درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
دکتر حبیب صادقی (استاد دانشگاه)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2480
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

دکتر حبیب صادقی (استاد دانشگاه)

درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

دکتر حبیب صادقی  (استاد دانشگاه)

 معلم امانتداری است که غیر از همه امانت‌ها، انسان امانت اوست؛کلید سعادت و شقاوت یک ملت دست قشر فرهنگی است این سخن حضرت امام‌(ره) در ارتباط با جایگاه معلم و نهاد تعلیم و تربیت از آن جهت حائز اهمیت است که هماره باید به وزارت آموزش و پرورش -که متولی پاسداشت و حراست از جایگاه مقام معلم و مربیان و متربیان است- نگاهی ویژه داشت.‌ بدون تردید در بین وزارتخانه‌های دولتی، وزارت آموزش و پرورش را می‌توان یکی از مهمترین و کلیدی‌ترین وزارتخانه‌های حاکمیت دانست؛ چرا که بر مبنای منشور قانون اساسی دولت‌ها موظفند تا زمینه آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان را در همه سطوح و برای همه افراد فراهم نماید. در جمهوری اسلامی اهدافی همچون توسعه فنون مهارت‌های مورد نظر فرد و جامعه، شناخت، پرورش و هدایت استعدادهای افراد، تقویت روحیه تحقیق، پرورش روحیه تعاون، پرورش روحیه احترام به قانون و التزام به آن و... به عنوان بخشی از اهداف این وزارتخانه برشمرده شده است؛ این نهاد در صورتی که به وظایف ذاتی خود جامعه عمل بپوشاندُ بسیاری از معضلات و مشکلات از خرد تا کلان مرتفع و با جامعه‌ای متعالی و شهروندانی متفکر روبرو خواهیم شد؛ لیکن متاسفانه دولتمردان هماره این وزارت پهن پیکر را در راستای تفکرات حزبی و جناحی محل رفت و آمد افرادی کرده‌اند که نه تنها هیچ شناختی از وظایف ذاتی آن نداشته بلکه بابدیهیات آن نیز ناآشنا هستند. از دقت در انتخاب وزرای پیشین به درستی به صحت گزاره‌های اعلامی می‌توان پی‌برد. چه خوب می‌شود که اگر از وجود متخصصین مجرب و نام آشنا با حوزه تعلیم و تربیت در جهت سکانداری این نهاد موثر بهره جست. اما متاسفانه باید اقرار کرد که نهاد تعلیم و تربیت دیر زمانی است که از مسیر اصلی خود منحرف و دولتمردان هنوز به این باور نرسیدند که مسیر توسعه و پیشرفت جوامع از دالان آموزش و پرورش هر کشور می‌گذرد. این حجم از معضلات انباشته شده وزارت آموزش و پرورش را می‌توان در راهبری افراد غیر آشنا و غیرمتخصص جستجو کرد. لذا باید اذعان داشت که تلاش برای رفع بخش عمده‌ای از این معضلات نیازمند نگاه بلند و ویژه دولتمردان به این وزارتخانه و معرفی وزرایی از جنس آموزش و پرورش که شناخت کامل از ظرفیتهای این وزارتخانه داشته و توان بهره‌مندی از نیروهای متخصص و اجماع سازی و خارج شدن از بازی‌های سیاسی را در جهت حل بحران‌های این وزارتخانه‌داشته باشند. بدون شک اگر حال معلم و دانش آموز خوب باشد حال جامعه خوب است، حال خانواده‌ها خوب است این مهم را می‌توان از جمعیت تقریبا یک میلیونی کارکنان وزارت آموزش و پرورش و جمعیت ۱۷ میلیونی دانش آموزان بخوبی درک کرد؛ لذا بر دولت فرض است تا در راستای ارتقای جایگاه و شأن معلمان و رفع معضلات و مشکلات این وزارتخانه بزرگ، نسبت به معرفی وزیری شایسته، آگاه به ساختار، از جنس آموزش و پرورش، آشنا به دغدغه‌‌های نسل جدید، توانمند در تامین و جذب نیروهای شایسته و مدیران کاربلد، دارا بودن تفکر سیستمی، و نهایتا دارای قدرت تعامل با نهادهای قانونی جهت جذب اعتبارات بودجه‌‌‌‌ای و پرداخت دیون اقدام کند.