«اساطیر هند» وارد کتابفروشیها شدند
کتاب «اساطیر هند؛درسگفتارها» نوشته عباس مخبر بهتازگی توسط نشر مرکز منتشر و راهی بازار نشر شده است. اینکتاب یکی از عناوین مجموعه درسگفتارهای عباس مخبر درباره اساطیر ایران و جهان است که اینمجلدش روی اساطیرهند متمرکز است و همراه با کتاب «اساطیر یونان» منتشر شده است. مخبر میگوید هند سرزمین شگفتیها، سرشار از افسانه و اسطوره، اقوام گوناگون، زبانهای مختلف، و دینهای بیشمار است. دنیای اساطیر هند هم از یکسو دنیایی رازآلود و آکنده از خواب و خیال، و از سوی دیگر درونکاوی عمیق و نگرش فلسفی پیچیده به جهان است.ایندنیا نوعی حضور دارد که توأمان اوجهای اندیشه و خیال مخاطب را جذب میکند و به تأمل وامیدارد. مولف کتاب پیشرو معتقد است در اساطیر هند جهان خلق میشود، برای مدتی برقرار میماند و سپس ویران میشود تا بار دیگر پس از وقفهای کوتاه آغاز شود.خدایان هندی، خدایانی بازیگوشاند که هدفشان از آفرینش صرفاً سرگرمی، تفریح، لذت بردن، بازی، و فرار از تنهایی است. در اساطیرهند، جهان با شکفتن یک نیلوفر در ناف یک خدا و پلک زدن خدایی دیگر آغاز میشود، و در رقص توفنده خدایی دیگر به پایان میرسد. مخبر میگوید در جوانی پس از آنکه کتابخوان شده بود، اولینچیزی که از هند در ذهنش حک شد، نقل قولی از اقبال لاهوری در کتاب «سیر فلسفه در ایران» با ترجمه امیرحسین آریانپور بود که درآن مقایسهای بین جهانبینی ایرانی و هندی درج شده است:«فکر ایرانی چون پروانهای سرمست از شاخی به شاخی میپرد؛ بیآنکه هیئت کلی باغ را در یابد. حال آنکه فکر هندی نظامدار است و بیشتر به هیئت کلی باغ میپردازد.»همین جملات سالها گوشهای از ذهن مخبر را به هند معطوف کرده بود تا آنکه بعدها با فرهنگ و تمدن هند و اساطیرش بیشتر آشنا شد و کتاب پیشرو نتیجه آنآشناییهاست.نویسنده «اساطیر هند» میگوید داشتههای ما درباره اساطیر هند، به زبان فارسی کم نیستند اما کافی هم نیستند. ازنظر او در اینحوزه هنوز جای یک اثر مقدماتی خالی بوده که وجوه گوناگون و مهم اساطیر هند را پوشش دهد.مخبر میگوید اینکتاب شاید نخستین گام لرزان برای رفع اینکمبود باشد.«اساطیرهند» ۱۰فصل اصلی دارد که بهترتیب عبارتاند از:«سرزمین و فرهنگ هند»،«دوران ودایی»، «کتابهای مقدس ودانتایی»،«خدایان بزرگ ودانتایی»،«هندویسم»،«دوران حماسی هند (۶۰۰ ق م تا ۲۰۰میلادی)»،«بودیسم»،«جینیسم»،«اسطورههای آفرینش در هند» و«الههها در اساطیر هند».