رویداد
نادر ترکمن درگذشت
همدلی| نادر ترکمن، هنرمندی که نقاشی هایش تداعی کننده سفری دور و دراز در کهن الگوها بود، در پی یک دوره بیماری در تهران درگذشت.
پیکر زندهیاد ترکمن ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه روز دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ تشییع و در قطعه ۹۶ بهشت زهرا (س) به خاک سپرده میشود. همچنین مراسم ترحیم این هنرمند فقید، روز چهارشنبه (۲۶ مهر ماه) از ساعت ۱۷ الی ۱۹ در مجتمع سامان به نشانی تهران، خیابان شیراز برگزار میشود. زندهیاد ترکمن متولد ۱۳۴۰ در تهران، تحصیلات مقدماتی خود را در هنرستان هنرهای زیبای تهران (۱۳۵۴ تا ۱۳۵۷) گذراند و تحصیلات دانشگاهی را در دانشگاه ایالتی نبراسکا (۱۳۵۹ تا ۱۳۶۴ ) به اتمام رساند.این هنرمند اولین نمایشگاه انفرادی خود را سال ۱۳۷۴ در گالری گلستان برگزار کرد و پس از آن، در سال ۱۳۷۶ دومین نمایشگاه انفرادی خود را در گالری منصوره حسینی روی دیوار برد.آخرین نمایشگاه این هنرمند نیز سال ۱۳۹۶ در گالری سهراب برگزار شد. او همچنین آثار خود را، در نمایشگاههای انفرادی و گروهی بسیاری در واشینگتن و تهران به نمایش گذاشت.ترکمن در زندگی خود همواره در پی کشف ایدهها و معناهای تازه بود و این خصلت را از طریق جستجوی عینی در ناخودآگاه پی میگرفت.خودش میگفت در نقاشیهایش سعی کرده از «پایانهای متقارن» فاصله بگیرد؛ با این حال بر این باور بود که در هندسه، یک نیروی متقارن ذاتی وجود دارد که مبارزه با آن دشوار است.
=======
انتشار ۲ آلبوم جدید «سلاسل» شنیدنی شد
همدلی| آلبومهای «سلاسل» با موسیقی میرسعید حسینیپناه و آواز علی مومنیان و «بودن و زمان» به آهنگسازی احسان بنیطبا عنوان مجموعه موسیقایی جدیدی هستند که به تازگی در دسترس مخاطبان قرار گرفتهاند.«سلاسل» و «بودن و زمان» عنوان ۲ آلبوم جدید هستند که به تازگی با آهنگسازی میرسعید حسینیپناه و احسان بنیطبا پیش روی مخاطبان قرار گرفتهاند. آلبوم «سَلاسِل» با موسیقی میرسعید حسینیپناه و آواز علی مومنیان از جمله محصولات در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی است که به تازگی منتشر شده است.«سلاسل» با شعر سعدی و احمد شاملو، «صِلَت» در قالب قطعه بیکلام، «فانی» با شعر عنقا، «یادباد» با شعر حافظ قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شدهاند.آلبوم «بودن و زمان» هم از جمله آثار جدیدی است که در قالب یک اثر موسیقایی بیکلام با هنرمندی احسان بنیطبا پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.«بودش و دگرگونی»، «زمانک در حال ذوب شدن است»، «چه شکوهی در من است»، «پریشانی فقط آشفتگی نیروهاست»، «در افق»، «پاسخی از جهان»، «زندگی، خود معجزه است»، «آسودنی مطلق» قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شدهاند.احسان بنیطبا در بخشی از توضیح این آلبوم آورده است: «آلبوم موسیقی «بودن و زمان» از لحاظ ساختار دارای شاخصه های موسیقی امبینت و موسیقی «دِرُن» است. در نگاه من این ۲ سبک موسیقی، بسیار بیش از آن که به عنوان ژانر با سبک موسیقی بتوانند طبقهبندی شوند، نوعی فرم و ساختار موسیقاییاند که هر یک متضمن شعور و ادراکی منحصر به فرد بوده و هر چند به عنوان فرمهایی مدرن طبقهبندی میشوند اما پیدایش آنها قدیمتر از تمامی فرمهای موسیقایی است.در نگاه من موسیقی امبینت درباره ادراک و دریافت مودهای مستتر در محیطهاست، ادراک تِمهای روانی و وجوه احساسی جاری در محیطها، شهودِ وضعیتها و حالات احساسی و دریافت حال و هواهای عاطفی موجود درآنها.به زبانی دیگر موسیقی امبینت فرآیند کشف و استخراج آمبیانس روانی و کدهای عاطفی محیطها و ترجمه آن به زبان موسیقایی است. همچون استخراج مودهای نهفته در «عصرگاه یک راهروی آبیرنگ در طبقه هفدهم هتلی متروکه در جنگلی کوهستانی با پنجرهای تمام قد در انتهایش» یا مودهای «اتاق یک نوزاد به تازگی از خوابی شیرین برخاسته در سکوت صبحگاه و خیره به رقص نور سفید پنجره اتاق در نسیم خنک صبحگاهی.موسیقی امبینت میگوید محیطها زندهاند، اوقات زندهاند؛ و هر زنده بودنی دارای درجهای از آگاهی است، دارای نوعی از ذهن و در تجربه و ابزار همزمان مودها و احوالات و ذهنیات.»