‌ در لیست تقدیمی ریاست محترم جمهور آقای دکتر پزشکیان به مجلس برای اخذ رای اعتماد آقای علیرضا کاظمی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش معرفی شده است که می‌توان آن را یکی از بهترین انتخاب‌ها جهت این وزارت دانست؛ چرا که کاظمی صرف نظر از ویژگی‌های فردی و اخلاقی همچون پاکدستی، تواضع، عقلانیت دارای شاخصهای ویژهای است که به برخی از آنها اشاره می‌شود.
 شاید بتوان مهمترین شاخصه کاظمی را معلمی او دانست او از بدنه آموزش و پرورش است و تمام مراحل سازمانی این وزارتخانه را از صف(مدرسه) تا ستاد(سرپرست وزارت) به درستی و با شایستگی طی نکرده است؛ او معلمی دغدغه‌مند است آموزش و پرورش را بیش از همه می‌شناسد و مشکلات این نهاد را با گوشت و استخوان درک کرده است. وی مدتی مدیر آموزش و پرورش یکی از شهرستان‌های استان خراسان رضوی بوده و پس از آن سال‌ها در سمت سه معاونت پژوهش و برنامهریزی ،معاونت توسعه منابع و پشتیبانی،معاونت فرهنگی وپرورشی در استان خراسان در دولت یازدهم و دوازدهم به فرهنگیان خدمت کرده است. همچنین او سالها در قامت مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی خدمات شایانی در حوزههای رفاهی و پشتیبانی به معلمان این خطه ارائه‌ نموده است که فرهنگیان استان خاطرات خوبی از او و خدماتش به یاد دارند.
کاظمی از جنس آموزش و پرورش است سال‌ها معاون فرهنگی- پرورشی وزیر آموزش و پرورش در دولت دوازدهم بوده و به خوبی آسیب‌های فرهنگی و پرورشی این وزارت را می‌شناسد و با تفکرات و نگرش‌‌های دانش آموزان نسل جدید آشناست.
نهایتا اینکه او مدتی سرپرستی این وزارت کلیدی را عهده دار بوده که این خود از موجب اشراف وی بر ساختارها و نهادهای ذیربط این وزارتخانه‌ بشمار می‌رود. کاظمی اما مناسبت‌ها و ساختارهای درون سازمانی این وزارت را به خوبی می‌شناسد و بر آن آگاه است؛ دانشگاه فرهنگیان در دوران سرپرستی او به واسطه حمایت‌های بی‌شائبه او خاطرات خدمات شایانی دریافت کرده است.  او عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان است و با دانشجو معلمان و کارآموزان حرفه معلمی مانوس است کاظمی اشراف کامل بر مناسبات و روابط برون سازمانی دارد و ذکاوت بالایی در جهت هم افزایی و مشارکت دستگاه‌های مختلف برای حل پاره‌‌‌‌ای از معضلات این وزارتخانه دارد.
 او اما در آخرین مسئولیت خود در ستاد مبارزه با مواد مخدر بیش از پیش با مسائل و مشکلات مبتلا به کودکان و نوجوانان در ارتباط با این بلای خانمان سوز آشناست نهایت اینکه کاظمی هم متخصص است و هم متعهد و از این باب باید این حسن انتخاب ریاست محترم جمهور را به جامعه فرهنگی تبریک و از ریاست محترم جمهور بابت این انتخاب تقدیر و از نمایندگان محترم انتظار داشت تا با رای بالا به او‌ اعتماد کامل در این راهبری را به او داشته باشند.