نیاز به سرمایهگذاری برای صادراتگرا شدن قطعهسازان
به گفته، مدیر توسعه صنایع ریلی و خودرو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، این سازمان برای بهبود فضای کسب و کار در حوزه قطعهسازی و ایجاد فضای رقابتی مناسب، در گام نخست بر روی افزایش تیراژ با استفاده از کاهش تنوعی متمرکز شده است و بایستی بتوانیم با حمایت و سرمایهگذاری در صنعت قطعهسازی آن را به حدی پرورش دهیم که صادراتگرا شود. به گزارش ایسنا، محمدرضا شیخ عطار در جلسه هماندیشی روز گذشته (یکشنبه) با انجمن صنایع همگن قطع سازی کشور اظهار کرد: افزایش تیراژ با استفاده از کاهش تنوعی رویکردی است که هم اکنون در این صنعت مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت. سهم خانواده قطعهسازی در کل صنعت از لحاظ آورده ارزی قابل مقایسه با مصارف خود صنعت نیست و متاسفانه صنعت خودرو ایران به دلایل مختلف در خانواده خودروسازان بزرگ دنیا جایگاه مناسبی ندارند؛ اما باید بتوانیم صنعت قطعهسازی را به حدی از بلوغ برسانیم تا توانایی صادرات و ارزآوری داشته باشد که این امر نیازمند سرمایه گذاری و استفاده از تکنولوژی روز است.
مدیر توسعه صنایع ریلی و خودرو سازمان گسترش افزود: دومین موضوعی که در ایدرو بر آن متمرکز هستیم، اجرای هر چه سریعتر سیستم خوشهسازی است. در حال حاضر هر خودروساز در ایران با حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ بنگاه تأمین قطعه کار میکند. این روش در کشورهای صاحب صنعت خودرو اجرا نمیشود؛ لذا بایستی بگونهای این روش تغییر یابد که خودروساز در نهایت با هفت الی هشت مجموعه مواجه باشد.