مردم به‌مثابه ریشه‌ها
محمدعلی نویدی (استاددانشگاه)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2467
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


همدلی آخرین وضعیت و ناهماهنگی در برقراری سرویس مدارس را بررسی می‌کند:

سرویس مدارس کجا هستند؟!

همدلی|  گروه اجتماعی: با وجود گذشت دو هفته از مهرماه و در حالی که بلاتکلیفی سرویس مدارس، والدین شاغل و دارای چندفرزند دانش‌آموز را با مشکلات متعددی مواجه کرده است، مسئولان همچنان در بحث ساماندهی سرویس مدارس به جمع‌بندی نرسیده‌اند و در عوض والدینی که برای سرویس های اینترنتی ثبت نام کرده اند، همچنان سرگردان هستند و مجبورند در حالیکه هزینه های سنگینی برای ثبت نام در سرویس اینترنتی داده اند، خودشان فرزندانشان را به مدرسه ببرند و بیاورند.
مدیرعامل تپسی در اولین مجمع سالانه این استارتاپ در بین سرمایه‌گذاران خبر از راه‌اندازی سرویس‌های جدیدی، ازجمله سرویس مدرسه تپسی داد. چند ماه بعد از این رویداد، تپسی تبلیغات این سرویس را آغاز کرد و نظر والدین تهران را به خود جلب کرد؛ پدرها و مادرهایی که به یک سرویس بومی جدید اعتماد کردند و تصمیم گرفتند از خدمات سرویس مدرسه تپسی استفاده کنند. اما حالا انتقادات زیادی درباره روند فعالیت این سرویس در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. تپسی در برابر این انتقادات چندین بیانیه منتشر کرده تا نگرانی‌ها را برطرف کند اما بااین‌حال، سرویسی که عزیزترین افراد خانواده‌های ایرانی، یعنی فرزندان آن‌ها را هدف گرفته بود، به‌طوری پیش رفته که اعتماد عمومی را نسبت به یک سرویس ایرانی خدشه‌دار کرده است.
هنوز مشکلات سرویس مدارس در سال تحصیلی گذشته از جمله قیمت‌های متفاوت اعلام‌شده با نرخ‌های مصوب و تأمین نشدن سرویس تا چند هفته بعد از آغاز ماه مهر، از اذهان خانواده‌ها پاک نشده است که امسال باز هم مشکلات سرویس مدارس در حال تکرار است اما این‌بار با نپذیرفتن مسئولیت آن توسط بخش‌های مختلف!«تپسی با سرویس مدرسه آمد» تبلیغی بود که این پلتفرم قبل از شروع سال تحصیلی آنهم به صورت گسترده در سطح شهر انجام داده بود. به دنبال این تبلیغ خانواده‌های بسیاری به سبب ارزان بودن، در سرویس مدرسه تپسی ثبت نام کرده بودند. اما سال تحصیلی که شروع شد این پلتفرم دست خانواده‌ها را در پوست گردو گذاشت چرا که خبری از سرویس تپسی نبود. این مسئله سبب سرگردانی خانواده‌ها و دانش آموزان شده بود تا اینکه یکی از مدیران تاکسی اینترنتی تپسی گفت: «این شرکت به صورت تدریجی از یک تا ۱۰ مهرماه امسال آماده ارائه سرویس به دانش‌آموزان است». اما حالا به نظر می‌رسد که این سرویس تپسی هنوز فعال نشده است. چرا که یک شهروند تهرانی در تماس با تسنیم گفته است: «با وجود واریز ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بابت سرویس مدرسه به حساب تپسی اما تا این لحظه، هیچ خدمت‌رسانی برقرار نشده است همچنین با وجود ارسال پیامک از سوی تپسی مبنی بر اینکه «راننده صبح فرزند شما مشخص شده و باید به اپلیکیشن تپسی برای ارتباط با راننده مراجعه کنید» اما با مراجعه به این اپلیکیشن، اطلاعاتی مشاهده نمی‌شود!».فعال شده است.
پول واریز کردیم، سرویسی درکار نیست!
