مشارکت واقعی اقوام و مذاهب در مدیریت کشور
حیدرعلی باقریان (حقوقدان و کارشناس اقوام و مذاهب)مشارکت واقعی اقوام و مذاهب در مدیریت کشور
حیدرعلی باقریان (حقوقدان و کارشناس اقوام و مذاهب)
اقوام و مذاهب نه تنها واقعیتی انکار ناپذیر در کشور ماست، بلکه از منظر امنیت ملی قلب ایران و مقوم اصلی کشور محسوب میشوند. نادیده گرفتن و یا کم دیدن آنها خطایی استراتژیک است و میتواند خسارات جبران ناپذیری به بار آورد.
در سالهای اخیر بویژه از انتخابات سال ۹۲ نقش اقوام بویژه قومیتهای سنی مذهب مانند کردها، بلوچها، ترکمنها، تالشها و اهل سنت فارس زبان مانند برادران سنی مذهب خراسانی و جنوب کشور نه تنها ازاهمیت ویژهای برخوردار گشته بلکه در انتخاب نهایی رئیسجمهور منتخب تعیین کننده شده است. وطن دوستی و ایرانگرایی اقشار فوقالذکر از ویژگیهای دیرینه و درونی آنهاست. این ویژگی فرصتهای فراوانی را پیش روی حکمرانان قرار داده است. اینک که در آستانه شکلگیری کابینه دولت چهاردهم قرار داریم و کمیتههای راهبری وزرا و کابینه تشکیل شده است، توجه کافی در بکارگیری شایستگان برادران اهل سنت از اقوام مختلف یک امر عقلایی، ضروری و حیاتی برای اداره کشور است.
اکنون دوره تبلیغات و وعدههای رنگارنگ گذشته است و زمان عمل به وعدهها و توجه به ضرورتهاست. در دوره دولت یازدهم و دوازدهم با پیگیریهای دستیار وقت رئیسجمهور و نظر مساعد آقای دکتر ظریف و زیر محترم امورخارجه برای اولین بار بعد از انقلاب دو سفیر ایرانی از اهل سنت انتخاب شدند که بسیار بازتاب موثری در خارج و همگرایی داخلی داشته و مایه امیدواری قشر عظیمی از ایرانیان سنی مذهب شد. این اقدام در آن دوران بسیار حداقلی بود و برای جبران عقب ماندگی تاریخی در مشارکت دادن جمعیت عظیمی که به دلائل گوناگون نادیده انگاشته شدهاند. ضرورت دارد که از شایستگان این برادران علاوه بر عضویت آنها در کمیتهها و شورای راهبری، تعدادی از آنان نیز به عنوان وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی گردند. رای آوری آنان در مجلس کنونی امر دیگری است که بهعهده رئیس جمهور منتخب نیست اما در هر صورت این اقدام در کارنامه دکتر پزشکیان بطور درخشان خواهد ماند.
مشارکت دادن این اقوام برای گذر از مرحله تبلیغاتی به مرحله واقعی و عملیاتی در این دوره تاریخی یک امر ضروری و منطبق با منافع ملی وامنیت کشور است. باید در این دوره به معنی واقعی از شعارها بگذریم و برای انسجام ملی که از راهبردهای تبلیغاتی رئیس جمهور منتخب بود از همه اقوام و اهل سنت در همه بخشهای دولت استفاده شود. به رئیس جمهور منتخب و کمیته راهبری پیشنهاد میکنم چنانچه افراد پیشنهادی اهل سنت به هردلیلی در مجلس رای نیاوردند از ظرفیتهای فراوان بخشهای مختلف دولت، ازجمله معاونتهای ریاست جمهوری، معاونین وزرا، سازمانها وغیره برای بکارگیری اهل سنت استفاده شود.
ذکر این نکته ضروری است که تصمیمگیران اعم از رئیس جمهور محترم و کمیتههای راهبری صرفا افراد کنونی اقوام را که پیرامون آنها حضور دارند نبینند و به آنها اکتفا نکنند، افراد شایسته فراوانی در میان این جمعیت وجود دارند که بهدلیل صیانت نفس و نداشتن رانت دیده نمیشوند. لذا پیشنهاد میکنم که در این رابطه کمیتهای از شایستگان ملی و قومی بدون تعارض منافع تشکیل تا نسبت به معرفی شایستگان این قشر به رئیس جمهور منتخب و کمیته اصلی راهبری به ریاست جناب دکتر ظریف اقدام کنند. همدلی، همراهی و پشتیبانی قومیتها از دولت چهاردهم مستلزم رعایت این فرایند در مشارکت دادن شایسگان آنهاست تا احساس کنند که بطور واقعی در مدیریت اجرایی کشور حضور دارند. دولت در تعامل با آنها بایستی مسیری طی کند که بزرگان، علما و شایستگان آنها احساس احترام و کرامت کنند. بدون حفظ کرامت انسانی و رفع تبعیض و بیعدالتی در حق مردم مناطق قومی نمیتوان انتظار داشت که دولت از حمایت پیوسته آنها بر خوردار باشد.
جبران کمبودها، خطاها، کژکاردی سیستمها و دولتهای گذشته، در حق اقوام و مذاهب در حد امکان بایستی در اولویت دولت چهاردهم قرار گیرد تا بتوان امیدوار بود که جناب دکتر پزشکیان رویکرد و راهبردی اصولی در مدیریت این بخش از جامعه در پیش گرفته است.
اگر عوام و خواص اهل سنت مشاهده کنند که رویکرد اساسی دولت در رفع کمبودها، رفع تبعیضها و بیعدالتیها و بکارگیری شایستگان قرار گرفته است قطعا با علم به محدویتها و محذورات دولت از عملکرد آن حمایت خواهند کرد.
نکته حائز اهمیت این است که دولت آینده در خدمترسانی به مناطق قومی و بکارگیری اهل سنت در بخشهای مختلف دولت، در مصادر امور قطعا با فشارهای بیرون و درون حاکمیت مواجه خواهد شد. فشارها در این حوزه با توجیهات مذهبی و امنیتی فراوان همراه خواهد بود اما این فشارها عموما متعصبانه، غیر قانونی و بسیاری از آنها خلاف منافع و امیت ملی است.
جناب دکتر پزشکیان مستحضر باشند که برخی از این فشارها برای این است که نشان دهند اهل سنت ممکن است گاهی منشا خطراتی برای کشور باشند اما واقعیت این نیست، منشا سنی هراسی برخی جریانات، بعضی دستگاهها و برخی اشخاص به نام و نان وخوشبینانهترین حالت عدم آگاهی، ناتوانی و سو مدیریت است. دولت نباید به این امور غیر قانونی و فشارهای غیر منطقی با پوششهای مذهبی و گاه امنیتی توجه کند. دولت باید در این موضوعا فقط به رضایت مردم، منافع ملی ،رفع تبعیض و راهبرد انسجام ملی توجه کند تا بتواند باوجود همه موانع به توفیقات فراوانی دست یابد که حاصل آن تحقق منافع ملی توسعه و پیشرفت کشور است.