشته، اندیشه و زیبایی‌شناسی هنرمند فاخر و خلاق این هنر، ژازه تباتبایی و مکتب هنری و ایرانی قهوه‌خانه‌ای را از دیدگاه نظریه‌پرداران هنر به مخاطب نشان دهد.پردازش به جاذبه‌های تاریخی، قهوه‌خانه در ساختار جامعه صفوی و تفریحات رایج در قهوه‌خانه‌ها، بررسی تطبیقی نقاشی قهوه‌خانه‌ای و دیوارهای بقاع متبرک گیلان، بررسی جایگاه خیال و اسطوره در نقاشی قهوه‌خانه‌ای، تجلی حماسه عاشورا در نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای دوره قاجار و… بخش‌هایی از این اثر پژوهشی است.سه فصل آخر کتاب به زنده‌یاد ژازه تباتبایی(طباطبایی)نقاش و مجسمه‌ساز صاحب سبک معاصر، چگونگی خارج شدن آثار ژازه و کارهای اجرایی او پرداخته که حاوی مطالب مهمی از زندگی فردی و اجتماعی این هنرمند فقید است.«ژازه تباتبایی (سیدعلی طباطبایی) (۱۳۰۵ تهران –۲۰بهمن ۱۳۸۶ تهران) نقاش و مجسمه‌ساز بود.او«نگارخانه هنر جدید» را که اولین نگارخانه ایران و یکی از مراکز فرهنگی مهم زمان خود بود تأسیس کرد.ژازه، خود نام خویش را «تباتبایی» امضا می‌کرد.شهرت امروز او بیشتر برای فیگورهای خلاقانه و مجسمه‌های فلزی است که با جفت‌کاری (اَسِمبلاژ) قطعات فلزی ماشین‌آلات صنعتی و اتومبیل‌ها ساخته‌است. سبک او به هنر سقاخانه‌ای نزدیک است و شیرزن‌ها و خورشیدها از موضوعاتی است که اغلب در کارهای وی تکرار می‌شوند. به همین دلیل از او به همراه تنی چند از نقاشان معاصر ایرانی به‌عنوان پیشگامان مکتب سقاخانه در ایران یاد می‌شود که در اوایل دهه چهل شمسی شکل گرفت و شاید نخستین مکتب نقاشی منسجم ایرانی باشد.نقاشی‌های ژازه هم معرف بیان خاص ژازه و در برگیرنده فرهنگ و نمادهای مهمی است که تابع بیان فیگوراتیو و عامه پسند ویژه اوست. نقاشی‌های او را به خصوص به لحاظ شیوه به‌کارگیری عناصر و بن‌مایه‌های گذشته و استفاده از بعضی نقوش سنتی و همچنین خط، در زمره کارهای مکتب سقاخانه به شمار می‌آورند. عموم این آثار با بهره گیری از فضاهایی خیالی و کاربرد تلفیقی خط و رنگ و نقش‌های آشنا و در عین حال ضربات احساسی و غیرپرداختی قلم مو بر سطح بوم شکل گرفته است؛ یعنی استفاده و هماهنگی میان فرم و شکل عامیانه و پرداخت حرفه‌ای و خاص با محتوا و نمادهای عامیانه.آثار نقاشی و مجسمه ژازه در موزه‌ها و کلکسیون‌های شخصی مانند موزه‌های لوور در پاریس، متروپولیتن نیویورک، موزه هنرهای معاصر، نگارخانه سیحون در تهران، پریوات کلکسیون در آلمان، مجموعه های شخصی قرار دارند.آثار او در بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، یونان، آلمان، ترکیه، هند، چین و آمریکا به نمایش درآمده و بیش از ۱۰جایزه بین‌المللی را از آن او کرده‌است.»نشر روبه‌رو کتاب «هنر از دریچه فرهنگ (نقاشی قهوه‌خانه‌ای با نگرشی بر آثار ژازه تباتبایی (طباطبایی)» نوشته: سمیه مرادی را در پائیز ۱۴۰۲ در ۳۱۵صفحه و به قیمت ۲۸۹هزارتومان منتشرکرده است.