مردم به‌مثابه ریشه‌ها
محمدعلی نویدی (استاددانشگاه)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2467
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان مطرح کرد:

ابرپروژه ۱۳۰هزار میلیارد تومانی قطار برقی اصفهان – اهواز روی ریل اجرا

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان گفت: با پیگیری‌های ا و طی شدن فرایندهای مختلف مطالعاتی و اجرایی، ابرپروژه ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی راه‌آهن اصفهان – اهواز به زودی روی ریل اجرا قرار می‌گیرد.
علیرضا صلواتی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت توجه به اجرای شبکه سراسری قطار برقی در جای جای مختلف کشور، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، توجه به توسعه شبکه سراسری ریلی در کشور بوده و راه‌آهن اصفهان – اهواز به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های کشور به شمار می‌رود.  وی با بیان این‌که این پروژه با بیش از سه دهه توقف، یکی از دغدغه‌های مهم مردم استان‌های مرکزی و جنوبی کشور برای اجرا به شمار می‌رفت، ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده ‌طی یک سال گذشته، فرایندهای اجرایی و مطالعاتی پروژه طی شد و در حال حاضر این پروژه در مسیر اجرایی قرار گرفته است. مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده، به زودی این پروژه با انتخاب پیمانکار و امضای قرارداد از سمت اهواز به سمت رامهرمز به طول ۵۰ کیلومتر ساخته خواهد شد. 
صلواتی درباره اهمیت اجرای این پروژه، توضیح داد: با توجه به حجم قرارداد این پروژه و رقم مالی پیش‌بینی شده برای اجرای آن، روش‌های مختلف تأمین مالی برای این پروژه برای نخستین بار در کشور، مورد بررسی قرار گرفته و در حال حاضر سه روش مجزای تأمین مالی خارجی و داخلی، مد نظر قرار گرفته است. وی ادامه داد: براساس مطالعات، برای اجرای این ابرپروژه مهم ملی، بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده و در صورت اجرا، نقش مهمی در اتصال جنوب کشور به مرکز کشور، تسریع در حمل و نقل مسافر و بار و بهبود شرایط کیفی شبکه ریلی کشور ایفا خواهد کرد. مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان درباره جزئیات این پروژه، افزود: این پروژه به طول ۵۰۴ کیلومتر دارای نزدیک به ۸۰ کیلومتر تونل و ۱۵ کیلومتر پل خواهد بود و ۸ ایستگاه درجه دو و ۱۵ ایستگاه درجه سه را در خود خواهد داشت. 
صلواتی با اشاره به سرعت اجرای این طرح، گفت: این قطار برقی در بخش بار با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و در بخش مسافری با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت حرکت خواهد کرد.
 وی با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این مجری، تکمیل این پروژه بر زمین مانده بود، گفت: تلاش ما این است که هرچه سریع تر زمینه تکمیل این پروژه را فراهم کرده و با توجه به تأثیر آن در بهبود شرایط جابه‌جایی مسافر و بار و دغدغه‌های موجود، باید این اتفاق اجرایی شود.
مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان درباره جزئیات قراردادی پروژه نیز توضیح داد: بر اساس قرارداد ابرپروژه راه‌آهن اصفهان- اهواز، مقرر است که در صورت تأمین مناسب مالی، این طرح در زمانی بالغ بر پنج سال عملیاتی شود. صلواتی با بیان مهم‌ترین مزیت‌های این طرح، گفت: جذب ریلی عمده بار و مسافر جاده‌ای محورهای ترابری زمینی منطقه جنوب غرب کشور، تقویت ارتباط استراتژیک شمال جنوب کشور و کاهش تقاضای حمل ریلی محور درود اندیمشک، ارتقای ایمنی و کاهش سوانح جاده‌ای منطقه با کاهش تردد ناوگان سنگین بارهای فولاد از جمله مزیت‌های این پروژه به شمار می‌رود.
وی با بیان این‌که این پروژه زمینه توسعه اقتصادی منطقه و افزایش اشتغال و رفاه اهالی و ارتباطات جاده‌ای منطقه را فراهم می‌کند، افزود: توسعه صنعت فولاد با حمل ارزان و سریع سنگ آهن بین معادن و کارخانجات فولاد، کاهش قابل توجه مصرف انرژی و کاهش آلودگی هوای منطقه به همراه ارتقای شاخص‌های اقتصادی و زیربنایی منطقه و کشور از جمله دیگر مزیت‌های پروژه است.