مرضیه یک شهروند تهرانی و یکی از والدینی است که با وجود واریز 12 میلیون و 200 هزار تومان بابت سرویس مدرسه به حساب تپسی اما تا این لحظه، هیچ خبری از سرویس فرزندش نیست! وی می‌گوید: با وجود ارسال پیامک از سوی تپسی مبنی بر اینکه «راننده صبح فرزند شما مشخص شده و باید به اپلیکشین تپسی برای ارتباط با راننده مراجعه کنید» اما با مراجعه به این اپلیکیشن، اطلاعاتی مشاهده نمی‌شود!ضمن اینکه امکان برقراری تماس با تپسی فراهم نیست و در تماس‌های مختلف صرفاً سرویس پیامگیر برقرار است در حالی که در فصل ثبت‌نام، چندین بار از سوی تپسی تماس گرفته شد و پیامک ارسال کردند که «فرصت واریز پول و نهایی کردن درخواست سرویس مدرسه رو به پایان است بنابراین ثبت‌نام خود را سریعتر نهایی کنید»!این شهروند ضمن گلایه از ضعف نظارت بر ماجرای سرویس مدارس، خواهان ورود دادستان به‌عنوان مدعی العموم برای پیگیری مشکل مردم و خلف وعده صورت‌گرفته از سوی تپسی شد.سیاوش نیز به عنوان پدردانش آموزی 8 ساله ای که متقاضی سرویس مدرسه تپسی است گلایه‌ای مشابه دارد. وی در این زمینه می‌‌گوید مبلغ 5 میلیون و 500 هزار تومان بابت سرویس مدرسه به  ازای 6 ماه دوم امسال به حساب تپسی واریز کردم. حتی شماره راننده سرویس نیز برای ما پیامک شده و طی هماهنگی انجام شده قرار بود ظهر اول مهر به دنبال فرزندم برود اما در کمال تعجب راننده اعلام کرد که نمی‌تواند سرویس برگشت را ارائه کند چون هنوز برنامه‌ای از سوی تپسی به او ارائه نشده است! وی تاکید می‌کند: این تأخیربرای من مشکلات زیادی را به وجود آورده است. چون من دو فرزند دارم که با هم تعطیل می‌شوند و نمی توانم در یک زمان بروم هر دو را بگیرم. برای همین  مجبورم از اقوام یا مادرم بخواهم که به دنبال فرزند دومم بروند و همسرم هم به دنبال فرزند دیگرم برود که مسیر مدرسه او دورتر بوده و سرویس برقرار نشده است.امید اما از زاویه دیگری به ماجرا نگاه می‌کند. وی  باور دارد خسارت روانی زیادی به خانواده‌ها و والدین سرایت پیدا کرده است. او همچنین تأکید دارد که تپسی باید زمانی که می‌دید این سرویس با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده است، در همان مهلت ثبت‌نام، ارائه سرویس را متوقف می‌کرد: «اما ضربه بزرگی به اعتماد افرادی مثل من که سعی در حمایت از فناوری داشتم ایجاد شد.»در همین ارتباط مسعود یکی دیگر از شهروندان تهرانی نیزمی‌گوید: «در حالی که از شهریور امسال متقاضی سرویس مدرسه تپسی شدم و هزینه سرویس را به‌صورت کامل برای تپسی واریز کردم اما تا هفته دوم مهر با وعده‌های مختلف منتظر برقراری خدمات ماندم و در نهایت تعجب با ارسال پیامکی اعلام کردند که قادر به ارائه خدمات نیستند! بنابراین درخواست خود را لغو کنیم تا هزینه واریزی، بازگردانده شود. ضمن آنکه گفته شد که بازگشت هزینه هم 72 ساعت بعد از لغو درخواست سرویس مدرسه انجام می‌شود! متأسفانه مسئولان تپسی پاسخگوی این خلف وعده خود نیستند که چرا با نگه‌داشتن پول شهروندان به‌مدت یک ماه در نهایت هیچ خدمتی را ارائه نکردند، و اکنون در نیمه مهر ماه از کجا سرویس پیدا کنیم؟!»
از اعتراف تا مغلطه
در همین ارتباط «وجیه‌الله پرویزی» رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران نیز گفت: براساس بند 10 آیین‌نامه جدید حمل‌ونقل دانش‌آموزی که شهریور امسال از طرف دولت ارسال شد، سامانه الکترونیکی پایش ناوگان دانش‌آموزی به‌نام «سپند» متعلق به وزارت کشور به‌منظور اجرا، ساماندهی، مدیریت و نظارت یکپارچه و مستمر بر عملکرد تمام دستگاه‌های متولی، شرکت‌ها و رانندگان مجاز حمل‌ونقل دانش‌آموزی و اولیای متقاضی همچنین تجمیع و پایش اطلاعات مربوطه معرفی شده است.وی افزود: خانواده‌هایی که متقاضی سرویس مدرسه هستند با مراجعه به سامانه سپند نسبت به پیش‌ثبت‌نام اقدام کنند و طی روزهای آینده نیز تیپ قرارداد سرویس مدارس و رانندگان در این سامانه برای عقد قرارداد سرویس مدرسه بارگذاری می‌شود.