به بهانه سیویک مرداد؛ زادروز استاد حسین علیزاده
هنرمندی چندوجهی و تأثیرگذار
آرپژ تیموریان (روزنامهنگار موسیقی)در زادروز حسین علیزاده باید نوشت: در این روزگار که ایران را خشکسالی فرهنگی و هنری فراگرفته میبایست قدرشناس او باشیم و حرمتش را نگاه داریم. با خیال راحت میتوان در موسیقی، به علیزاده اقتدا کرد و با جرات میتوان او را «استاد» نامید. او هنرمندی چندوجهی و تأثیرگذار و صاحب مکتب است که بر چند نسل تأثیرگذار بوده - اکنون دوران گذار موسیقایی تلخی را سپری میکنیم - دورانی که «برای تغییر مفهوم موسیقی» تلاش میشود و میکوشند موسیقی را به ابزار سرگرمی تبدیل کنند امثال استاد حسین علیزاده (که به تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسند) اعتبار خود را میان گذاشتهاند که سد راه چنین جریان فاسدی شوند، گاه با آهنگسازی - گاه با نوازندگی - گاه با انتشار رپرتوار و گاهی با سخنرانی در مجامع هنری - وظیفه ملی ما است که با او هم گام شویم و از گنجینهای فرهنگی، هنری به نام «موسیقی دستگاهی ایران» محافظت کنیم و بدانیم علیزاده و علیزادهها، راه پرفرازونشیبی را پیمودهاند که ما بتوانیم رشد کنیم و از فرهنگ و هنر ایرانزمین لذت ببریم. بهراستی میتوان حسین علیزاده را موسیقیدانی معاصر نامید زیرا او نزدیک به پنج دهه است که جامعه را رصد کرده و همیشه تلاش کرده است از فاصله موسیقی و مردم بکاهد. نجوای ساز او همیشه صدای جامعهاش بوده و خلاقیت بخشی از وجودش. در زمینه تدریس موسیقی (سازهای تار و سهتار) هیچوقت بیکار ننشسته است و در هر شرایطی تربیت هنرجو، از ارکان اصلی کارش بوده است. علیزادهی از تکرار بیزار، به دنبال رنگی نو در موسیقی است، به همین سبب سالیان قبل برای پیدایش ساز شورانگیز بسیار تلاش نمود و به همت او، اکنون این ساز میرود تا مانند سازهای دیگر موسیقی ایرانی هویت و شیوه نوازندگی خاص خود را پیداکرده و از زیر سایه تار و سهتار بیرون آید. اگر بخواهیم حسین علیزاده سازنده موسیقی فیلم را مورد ارزیابی قرار دهیم او نیز گامهای بزرگ و مؤثری را در این راستا برداشته است؛ برای نمونه میتوان به موسیقی فیلم دلشدگان با صدای جاویدنام محمدرضا شجریان اشاره کرد. از نکات حائز اهمیت در مورد ساخت موسیقی فیلمهای او وجود جاذبه موسیقایی و شنیداری است که در این آثار وجود دارد و این ساختهها را میتوان بدون فیلم، بهعنوان موسیقی بیکلام ایرانی شنید. همچنین برخی از ساختههایش را بعداً به روی فیلم یا سریالها گذاشته (مراجعه کنید به موسیقی تیتراژ سریال زیرتیغ) همچنین برخی از قطعات او که در کتابهای آموزشیاش نگاشته بعدها با آنسامبل در کنسرتها به اجرا درآمده است. او سه بار برای آلبومهای فریاد – بی تو به سر نمیشود – به تماشای آبهای سپید نامزد جایزه گرمی شد. او همیشه در زمینه رشد سازگری ایران، به سازسازان کمک کرده است و بسیاری از سازندگان از تجربیات او استفاده کردهاند. حسین علیزاده از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا اکنون همچنان برای موسیقی عطش دارد و قلبش برای آن میتپد.