مردم به‌مثابه ریشه‌ها
محمدعلی نویدی (استاددانشگاه)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2467
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


مهدی آذرپندار دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در دومین نشست خبری این رویداد:

ما گنگ درست نکرده‌ایم!

همدلی| دومین نشست خبری مهدی آذرپندار دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران صبح امروز ۲۳ مهر ماه در پردیس ملت برگزار شد.در ابتدای این نشست آذرپندار گفت: پیش از هر چیزی مایلم مراتب تأسف عمیق خودم را از بابت اتفاقی که شب گذشته برای آقای مهرجویی افتاد، اعلام کنم. می‌دانم شرایط مناسبی نیست و همه ما دل و دماغ مناسبی نداریم تا درباره موضوع دیگری صحبت کنیم.
امیدوارم در اسرع وقت به این ماجرا رسیدگی شود و عاملان به مجازات برسند. روح هر ۲ نفر شاد باشد، یادشان گرامی باد. او ادامه داد: همچنین درباره اتفاقاتی که در غزه رخ داده و کودکانی که زیر بمباران هستند مراتب تأسف خودم را اعلام می‌کنم. ۲ سالی است که در جشنواره تلاش کردیم، بگوییم نسبت به کودک کشی حساس هستیم و فیلم‌های این چنینی را نمی‌پذیریم ولی حالا جشنواره در شرایطی برگزار می‌شود که کودکان غزه زیر شدیدترین بمباران هستند اما مقاومت آنها نتیجه خواهد داد. دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران بیان کرد: چیز زیادی به برگزاری جشنواره نمانده و پنجشنبه افتتاحیه خواهیم داشت.
 از آن جهت که در نشست اول نکاتی را گفته بودم به نظرم باید امروز گزارشی را ارائه دهم. تعداد پذیرفته شدگان شاید نسبت به دوره‌های دیگر کمتر باشد اما ما تلاش می‌کنیم روی کیفیت تاکید داشته باشیم به همین علت ممکن است تعداد آثار بخش ملی کم باشد. از هیأت انتخاب خواهش کردیم مسأله کیفیت را مورد توجه قرار دهند. به دلیل تثبیت وجه بین‌المللی جشنواره در سال‌های اخیر سعی کردیم آثار را با سخت‌گیری کیفی برگزینیم. در بخش بین‌الملل هم آثاری از کشورهای مختلف آمد که رکورد چهل ساله جشنواره را جابه‌جا کرد.مدیر انجمن سینمای جوانان ایران مطرح کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران یکی از سخت‌ترین ورودی‌ها را نسبت به جشنواره‌های دیگر جهان دارد. از هر هزار فیلم هشت فیلم برای حضور در جشنواره انتخاب می‌شوند. شعار جشنواره آینه تمام نمای ایران بود و تمام سعی ما بر این بود که بتوانیم از تمام ایران آثاری با حفظ کیفیت بپذیریم. قرار نبود کیفیت فدای رویکرد و محتوای ما شود اما می‌خواستیم تمام تلاش خود را کنیم این نگاه را به فیلمسازان بدهیم که قرار نیست جشنواره با آنکه نام تهران را روی خود دارد فقط میزبان فیلمسازان تهرانی باشد به همین دلیل در این زمینه رشد داشتیم و تعداد آثار پذیرش شده از فیلمسازان استانی بیش از فیلمسازان تهرانی است.او یادآور شد: این برای نخستین بار است که این اتفاق رخ می‌دهد و معادل ۵۵ درصد آثار پذیرش شده از شهرستان‌ها هستند. نسبت به دوره گذشته هم در این زمینه رشد داشته‌ایم و برای ما خوشحال کننده است از استانی مثل گلستان سه فیلم داریم که در دوره‌های گذشته چندان حضور نداشتند. ما از شهرهای کوچک استانی هم فیلم داشتیم که مایه خوشحالی ماست. شاید مهمترین دستاورد ما این باشد که به فیلمسازان شهرستانی توجه شده و البته آثار آنها از کیفیت خوبی برخوردار هستند ضمن اینکه هیأت انتخاب اصلاً به شهر تولید کننده توجه نداشتند.
