مردم به‌مثابه ریشه‌ها
محمدعلی نویدی (استاددانشگاه)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2467
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


فرهاد حسن‌زاده از بازآفرینی اسطوره‌های ایرانی می‌گوید

شاهنامه دریاست، غم بی‌آبی نداریم

همدلی|  وحید شجاعی: نویسنده و طنزپرداز ادبیات کودک و نوجوان، با این توضیح که ادبیات کهن هر سرزمینی پشتوانه بسیار محکم و استواری است به هنرآنلاین گفت: کودکان و نوجوانان باید با ریشه‌ها قهرمانان و اسطوره‌های سرزمین‌شان آشنا شوند و از آن‌ها نیرو بگیرند. شاهنامه در عرصه ادبیات مثل دریایی است که اگر آن دریا را داشته باشیم غم کم‌آبی نداریم.  به گزارش هنرآنلاین او با اشاره به آثاری که با محوریت داستان‌های شاهنامه منتشر شده، اظهار داشت: برخی کتاب‌های بازنویسی به‌نوعی ساده‌نویسی است و شاهد هیچ خلاقیت و ابتکاری نیستیم. در وجه دیگری آثاری هستند که به‌اصطلاح بازآفرینی است و نویسنده با خلاقیت خود روی آن داستان کار می‌کند. گویی روح آن اثر را می‌گیرد و به‌شکل و زبان جدیدی آن را بازتولید می‌کند. داستان‌های شاهنامه پتانسیل امروزی شدن دارد و می‌تواند با فضای فانتزی و تخیلی آمیخته شود. این فضا را می‌توانیم به‌غیراز شاهنامه در افسانه‌ها و شخصیت‌های که در ادبیات کهن داریم نیز دنبال کنیم.

 حسن‌زاده که کتاب «برف و آفتاب» را بر اساس داستان (بیژن و منیژه) شاهنامه در قالب رمان بازآفرینی کرده، ادامه داد: دغدغه‌ام بیشتر از این کار نگارش داستان‌هایی با حال‌وهوای امروزی بود. لابه‌لای کتاب‌هایم بازآفرینی هم دارم ولی سعی کردم نگاه خود را داشته باشم نگاهی با محوریت دغدغه‌های نسل امروز. او با این توضیح که خواندن شاهنامه فردوسی نسبت به برخی متون برای بچه‌ها راحت‌تر است، تصریح کرد: در بسیاری مراسم شاهد بودم بچه‌ها نقالی می‌کنند و یا قصه‌های شاهنامه را می‌خوانند. باید در این عرصه سرمایه‌گذاری کرد؛ ناشران و نهادهایی که بودجه دارند از نویسندگان و تصویرگرانی که در این زمینه فعال‌اند حمایت کنند. آموزش شاهنامه در کنار موارد دیگری که کودک و نوجوان آموزش می‌بینند ضرورت دارد.  حسن‌زاده با بیان که یک‌سری واژه‌ها شاهنامه هست که دیگر استفاده نمی‌شود و حتی بزرگ‌سالان هم با آن مأنوس و آشنا نیستند، افزود: به نظرم نباید شاهنامه را به‌شکل کلان به بچه‌ها عرضه کرد. قصه‌ها و داستان‌های شاهنامه فصل‌بندی و فضای خود را دارد. نگاه انفرادی به هر داستان می‌تواند مفید باشد و از منبعی است به نام شاهنامه که وقتی مخاطب به لحاظ سنی بزرگ‌تر شد می‌تواند به آن مراجعه کند و تمام این کتاب را که ارزش ملی و فرهنگی دارد بخواند. او با این توضیح که باید به هر بهانه بتوانیم زبان فارسی را در برابر تکنولوژی و واژه‌های که وارد زبان می‌شود حفظ کنیم، واژه‌هایی که بچه‌ها و نسل‌ها می‌آفرینند، اضافه کرد: باید فکری کرد زبان فارسی کمتر آسیب ببیند. این موضوع بسیار اهمیت دارد که بچه‌ها با زبان‌اصلی و رسمی سرزمین خودشان مأنوس‌تر شوند.