در عین حال «میلاد منشی‌پور» مدیرعامل تپسی نیز اخیراً در مصاحبه‌ای درباره دلایل تأخیر در برقراری سرویس مدرسه گفته است: استقبال بسیار زیاد در هفته‌ آخر شهریور، عملی نشدن وعده‌های شهرداری برای اختصاص ناوگان به این سرویس و غیرقطعی بودن ساعات مدارس و تغییرات مکرر، بخشی از  چالش‌های راه‌اندازی این سرویس بوده است!بخشی از آن هم به مجوزهایی که شهرداری باید صادر می‌کرده بر می‌گردد.با این وجود «مهدی گلشنی» مدیرکل حمل‌ونقل عمومی شهرداری تهران با رد این اظهارات درباره بلاتکلیفی سرویس مدارس گفته است: آیین‌نامه جدید سرویس مدارس 14 شهریور تصویب شد و احراز هویت رانندگان را انجام دادیم، نوع قرارداد ابتدا باید در سامانه سپند بارگذاری شود و سپس مردم با رانندگان قرارداد منعقد کنند و طی روزهای آینده نوع قرارداد مشخص می‌شود و امکان عقد قرارداد با والدین وجود خواهد داشت.با توجه به صحبت‌های مسئولان به نظر می‌رسد، آموزش و پرورش شهر تهران در حوزه مسئولیت نظارتی خود بر مقوله سرویس مدارس تصمیمی برای ورود به پیگیری مشکلات والدین با سرویس مدرسه تپسی ندارد، از سوی دیگر مسئولیت نظارت بر سرویس مدارس و مشکلات ایجاد شده برای خانواده‌ها در این حوزه را هیچ بخشی عهده‌دار نمی‌شود.مهدی گلشنی؛ مدیرکل حمل‌ونقل عمومی شهرداری تهران اما درواکنش به ادعاهای تپسی گفته بود: آیین‌نامه جدید سرویس مدارس 14 شهریور تصویب شد و احراز هویت رانندگان را انجام دادیم، نوع قرارداد ابتدا باید در سامانه سپند بارگذاری شود و سپس مردم با رانندگان قرارداد منعقد کنند و طی روزهای آینده نوع قرارداد مشخص می‌شود و امکان عقد قرارداد با والدین وجود خواهد داشت.
این اظهارات تا جایی بالا گرفت که مسئولان مربوطه را نیز وادار به واکنش کرد. «علیرضا شاه‌میرزایی» معاون تجارت و خدمات وزارت صمت نیز با اشاره به اینکه تمام شرکت‌ها و تاکسی‌های اینترنتی دارای مجوز هستند و مردم برای شکایت از آنها به «اینماد» مراجعه و شکایت خود را ثبت کنند، گفت: «تمام پرداخت‌های مردم در حوزه سرویس مدارس به‌صورت اینترنتی است و ریال به ریال آن مشخص است البته تپسی اعلام کرده است که این پول را برمی‌گرداند.»خانواده‌های متقاضی استفاده از سرویس مدرسه تپسی که تا امروز این  سرویس برای آنها فعال نشده است، می‌توانند با لغو درخواست خود، هزینه‌ای را که پرداخت کرده‌اند، دریافت کنند.
ورود دستگاه قضا
ولی شاید مهمترین رخداد در این بین، ورود دستگاه قضا نیز به ماجرا باشد. «محمدعلی اسفنانی»سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی چند روز قبل در یک برنامه تلویزیونی در واکنش به این اقدام تپسی گفت: اینکه تپسی با مردم قراداد بسته و پول دریافت کرده ولی خدماتی ارائه نداده از طریق قوه قضاییه و در قالب جرم تحصیل مال به طرق نامشروع قابل پیگیری است. سرویس مدارس به صورت مستقیم به سازمان تعزیرات ارتباط پیدا نمی‌کند؛ اما در صورت ثبت شکایت در این سازمان، با شرکت تپسی برخورد می‌‌شود ولی در حال حاضر هنوز شکایتی به تعزیرات اعلام نشده است.از سویی براساس آخرین اخبار منتشر شده در این زمینه، دادستانی تهران هم به موضوع واکنش نشان داده و طی اطلاعیه ای از احضار مدیرعامل تپسی برای پاسخگویی به ابهامات و اعتراض‌ها در این زمینه خبر داده است. موضوعی که می‌تواند پرونده این ماجرا را وارد مرحله جدیدی کند و طی روزهای آتی همچنان خبرساز باشد.با تمام این تفاصیل، با گذشت حدود دو هفته از صحبت‌های مدیرعامل تپسی و آغاز سال جدید همچنان اطلاع‌رسانی‌ لازم به خانواده‌ها برای ثبت‌نام در سامانه سپند ارائه نشده است و خانواده‌هایی که خودشان به این سامانه مراجعه داشتند، می‌گویند: صرفاً امکان ثبت درخواست سرویس مدرسه وجود دارد اما با گذشت یک هفته از ثبت درخواست سرویس، همچنان در مقابل وضعیت آنها این جمله درج شده است «درخواست شما در انتظار بررسی سازمان است.» موضوعی که باعث عصبانیت و البته انتقادها و واکنش های تندی از سوی والدین شده و امکان دارد در آینده به چالشی جدی برای آموزش و پرورش منجر شود.