تفکراثربخش ممیزه نفاق از وفاق
محمدعلی نویدی (استاد دانشگاه)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2484
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


وزیر پیشنهادی صمت بیان کرد

دفاع از واردات خودرو برای رقابتی کردن بازار

همدلی|  گروه اقتصاد: وزیر پیشنهادی صمت گفت: برنامه من مطابق با اسناد بالادستی و سند هفتم توسعه تدوین شده و فرصت‌ها، تهدیدها و سیاست‌گذاری در صنایع و امور تجاری در نظر گرفته شده است. وزارت صمت به عنوان یکی از بزرگترین بخش‌های کشور سهم اثرگذاری در میزان رفاه و ایجاد عدالت در کشور دارد.
به گزارش همدلی، محمد اتابک در جریان جلسه علنی مجلس در ارائه برنامه‌های خود برای این وزارتخانه تاکید کرد: هدف‌گذاری ما برای وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق اسناد و چشم‌انداز پیش روی، کسب جایگاه اول صنعتی است که به راحتی قابل دسترس نیست. در سطح منطقه رسیدن به این جایگاه تلاش بسیاری را می‌برد. توسعه اقتصادی باید با ورود به تکنولوژی‌های جدید و ورود به عصر صنایع جدید برنامه‌ریزی شود. پیشتازی در اقتصاد دانش‌بنیان یکی از اهداف مهم و برنامه‌هایی است که باید در وزارت صمت دنبال شود.
استهلاک از سرمایه‌گذاری در کشور پیشی گرفته است
وزیر پیشنهادی صمت گفت: لازم است مشارکت راهبردی در زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و جهانی دنبال شود. چالش‌های عمده‌ای در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت وجود دارد. پایین بودن سهم بهره‌وری، چالش تامین منابع مالی، ناپایداری روند نزولی تشکیل سرمایه ثابت و ناخالص در کشور از این موارد است. الان مدتی است که میزان استهلاک از سرمایه‌گذاری ناخالص داخلی بالاتر رفته است. مشکلات تامین پایدار، مشکلات ساختار نظام سیاست‌گذاری و بی‌ثباتی مقررات در محیط کسب و کار، غیرقابل پیش بودن متغیرهای اقتصادی و عدم اجرای صحیح قانون در بخش‌های مختلف باعث شده که وزارت صمت چابکی لازم را نداشته و نیاز به چالاک‌سازی بیشتر داشته باشد.
وی ادامه داد: در بخش صنعت، سیاست‌های پولی و مالی و ارزی در جهت توسعه کشور مشکلاتی ایجاد کرده که این مشکلات قابل حل خواهد بود. رقابت‌پذیری تولید، عدم اجرای صحیح قانون در برخی از واگذاری‌هایی که از وزارت صمت جدا شده یعنی واحدهای تولیدی با مقیاس کوچک که آنها را غیراقتصادی می‌کند و کمبود منابع در این بخش وجود دارد. بخش معدن بخشی است که می‌تواند اهداف برنامه هفتم را برآورده کند، محرومیت‌زدایی را از کشور دور کند و محرومیت در مرزها را به صورت گسترده برطرف کند به شرط آنکه دولت تعهدات خودش را در رابطه با اکتشاف انجام بدهد و معدنکاران کشور بتوانند از این اسناد و مدارک برای اکتشاف و استخراج استفاده کنند.
فعالان صنعتی اطلاعات لازم را کسب نمی‌کنند
اتابک تصریح کرد: در دسترس نبودن اطلاعات فعالان صنعتی را زمین‌گیر کرده‌ است. در بسیاری از معادنی که داریم با بخش‌های مختلفی از خود دولت درگیریم که امیدوارم بتوانیم آنها را سریع‌تر حل کنیم چون اینگونه جذابیت اقتصادی در معدن کم می‌شود. همچنین دسترسی به ابزار تولید، عدم امکان نظارت دقیق بر فعالیت‌ها و تولید فروش محصولات با ارزش افزوده پایین و معدن کارانی که کار می‌کنند اما ارزش افزوده آنان پایین آمده ازجمله چالش‌های بخش معدن است‌.
وزیر پیشنهادی صمت با تاکید بر اینکه توسعه صادرات یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر بخش معدن خواهد بود، با اشاره به هدف‌گذاری‌های این وزارتخانه برای اشتغال‌زایی گفت: هدف‌گذاری اشتغال‌زایی برای وزارت صمت شامل پشتیبانی و راه‌اندازی بنگاه‌های کوچک است. افزایش رشد اقتصادی در بنگاه‌های بزرگ و اشتغال در بنگاه‌های کوچک و متوسط است. در همین راستا باید به بنگاه‌های کوچک و متوسط توجه و مشارکت مردمی را که برای جهش تولید پیش‌بینی شده در این بنگاه‌ها پیاده‌سازی کنیم. برای این کار برنامه کاملی داریم اما متولیان آموزش نیز در این رابطه باید همراه باشند تا این مهم عملیاتی شود.
وی توسعه صادرات و تقویت تراز تجاری از طریق افزایش صادرات غیرنفتی را ازجمله برنامه‌های خود در زمینه مدیریت بهینه واردات عنوان و اظهار کرد: درباره شهرک‌های صنعتی برنامه وزارت صمت برای تامین مالی و تخصصی کردن شهرک‌ها و همکاری و پیگیری با سایر دستگاه‌ها جهت تسریع تامین زیرساخت آنها خواهد بود.
راهی جز رقابتی کردن در خودروسازی نداریم
وزیر پیشنهادی صمت همچنین اظهار کرد: یکی از نمایندگان مجلس که به عنوان مخالف اظهار نظر کرد مطالبی درباره حوزه خودرو مطرح کرد. در پاسخ باید بگویم که واردات خودرو از طرف نمایندگان به صورت قانون ابلاغ شده است. ما در خودروسازی راهی جز رقابتی کردن نداریم و برای ارتقای کیفیت، بهتر شدن وضعیت ایمنی خودروها و وضعیت سوخت آنها حتماً باید فضا را رقابتی کنیم و این موضوع نیز قانون است و با واردات، موضوع رقابتی شدن را پیگیری می‌کنیم. ضمنا خودروسازی باید به سمت خصوصی‌سازی شدن سوق پیدا کند. نماینده دیگری درباره سیاستگذاری‌ها و عدم اشراف من به این موضوعات مطلبی را بیان کرد. با صراحت می‌گویم با استراتژی، صنایع مختلف را ساختم. همچنین اشاره شد که من در هلدینگ‌ها بودم. این هلدینگ‌ها را خود من ایجاد کرده بودم و به لطف خدا نیز هلدینگ‌های موفقی بوده و من ۱۰ سال به عنوان مدیرعامل در آنها فعالیت کردم.
اتابک ادامه داد: من در وزارت صمت نبودم اما به تمام قسمت‌های وزارت صمت مراجعه داشتم و پیچ و خم تمام قسمت‌ها را می‌دانم و می‌دانم که تولیدکنندگان در این وزارتخانه بابت چه مشکلاتی کارشان انجام نشده است. امیدوارم بتوانم اعتبار و ارتقای شخصیت معدن و معدن را بازگردانم.