فعالان اقتصادی از مجلس، بانک مرکزی و شهرداری ناراضیاند
سیاستگذاران؛ اصلیترین موانع بهبود وضعیت کسب و کار
همدلی| گروه اقتصادی: براساس گزارش منتشر شده از مرکز پژوهشهای اتاق ایران، در سال 1401 بیشترین سطح نارضایتی فعالان اقتصادی در رابطه با مهمترین ارگانهای سیاستگذار به ثبت رسیده است.مرکز پژوهشهای اتاق ایران پنجمین طرح ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور را اجرا کرد. در این ارزیابی که براساس پرسشنامه از فعالان اقتصادی تهیه شده و از تعداد نمونه کافی برای تعمیم نتایج در سطوح ملی برخوردار است، مصاحبهشوندگان در پاسخ به سوالات، عددی بین یک (به معنای رضایت کامل) و 10 (به معنای نارضایتی کامل) را انتخاب میکنند. هر چقدر میانگین شاخص بهدست آمده برای هر دستگاه اجرایی به عدد یک نزدیکتر باشد به معنای آن است که مراجعین آن سازمان رضایت بیشتری از عملکرد نهاد فوق داشتهاند و هر چه این عدد به سمت 10 حرکت کند، به معنای افزایش نارضایتی است.
«سهولت در فرآیندهای اداری و سرعت در ارائه خدمات»، «کیفیت رسیدگی به درخواستهای قانونی مراجعان»، «نحوه رفتار با فعالان اقتصادی و تکریم ارباب رجوع» و «شفافیت و اطلاعرسانی در زمینه ارائه خدمات» موارد مورد بررسی این پژوهش هستند. در این طرح عملکرد 44 دستگاه ارزیابی شده که 18 دستگاه از آن مربوط به دستگاههای اصلی بخش دولت، 23 مورد مرتبط با دستگاههای اجرایی فرعی دولتی بوده و 3 مورد از آنها را دستگاههای اجرایی غیردولتی تشکیل دادهاند.
مجلس در صدر بیشترین سطح نارضایتی
طبق این گزارش، ارزیابی دستگاهها در سال 1401 نشاندهنده این است که مراجعین مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی و شهرداریها کمترین میزان رضایت را از میان تمامی دستگاههای مورد بررسی از عملکرد این سازمانها ابراز کردهاند. شاخص ارزیابی عملکرد دستگاهها برای سازمانهای فوق به ترتیب 6.84، 6.71 و 6.15 بوده است که در مقایسه با سال گذشته سطح رضایت از عملکرد بانک مرکزی در شاخصهای پیشتر گفته شده، کاهش یافته است. در مقابل، بهترین عملکرد دستگاههای اجرایی در سال 1401 مرتبط به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با شاخص 3.33 و سازمان ثبت احوال با شاخص 3.57 بوده است.
افت شدید میزان رضایت از بانکهای دولتی و سازمان امور مالیاتی
بررسیها نشان میدهد در سال 1401 بانکهای دولتی از نظر ارتباط با فعالان اقتصادی در جایگاه اول قرار گرفتهاند. با این حال، شاخص عمکلرد سال گذشته این ارگان نشاندهنده عدد 4.72 است که در مقایسه با سال 1400 حدود 3.7درصد بدتر شده است. دومین نهاد از نظر میزان ارتباط با عاملین اقتصادی، سازمان امور مالیاتی کشور است. براساس دادهها شاخص عملکرد این سازمان نیز 5.27 به دست آمده که در مقایسه با سال 1400 میزان رضایت مشتریان حدود 5درصد کاهش یافته است.شاخص عملکرد سایر دستگاههای مهم کشور مانند سازمان تامین اجتماعی، وزارت صنعت و وزارت اقتصاد نیز 5.19، 4.86 و 5.26 برآورد شده که از میان آنها تنها عملکرد سازمان تامین اجتماعی حدود 3درصد بهبود یافته و باقی آنها تقریبا بدون تغییر باقی ماندهاند.