انتقاد عضو هیأت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای از توهین سری جدید بازی «ندای وظیفه» به ایران
سهم ایران از جنگ ویدئویی چقدر است؟
همدلی| «ندای وظیفه» یا همان «Call of Duty» یکی از بازیهای ویدئویی پرطرفدار دو دهه اخیر است. این بازی در سبک تیراندازی اول شخص برای کنسولهای مختلف ارائه شده و هر بار با انتشار نسخهای جدید، مخاطبان بسیاری را ساعتها پای خود نشانده است. جدیدترین نسخه این بازی اما با واکنشهای بسیاری در ایران مواجه شده و بازتاب فراوانی داشته است.
داستان این بازی به موضوعات مختلفی میپردازد. علاوه بر روسیه که دشمن همیشگی این سری بازیها به حساب میآید، حالا پای ایران نیز به آن باز شده است. در نسخه جدید به نام «Call of Duty: Modern Warfare II» (ندای وظیفه: جنگ مدرن) در ابتدا به کاراکتر «روح» (Ghost) گفته میشود فردی به نام «ژنرال قربانی» را شناسایی کند. طبق داستان، نقش اصلی بازی در حال ملاقات با روسهاست. به او گفته میشود این آخرین ملاقاتش با روسها خواهد بود و کنایهای به عملیاتی دارد که در آن هستند.
نام و چهره طراحی شده برای ژنرال قربانی تداعیکننده نام و چهره سردار قاسم سلیمانی و همچنین ترور او در خاک عراق است.
انتشار این بازی، بار دیگر ضعف ایران در تولید و ساخت محصولات روز فرهنگی متناسب با روحیات و علایق نوجوانان و جوانان را نشان داد.
البته اخبار جسته و گریختهای مبنی بر پاسخ به این بازی از سوی متولیان امر در ایران منتشر شد، اما به نظر نمیرسد حداقل تا سالها ایران توانایی مقابله با صنعتی را داشته باشد که محصولاتش بعضاً با صرف بودجههایی چند صد میلیون دلاری و گاهی گرانتر از پروژههای سینمایی ساخته میشوند.
محمد صادق افراسیابی عضو هیأت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای در پاسخ به این پرسش که این بنیاد چه اقدامی در مواجهه با عرضه بازی «Call of Duty: Modern Warfare II» انجام خواهد داد، گفت: شاهراه غلبه بر جنگ ترکیبی دشمن که بخشی از آن تولید بازیهای ضد ایرانی و ضد اسلامی است، جهاد تبیین است. وقتی چنین بازیهایی توسط دشمنان ملت ایران تولید میشود و به شیوههای مختلف از طریق سکوهای خارجی خصوصاً پلتفرم استیم، در اختیار نوجوانان قرار میدهد، لازم است ضمن پیگیری اقدامات بازدارنده برای محدود سازی عرضه چنین بازیهایی، حتماً موضوع ارتقای سواد رسانهای بازیکنان و استریمرها جدیتر گرفته شود و به این مهم توجه شود که بازی صرفاً بازی نیست و در ظاهر بازی تلاش میشود تا از این ابزار اثرگذار برای تغییر نگرش و رفتار بازیکنان استفاده شود.
او ادامه داد: یکی از برنامههای بنیاد ملی بازیهای رایانهای در دور جدید فعالیت خود پیگیری نهضت تحول سواد بازی است و در این حوزه تلاش خواهد کرد هم سواد بازی بازیکنان و استریمرها را افزایش دهد و هم اهمیت بازیهای دیجیتال را در سطوح مختلف برای مسئولین فرهنگی و رسانهای تبیین کند چون قطعاً ایجاد یک نهضت تحولی در حوزه ارتقای سواد بازی نیاز به همافزایی تمام نهادهای فرهنگی و رسانهای در کشور دارد.
افراسیابی در ادامه به مهر گفت: بازی Call of Duty: Modern Warfare2 توهینهای زیادی به نیروهای نظامی و امنیتی ایران کرده است و عرضه بازی در مقطعی که شبکههای ماهوارهای فارسیزبان با همکاری شرکت متا و عوامل دشمن به دنبال یک جنگ ترکیبی تمامعیار علیه ملت ایران هستند، بیانگر برنامه هدفمندی است که دشمنان برای تقویت اغتشاشات دنبال میکنند.
