کاهش تقاضا در بازار کالاهای اساسی، تخفیفها را افزایش داد
ظرفیت تولید در حال آب شدن است
کاهش تقاضا سبب شده تا تولید با مشکل مواجه شود. لبنیات یکی از حوزههایی است که با افزایش بیش از ۳۰درصدی قیمت محصولات، مشتریان بیشتری نسبت به دیگر بخشها را از دست داده است.گزارش خبرگزاری مهر از رصد بازار کالاهای اساسی نشان میدهد که کاهش تقاضا سبب شده تا تولید با مشکل مواجه باشد و ظرفیتهای تولید کاهش پیدا کند. کاهش کیفیت از دیگر موضوعهایی است که بازار این محصولات را دچار چالش کرده است. برخی مصرفکنندگان عنوان میکنند در حالیکه برخی اقلام تا تاریخ انقضا فاصله دارند اما کالا قابل مصرف نیست.همچنین افزایش اجارهبها و کاهش تعداد شعب توزیع سبب شده تا محصولات در شعب در حال تعطیل با تخفیفهای ویژه به فروش برسند. به عنوان مثال یک بسته قند به وزن یک کیلو و ۴۰۰ گرم که قیمت آن ۷۷.۱۰۰ تومان بود با تخفیف به قیمت ۷۵هزار تومان به فروش میرسد. همچنین ماکارونی غنی شده ۵۰۰ گرمی که قیمت آن ۲۸.۵۰۰ تومان بود با تخفیف به مبلغ ۲۵هزار تومان به فروش میرسد. برنج یک کیلویی هاشمی از هر کیسه ۱۲۳هزار تومان به ۱۰۹هزار تومان و کیسه ۱۰ کیلویی برنج هندی از ۴۹۰هزار تومان به ۴۴۰هزار تومان رسیده است. در بخش لبنیات نیز پنیر لیقوان ۷۰۰ گرمی که ۹۱هزار تومان قیمتگذاری شده با تخفیف با قیمت ۷۵هزار تومان عرضه میشود. رب گوجهفرنگی که در یک ماه اخیر افزایش قیمت داشته و از ۴۵هزار تومان به حدود ۶۰هزار تومان رسیده ولی قوطیهای قدیمی که قیمت آنها ۴۵هزار تومان بوده با قیمت ۳۵هزار تومان به فروش میرسد.همچنین برخی فروشگاههای زنجیرهای با تقویت بازار آنلاین خود سعی در جبران خسارات داشته و به دنبال فروش با تخفیف هستند. قیمت محصولات در برخی بازارهای سنتی و قدیمی ازجمله بازار میدان امام حسین نیز نسبت به سایر فروشگاهها بسیار پایینتر بوده و تفاوت قیمتها گاه به ۳۰ تا ۴۰درصد میرسد.