مردم به‌مثابه ریشه‌ها
محمدعلی نویدی (استاددانشگاه)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2467
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


خودروهای گران وارداتی دردی از مردم درمان نمی‌کند

انحراف در وعده واردات خودرو اقتصادی

یک کارشناس بازار خودرو می‌گوید: قیمت‌هایی که از خودروهای وارداتی در سایت‌ها دیده می‌شود، علی‌الحساب و بدون در نظر گرفتن قیمت شماره‌گذاری است. خود این موضوع حدود ۱۳ تا ۱۶درصد قیمت‌ها را بالا می‌رود.
«محمدحسین کاکایی» کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: به طور معمول وقتی از افراد سوال می‌شود که خودروی اقتصادی را چه می‌دانید، از رقم حدود ۲۰۰ میلیون تومان صحبت می‌کنند.
 نکته ظریف اینجاست که حتی یک استاد دانشگاه، آنچه که از دانشگاه حقوق می‌گیرد، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار است.
 با این حساب و با این درآمد، برای مثال شاید اگر از من بپرسید خودروی اقتصادی چه رقمی دارد، می‌گویم ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان. این حرف را براساس این نگاه می‌زنم که خودروی اقتصادی، یعنی خودرویی که همه بتوانند بخرند.
وی عنوان کرد: نمی‌گوییم هر ۱۰ دهک توان خرید داشته باشد ولی حداقل ۷ دهک بتوانند این ماشین را بخرند. سه دهک جامعه این‌قدر فقیر هستند که باید فکرهای اساسی برای آنها کنیم. این گروه اصلا نمی‌توانند پس‌انداز داشته باشند و کسی می‌تواند خودرو بخرد که بتواند پس‌انداز کند.
کاکایی تصریح کرد: با این نگاه باید هر خودرو بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان دربیاید. اگر در حقیقت مالیات و شماره‌گذاری را کم کنیم، یعنی حدود ۱۵۰ میلیون تومان قیمت آن خودرو تمام شود یعنی ۳هزار دلار باشد اما ما اصلا در دنیا خودروی ۳ هزار دلاری که استاندارد باشد، نداریم.
وی متذکر شد: در دنیا به خودرویی اقتصادی می‌گویند که حدود ۶ تا ۷ هزار دلار قیمت دارد. اگر پول حمل‌ونقل، تعرفه، مالیات و شماره‌گذاری را به آن اضافه کنید، پایین‌ترین قیمت این خودرو ۱۰هزار دلار می‌شود و این یعنی با دلار ۵۰هزار تومانی، این خودرو ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود.
وی ادامه داد: اما خودروهایی که امروز مشاهده می‌کنیم وارد کشور شده، قیمتی بالاتر دارد. تاکید می‌کنم که اعداد عجیبی نیست و خودروهایی اقتصادی همین خودروها هستند. تازه این خودروها چینی هستند و نکته اینجاست که خیلی از این خودروها از خودروساز اصلی خریداری نشده است. برای مثال، النترا را از بازار خریده‌اند و هیچ‌کدام از ضمانت‌ها هم پشت این خودرو نیست. معلوم نیست که این خودروها اصل باشد یا اینکه قطعات فیک در آن به‌کار رفته باشد.
وی افزود: درباره خودرو هم دچار وعده پوپولیستی شدیم یعنی وعده قشنگی که پشتوانه عملی و اجرایی و اقتصادی ندارد. این اتفاق الان افتاده و بعد از این هم می‌افتد. شما بگذارید خودروهای دست دوم وارد شود، ۶ ماه هم بگذرد، آن زمان می‌بینید چه اتفاقی در کشور می‌افتد آن هم به بهانه اینکه می‌خواهند قیمت‌ها در بازار پایین بیاید.
این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: همیشه در مورد همه مردم صحبت می‌کنند ولی واقعیت این است که قیمت خودرو در بازار آزاد با قیمت ارز بالا و پایین شده نه با عرضه و تقاضای دو سال گذشته.