عضو هیأت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای خاطرنشان کرد: فارغ از مشکلاتی که این بازی از نظر فرهنگی و امنیتی دارد، بازی «کال آف دیوتی» عوارض دیگری را هم به همراه دارد. از جمله عوارض این بازی میتوان به افزایش خشونت و پرخاشگری، مشکلات در ستون فقرات و استخوانبندی، آسیبهای مغزی و روحی و آسیبهای تحصیلی خصوصاً در این فصل سال اشاره کرد.
او در ادامه گفت: در استانهای مختلف کشور استعدادهای فراوانی در حوزه تولید بازیهای رایانهای وجود دارد که یکی از برنامههای بنیاد ملی بازیهای رایانهای در دور جدید فعالیت خود تقویت استعدادهای بازی سازی برای تولید بازیهای فرهنگی و تقویت کننده هویت اسلامی ایرانی است.
عضو هیأت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد: تولید بازیهای تقویت کننده هویت اسلامی-ایرانی میتواند منجر به پرورش کنشگری انقلابی در برابر توطئههای مختلف دشمنان ملت ایران شود.او ادامه داد: در سالهای گذشته بازیهایی با رویکرد استکبارستیزی توسط شرکتهای داخلی تولید شده است که از آن جمله به بازی عملیات انهدام ۱، ۲ و ۳ با موضوع جنگهای ۳۳ روزه با رژیم صهیونیستی و ۸ سال دفاع مقدس (عملیات فتحالمبین، خیبر و …)، بازی سرافرازان با موضوع عملیاتهای نظامی نیروهای جبهه مقاومت اسلامی به فرماندهی سرلشگر شهید حاج قاسم سلیمانی در مقابل تروریستهای داعش در سوریه، بازی سفیر عشق با روایتی از داستان مختار و … میتوان اشاره کرد.
عضو هیأت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به ضرورت تبلیغ و معرفی بازیهای مناسب بومی گفت: این انتظار از رسانههای جمعی و شبکههای رادیویی و تلویزیونی وجود دارد که نسبت به معرفی و تبلیغ بازیهای بومی فعالتر ظاهر شوند و همچنین از شرکتهای فعال در حوزه استریم و کلود گیم انتظار داریم به عنوان مسئولیت اجتماعی خود راهکاری برای معرفی بازیهای بومی و تشویق گیمرها به استفاده از چنین بازیهایی پیشنهاد دهند و بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز در مواردی که شرکتها احساس نیاز کنند، از چنین پیشنهادهایی حمایت خواهد کرد.
او یادآور شد: بر اساس آموزههای سواد رسانهای، در میان رسانههای مختلف، رسانه «بازی» بیشترین تأثیر را در کوتاهمدت دارد که دلیل آن همذاتپنداری بازیکن با شخصیتهای بازی است و به همین دلیل ضرورت دارد نهادهای فرهنگی و رسانهای کشور بیشتر از گذشته به موضوع بازیهای رایانهای اهمیت بدهند و لازم است در زمان تخصیص بودجه، بودجه مناسبی به حوزه تولید بازیهای متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی و همچنین افزایش سواد بازی اختصاص داده شود.
او با اشاره به ناکارآمد بودن بودجه ناشی از عوارض بازیهای رایانهای خارجی گفت: چند سال است که بودجهای برای اخذ عوارض از بازیهای خارجی و اختصاص آن به تولید بازیهای متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی در مجلس شورای اسلامی مصوب میشود که متأسفانه بنیاد ملی بازیهای رایانهای تاکنون موفق به جذب این بودجه نشده و لازم است مرکز پژوهشهای مجلس بررسی کند دلیل این امر چیست و انشاءالله امسال قانون بودجه طوری اصلاح شود که در سال آینده امکان اجرای آن وجود داشته باشد.
این عضو هیأت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به همکاری بنیاد ملی بازیهای رایانهای با مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات برای افزایش سهم بازیهای بومی از بازار بازیهای دیجیتال در ایران خاطرنشان کرد: کارگروه اقتصادی محتوای شبکه ملی اطلاعات سندی را در حوزه بازیهای رایانهای تصویب کرده است که به تأیید مرکز ملی فضای مجازی رسیده و انشاءالله با ابلاغ آن از سوی دبیرخانه شبکه ملی اطلاعات شاهد رونق هر چه بیشتر بازار بازیهای بومی در کشور خواهیم بود.