مردم به‌مثابه ریشه‌ها
محمدعلی نویدی (استاددانشگاه)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2467
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


بحران ناتمام بدهکاری خودروسازان به قطعه‌سازان و چالش قیمت‌گذاری

همدلی|  مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان مدام در حال افزایش است. به گفته برخی فعالان این حوزه، 40هزار میلیارد تومان خودروسازان به قطعه‌سازان بدهکارند که این بدهی دردسرهای بزرگی را برای این صنعت استراتژیک در کشور ایجاد کرده. به گفته رئیس انجمن سازندگان قطعات خودرو استان البرز: «تاخیر و عقب‌ ماندگی در پرداخت مطالبات قطعه‌‌سازان از ۴ به ۷ ماه و از سویی پرداخت هزینه‌‌های نقدی مانند تامین ارز، هزینه‌‌های پتروشیمی دیگر موارد از مشکلات قطعه‌سازان است». وی توضیح داد: «معضلات و مشکلات بروز قطعه‌ سازان و گروه‌‌های خودروسازی به شدت  روی توسعه بهره‌ وری و کیفیت تولیدات داخلی در این بخش موثر است.» به گفته رضا رضایی: «چون بحث قیمت‌ گذاری خودرو به صورت دستوری اجرایی می‌‌شود، خودروسازان عمدتا در تولید خیلی از محصولات خود دچار زیان شده‌اند.» تحت چنین شرایطی دست‌اندرکاران خودرو بر این باور هستند که نظام قیمت‌گذاری خودرو باید اصلاح شود. این درخواست از سوی خودروسازان در حالی مطرح است که انحصار این صنعت تمامی ندارد و تولید در فضای غیررقابتی سال‌هاست که به بحران این صنعت افزوده است. در همین زمینه معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه‌ قضائیه با اشاره به نامناسب بودن ضوابط تعیین قیمت خودرو به ویژه با تفاوت‌‌های موجود در مورد تعیین قیمت نهاده‌های تولید و محصول نهایی، اصلاح نظام قیمت‌ گذاری خودرو را کاملا ضروری دانست. محمد‌حسین فروزان‌ مهر در بازدید از شرکت ایران‌ خودرو و در نشست با مدیر عامل این شرکت گفت: «تفاوت موجود در معیار های تعیین قیمت برای نهاده‌‌های تولید و محصول، شرایط را برای زیان‌ده بودن شرکت‌های تولید‌کننده خودرو فراهم آورده است.»
 معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه‌قضائیه ادامه داد: «رشد تولید در بخش‌های مختلف و همچنین اقدامات انجام گرفته برای توسعه محصولات در شرایطی در شرکت ایران‌ خودرو عملیاتی شده که شاهد افزایش بیش از پیش محدودیت‌‌های تحریمی و هدف‌گذاری مذبوحانه دشمن برای توقف صنعت خودروی ایران بوده‌ایم.» فروزان‌مهر تاکید کرد: «سرکشی به واحدهای تولیدی و پیگیری مشکلات و رفع موانع و پشتیبانی از واحدهای صنعتی در سطح کشور به عنوان یکی از ظرفیت‌های معطل مانده شرایط و امکان اشتغال‌زایی مناسب در سطح کشور را فراهم می‌آورد که در طول دو سال گذشته و با حضور آقای رئیسی در مجموعه قوه‌ قضائیه در دستور کار ویژه بوده است.»
معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه‌قضائیه تصریح کرد: «در راستای این هدف تلاش شده تمامی موارد مرتبط با قضا در این حوزه احصا و موانع یک به یک رفع شوند.» 
فرشاد مقیمی نیز در این نشست با اشاره به هدف‌ گذاری افزایش تولید گفت: «با توجه به رشد ۳۵ درصدی تولید در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن در ایران‌ خودرو، امسال نیز روند صعودی تولید همچنان دنبال خواهد شد.» وی با اشاره به برنامه‌های شرکت ایران‌خودرو درخصوص توسعه پروژه‌های گیربکس گفت: برای اولین بار گیربکس شش سرعته در ایران‌خودرو طراحی شده که تاثیر زیادی در کاهش مصرف سوخت محصولات خواهد داشت. مقیمی تاکید کرد: «با رفع برخی موانع موجود و پشتیبانی مناسب بخش‌های مختلف می‌توانیم هدف‌گذاری تعیین شده برای رشد کمی تولیدات و افزایش کیفیت و ارائه محصولات جدید در این شرکت را در سال ۱۴۰۰ رقم بزنیم.»