روزگار ناخوش گردشگری ایران
محسن حاجی سعید رئیس جامعه انجمنهای راهنمایان گردشگری درباره تاثیر اختلالات اینترنت بر کسبوکار فعالان صنعت گردشگری میگوید که در یک سال گذشته به شدت شاهد خروج متخصص در کشور بودیم و در بخش راهنمایان گردشگری هم به همین شکل بوده است. راهنمایان گردشگری به دلیل تسلط به زبان خارجی و روابط عمومی بالایی که دارند به سادگی در کشورهای دیگر جذب کار میشوند چراکه دیگر نیازی به صرف وقت برای یادگیری زبان ندارند و با روابط عمومی بالایی که دارند به سرعت و به سادگی جذب میشوند.
او در خصوص تاثیر اختلالات اینترنت بر صنعت گردشگری کشور، اظهار کرد: موضوعی که وجود دارد این است که یک سری تصمیمهای خلقالساعهای در نهادهایی که متولی اینترنت کشور هستند، بدون اینکه حتی نیم نگاهی داشته باشند به فاجعهای که برای یک صنعت بسیار مهم ایجاد میکند، گرفته میشود. این موضوع را میتوان از چند وجه نگاه کرد؛ یک اینکه تصمیم میگیرند اینترنت قطع شود در حالی که کسبوکار عدهای به اینترنت گره خورده است. در این وضعیت نمیتوانید به همین سادگی بگویید که به دلیل امنیت، اینترنت کل کشور را قطع کردهایم. این تصمیم بیبرنامگی سیستم تصمیمگیرنده را نشان میدهد و در واقع مثل این میماند که فردا صبح بگویند چون احساس کردیم از آب آشامیدنی استفاده غلط میشود، آب را بر روی همه مردم میبندیم. در دنیای امروزی اینترنت یک الزام است و امرار معاش مردم به اینترنت گره خورده است. بنابراین نمیتوانید به همین سادگی تصمیم به قطع کردن آن بگیرید.
وی همچنین درخصوص اثرات فیلترینگ شبکههای اجتماعی بر کاهش رونق گردشگری، به انتخاب گفت: این دفعه سراغ فضای مجازی و شبکههای اجتماعی پرطرفدار رفتهاند و به یکباره آنها را فیلتر کرده و امکان رد و بدل کردن پیام را از ما گرفتهاند. کسبوکار عدهای در این فضاست و به آنها گفتهاند که به سمت پلتفرمهای ایرانی بروند؛ فرض بر اینکه این گفتمان هم درست باشد، مگر میتوانیم به خارجیها که در آن بسترها فعالیت میکنند بگوییم به پلتفرم ایرانی بیایید تا آنجا با هم در راتباط باشیم؟ من اصلا این منطق را نمیفهمم که به گردشگر بگوییم اگر میخواهید باهم ارتباط داشته باشیم در روبیکا یا سروش اکانت بسازید. مگر اپلیکیشنهای ایرانی در دنیا نفوذ و مخاطب دارند که بگوییم به این فضا بیایید؟
حاجی سعید خاطرنشان کرد: ما پلتفرمهای موجودی در دنیا داریم که در آنها داریم تبلیغ و جذب گردشگری میکنیم. این پلتفرمها فرضا در چین وی چت و در غرب واتساپ و اینستاگرام است که عدد قابل توجهی از افراد در آنها به تبلیغ کسب و کارشان میپردازند. اینکه استفاده از شبکههای اجتماعی خارجی را منع کنیم، یعنی داریم خود تحریمی میکنیم و به افراد خارج از کشور باید بگوییم که در این فضاها نمیتوانم با شما ارتباط داشته باشیم. اینها مسائلی است که دستکم گرفته شده است. ما وقتی درک نکنیم که کسب و کارهای جهان امروز به چه شکلی کار میکند، تصور میکنیم که همه باید خودشان را با مدل ما تنظیم کنند؛ در صورتی که این اتفاق امکانپذیر نیست. این یعنی شناختی نسبت به فضای کسبوکار در دنیا و نسبت به گردشگری که سومین بخش اقتصادی در دنیا شناخته میشود، وجود ندارد.
حاجی سعید درخصوص مشکلاتی که به دلیل محدودیتهای اینترنتی برای گردشگرانی که به ایران سفر کردهاند به وجود آمده است، گفت: در طی یک ماه گذشته ما چندین هزار گردشگر داشتیم که به ایران سفر کردند. این گردشگران یک وضعیت بلاتکلیفی دارند؛ اینکه نمیتوانند عکسهای خود را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند تا تبلیغی هم برای ایران باشد که هیچ، بلکه اصلا نمیتوانند به خانوادههای خود اطلاع دهند که جای امنی دارند. چراکه درحال حاضر اپلیکیشنهایی مثل واتساپ، رایجترین روش ارتباطی مردم در دنیاست تا بتوانند هرجایی که هستند، سریع پیام خود را رد و بدل کنند. دیگر کسی برای پیام دادن چندان از اس ام اس استفاده نمیکند و تقریبا منسوخ شده است. بنابراین این گردشگران هم گروهی هستند که در ایران سر در گم و بلاتکلیف هستند.
وی افزود: افزون بر این موارد، بیزینس عدهای از گردشگران خارجی که به ایران سفر کردهاند هم مختل شده است. چراکه برخی از آنها نمیتوانند مدیریت کسب و کارشان را از راه دور انجام دهند و به اینجا که سفر میکنند، زندگی عادیشان مختل میشود. این وضعیت منجر میشود که یا اصلا به ایران سفر نکنند یا اگر آمدهاند هم سریعتر برگردند. همه این مشکلات نادیده گرفته شده در حالی که راهکار هم داشته است.
حاجی سعید درباره راهکار خود بیان کرد: خیلی ساده میتوانستند شمارههایی که مرتبط با فعالان گردشگری و گردشگرانی که وارد کشور میشود را از این محدودیتها رفع کنند تا کسب و کارشان لطمه نبیند. هر چند به طور کلی گردشگری یکی از گروههایی است که دارد آسیب جدی میبیند و بقیه کسب و کارها هم در حال آسیب هستند.