ایرج محمدی؛ تهیهکننده سینمای ایران:
اینجا برخورد با سینمای کودک و نوجوان جدی نیست!
همدلی| هفته گذشته سیوپنجمین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان در اصفهان برگزار شد و این جشنواره که با مسائل متعددی همچون تغییر مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی (دبیر جشنواره) روبرو بود با نقدهایی مثبت و منفی به پایان برسد. در روزهای برپایی جشنواره برخی فیلمسازان حاضر در این رویداد اظهارنظرهای مختلفی را مطرح کردند و آنچه بیشتر رسانهای شد حضور داوران دختر و پسر (در بخش کودک و نوجوان) و تماشای فیلمها توسط آنها در سالنهای تفکیکشده و نیز کیفیت پایین سالنهای نمایش فیلم ازنظر صوتی و تصویری بود. این جشنواره در سیوپنجمین دوره حتماً نکات مثبتی هم دارد که در روزهای آینده تلاش میشود در گفتوگو با داوران به ارزیابی دقیقتری رسید.بااینحال یکی از فیلمسازان باسابقه که چند دوره در این جشنواره شرکت داشته، معتقد است جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان در اصفهان بهعنوان یک رویداد بینالمللی باید ازنظر فنی تقویت شود و همچنین اکران فیلمهای کودک باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد.
ایرج محمدی که در سیوپنجمین دوره این جشنواره با فیلم «سینگو» به اصفهان رفته بود، درباره برخی انتقادها از جشنواره بیان کرد: اینکه کیفیت فنی سالنها موردنقد بود، یک واقعیت است؛ درواقع این بضاعت سینمای اصفهان است و کاری نمیشود کرد. البته به نظرم ازنظر پخش صدا وضعیت خوب بود ولی ازنظر تصویر، خیر و احساس میکنم توانمندی سینما در این زمینه پایین است چون مثلاً ویژگیهای بصری فیلم «سینگو» که در قشم فیلمبرداری شده و میتوانست روی پرده بسیار جلوهگری کند اصلاً به چشم نیامد و وقتی علت را پرسیدیم، متوجه شدیم به خاطر مشکلات فنی است.
او افزود: سازمان سینمایی هم به این موضوع باید توجه کند چون این جشنواره بهعنوان یک رویداد بینالمللی پس از ۳۵ دوره به برند تبدیل شده لذا اگر به بحث فنی ماجرا رسیدگی بیشتری شود هم برای مخاطبان و هم فیلمسازان شعفآور است که با کیفیت بهتری فیلم را تماشا کنند. امیدوارم در جشنواره سال آینده این نقص برطرف شود.
او همچنین با تأکید بر اینکه از وضعیت تمام سالنهای جشنواره مطلع نیست، به سالن محل برپایی مراسم افتتاحیه هم اشاره کرد و گفت: امکانات سالن افتتاحیه خیلی مناسب بود و در این چند دورهای که در جشنواره کودک شرکت کرده بودم، افتتاحیه امسال را از گذشته بهتر دیدم.
محمدی همچنین حضور داوران کودک و نوجوان را اتفاقی خوب دانست و ادامه داد: من فیلم را با داوران نوجوان دختر تماشا کردم و خیلی کنجکاو بودم که پس از فیلم چه سؤالهایی میپرسند؛ جالب بود از بخشهایی سؤال میپرسیدند که برای ما اصلاً قابل پیشبینی نبود و خیلی سؤالهای فنی مطرح میکردند. پیشازاین هیچوقت با داوران کودک و نوجوان در جشنواره مواجه نشده بودم و این نوع نقد و بررسی برایم جذاب بود چون ما فیلم را برای مخاطب میسازیم که در این حوزه مخاطب اصلی ما دقیقاً همین کودکان و نوجوانان هستند. البته برای داوران بزرگسال احترام قائلیم بخصوص آنکه وقتی به جشنوارهای میرویم قواعد آن را هم میپذیریم اما هیچگاه ازنظر آنها مطلع نمیشویم و حتی گاهی ابهام و ناراحتیهایی هم پیش میآید درصورتیکه این مواجهه فیلمساز با داوران نوجوان شرایطی کاملاً متفاوت دارد.
او در پایان با اشاره به اینکه فیلم «سینگو» در ۲۷ جشنواره بینالمللی شرکت کرده و جایزه هم کسب کرده است، بیان کرد: هرچقدر فیلمهایی که ساخته میشوند در عرصه بینالملل قابلعرضه باشد به سینمای ما بیشتر کمک میکنند چون متأسفانه گیشه سینمای ایران فیلم کودک را برنمیتابد و بهطورکلی با فیلمهای کودک برخوردی علیالسویه میشود. این وضعیت سبب میشود تهیهکنندهها در بخش خصوصی علاقهای به سرمایهگذاری نداشته باشند.
محمدی افزود: «سینکو» یک فیلم مستقل است که در خارج از کشور طرفدار زیادی پیدا کرد و میتوانیم هزینه آن را درآوریم اما دوست داریم فیلم در ایران هم نمایش داده شود درحالیکه اکران فیلم کودک در سینمای ایران کاری دشوار است. نهادهای مربوطه و نیز شورای پروانه نمایش باید به پخش فیلم کودک و نوجوان اهمیت دهند و نباید توقع داشته باشند که فیلمهای کودک صرفاً کمدی باشند چون بچهها فیلمهای قهرمانمحور یا آنهایی را که با زندگی شخصیشان مرتبطتر باشد بیشتر میپسندند.