آذرپندار با اشاره به نسبت حضور فیلمسازان زن به مرد در جشنواره گفت: تعداد خانم‌ها نسبت به دوره‌های گذشته بیشتر شده و امیدوارم هر سال حضور خانم‌ها افزایش پیدا کند. در بحث بومی گرایی در ژانر هم اتفاق خوبی رخ داده است. ما در سال‌های گذشته با درام‌های اجتماعی زیادی روبرو بودیم و تعداد فیلم‌های مرتبط با ژانر حدود ۷-۸ فیلم بود اما امسال تعداد ژانرها قابل توجه است. ۸ اثر کمدی، ۱۰ ملودرام، ۱۳ فانتزی، ۳ فیلم دفاع مقدسی، ۳ فیلم معمایی، ۶ فیلم رازآلود، ۲ فیلم علمی تخیلی، یک درام جنگی، یک فیلم نوآر و ۱۹ فیلم درام در جشنواره داریم.
امسال سعی کردیم بخش عکس را هم یک بخش جنبی اما مهم بدانیم که در این بخش هم استقبال خوبی شده است. ۶۹۱ تک عکس و ۴۸ مجموعه عکس به ما ارسال شد که از بین این تعداد ۳۲ اثر شامل ۳۱ تک عکس و یک مجموعه عکس انتخاب شدند.دبیر این رویداد مطرح کرد: ما امسال بخش‌های جنبی مفصلی داریم. سعی شده آن سخت‌گیری را که در بخش مسابقه وجود داشت در بخش جنبی نداشته باشیم. یک بخش استعداد نو مخصوص فیلم اولی‌ها هم داریم.
نحوه انتخاب این فیلم‌ها به این شکل بوده که در لیست کوتاه هیأت انتخاب فیلم بوده‌اند، دوازده فیلمی که انتخاب شدند فیلم‌هایی هستند که رأی بالایی داشتند اما از حضور در بخش اصلی به علت مسائل کیفی جا ماندند.
در بخش مسابقه هم البته تعداد زیادی فیلم اولی داریم. یک بخش دیگر هم داریم که چند سالی است که در جشنواره وجود دارد و بخش کتاب و سینماست.
در این بخش ۱۶ اثر به جشنواره راه پیدا کردند که نسبت به سال گذشته کیفیت این آثار خیلی خوب بوده است. البته تعدادی از فیلم‌های این بخش در بخش مسابقه هم هستند.
 جایزه این بخش را خانه کتاب تقبل کرده و با همکاری مشترک انجمن و خانه کتاب برگزار می‌شود. روز سوم جشنواره مختص بخش کتاب و سینماست.
او گفت: بخش جنبی بعدی ایران جوان نام دارد که ۹ اثر به این بخش راه پیدا کرده اند که موضوع آن درباره جمیعت و فرزند آوری است.
این بخش با همکاری بنیاد ۱۵ خرداد برگزار می‌شود و غرفه‌ای هم در جشنواره خواهد داشت. بخش ویژه بر بال خاطرات را هم داریم که مروری بر برگزیدگان چهار دوره جشنواره می‌شود.
در ۱۰ سانس ۵۹ فیلم به نمایش درمی‌آید و اسم‌های متنوع و جذابی در این بخش خواهید دید. یک بخش جنبی شاخه زیتون با محوریت فلسطین و به جهت پاسداشت مقاومت مردم فلسطین هم خواهیم داشت که به جهت مسایل اخیر سعی کردیم این باکس ویژه را داشته باشیم.
