همه آسیبهای اجتماعی کرونا بر دانشآموزان
در نشست تخصصی در زمینه فعالیتهای صورت گرفته در وزارت آموزش و پرورش در خصوص نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان (طرح نماد) که با حضور دکتر امید عبداللهی معاون اجتماعی ستاد فرهنگی ¬اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر نظرمنصوری مدیر امور مسائل و آسیبهای اجتماعی، جواد خاندوزی مسئول میز خودکشی و جمعی از کارشناسان ستاد فرهنگی و اجتماعی و ستاد تعلیم و تربیت همراه بود، عبدالهی گفت: با توجه به وجود برخی حوزههای مشترک بین ستادها باید برخی از میزها با همکاری مشترک بین ستادها به مسیر خود ادامه دهد و میز پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بین دانشآموزان از جمله این میزهاست.
وی افزود: با توجه به اینکه آموزش و پرورش متولی موضوعات مرتبط با دانش آموزان است و از سوی دیگر عمده آسیبهایی که متوجه دانشآموزان است در بسترهایی خارج از آموزش و پرورش شکل میگیرد باید مسیر میز آسیبهای اجتماعی در موضوع دانش آموزان در همکاری با ستاد تعلیم و تربیت مشخص شود.
دکتر تجلینیا مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی از طرح نماد بهعنوان یکی از مهمترین سامانههای رصدی و آیندهپژوهی آسیبهای اجتماعی کشور یاد کرده که در ساحتهای آموزشهای ارتقایی و مداخلات حمایتی و مراقبتی متکفل شناسایی، تشخیص و مداخله در مسائل و آسیبهای اجتماعی بالقوه و بالفعل ناظر به محیط مدارس کشور خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه بیماری کرونا دارای تبعات سنگینی در حوزه نوجوانان و دانشآموزی کشور داشته است که موضوع آموزش پایدار را تحت تاثیر قرار داده مواردی مثل یتیم ¬شدن تعدادی از کودکان، سوگ ناتمام، اختلال روانی، لطمه ¬دیدن آموزش، میزان بالای اخبار جعلی و دروغین، افسردگی، افکار خودکشی، اختلال خواب و ... را از جمله مواردی دانست که از رهگذر دوران پاندمی گریبان دانشآموزان کشور را گرفته است و افزود: اگر سلامت جسمی، روحی و روانی دانش¬آموزان تأمین نشود، آموزش پایدار، کامل و مؤثر نخواهد بود.
دکتر تجلی¬نیا در ادامه به مشکلات طرح نماد پرداخت و با اشاره به بازنویسی شدن چندین باره این سامانه، آن را یکی از آفاتی دانست که طی چند ساله اخیر، از زمان راهاندازی این سامانه، تداوم و اعتبار نتایج آن را با اشکال مواجه کرده است.
وی با ذکر نقاط قوت این طرح، ضرورت تصویب آئیننامه اجرایی آن را از ملزمات تداوم و پیگیری آن در برنامههای توسعه کشور عنوان کرد.