آذرپندار درباره رونمایی از کتاب‌های جدید بیان کرد: ما در خلال جشنواره چندین کتاب جدید رونمایی می‌کنیم، برخی کتاب‌ها عرضه قطعی و برخی رونمایی می‌شوند و مثل سال گذشته یک نمایشگاه و فروشگاه کتاب سینمای خواهیم داشت. امیدواریم این توجه به حوزه کتاب، در سال‌های آینده خروجی داشته باشد.
او درباره حضور برخی فیلم‌ها در جشنواره سال گذشته و امسال عنوان کرد: جشنواره‌های منطقه‌ای جشنواره فرصت مجدد هستند. برخی فیلم اولی‌ها به دلیل یک رای از جشنواره بازماندند و جشنواره‌های منطقه‌ای هم از فیلم‌های بیرون مانده از بخش مسابقه تشکیل می‌شود. فیلم «کمپانی» و «بعد از نیمه شب» هم به دلیل اینکه برگزیده جشنواره منطقه‌ای هستند به طور مستقیم به جشنواره راه پیدا کردند.
او درباره اینکه گفته شده بود آثاری درباره حوادث سال گذشته پذیرش می‌شوند، تصریح کرد: امسال فیلم‌هایی اینچنینی داریم و خواهید دیدید.
من سعی کردم به وعده‌هایم پایبند باشم؛ یکی همین بود، دیگری حضور استان‌ها و سومی حضور فیلم‌های ژانر در جشنواره بود. ساخت فیلم سیاسی تابو نیست و می‌خواستیم روی این موضوع ثابت قدم باشیم.
او درباره حضور اعضای ایسفا در جشنواره عنوان کرد: ما به احترام اعضای ایسفا برای خیلی از آنها کارت دعوت فرستادیم چون در چهلمین دوره جشنواره هستیم و دوست داریم این دوره با اجماع برگزار شود کما اینکه پیش از این هم ممانعتی نداشتیم، خودشان تصمیم گرفتند نباشند.
دبیر این رویداد توضیح داد: ما امسال سعی کردیم ژانر فیلم‌ها را هم در جدول داشته باشیم که البته از فیلمسازان اجازه گرفتیم. اینکه الان بگویم فیلمی در کدام ژانر است صحیح نیست چون شاید فیلمسازش علاقه‌ای نداشته باشد من اینجا ژانر فیلمش را مشخص کنم.
آذرپندار درباره حضور عطا مجابی در جشنواره گفت: او امسال فیلمی با مشارکت همسرش ساخت اما در بخش مسابقه پذیرفته نشد. اینکه می‌گویید گنگ ایجاد شده درست نیست. برخی بچه‌ها تصور می‌کنند، فیلم‌ها دیده نمی‌شوند در حالی که من شاهد بودم هفت نفر بیش از سی روز مدام فیلم می‌دیدند.
 من اصرار دارم در هیات انتخاب اعضایی باشند که اگر شائبه‌ای هم پیش بیاید آنها از افراد مستقل باشند. یکی بار باید فیلم‌ها را ببینید تا متوجه شوید ظرفیت ما در انتخاب، حتی برای فیلم‌های خوب هم کمتر است چون سالانه صد فیلم خوب ساخته می‌شود.
 برخی از فیلم‌هایی که امسال حضور دارند حتی پیش‌تر در پیچینگ ما رد شده بودند اما صاحبانشان رفته و ساخته‌اند و به جشنواره راه پیدا کرده‌اند. اینگونه نیست که ما به صورت حلقه‌ای و گنگی عمل کنیم.
با قاطعیت می‌گویم که حتماً فیلم‌هایی داریم که بیرون مانده‌اند اما ممکن است کسی بگوید این فیلم از فیلم‌های حاضر در جشنواره بهتر است، بله. من نمی‌توانم سلیقه هیات انتخاب را کتمان کنم.
در پایان از پوستر این جشنواره توسط مهدی آذرپندار، نازنین پیرکاری مدیرعامل موسسه تصویر شهر و دانیال رحیمی کاشانی طراح برند بوک و پوستر جشنواره رونمایی شد.