غرب گُزیده - غرب گَزیده
علی خورسندجلالی (فعال فرهنگی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2465
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


ادامه ابهام درباره بازداشت دانش‌آموزان

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کلاس‌های درس و مدارس دایر است، گفت: بر اساس آنچه از مسؤولان مربوطه کسب اطلاع کردم، دانش‌آموز بازداشتی و دستگیر شده نداریم.
با گذشت چندین روز از انتشار اخبار غیررسمی درباره برخی دانش‌آموزان که گفته می‌شد در ناآرامی‌های اخیر خیابانی بازداشت شده‌اند و ورود کمیسیون آموزش مجلس، هنوز آمار و خبر رسمی در این باره از سوی دستگاه قضا اعلام نشده است.
اولین واکنش وزارت آموزش و پرورش از سوی محمد مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت. کاظمی در نشستی خبری که هفدهم مهرماه برگزار شد درباره وضعیت دانش آموزانی که در ناآرامی‌های روزهای گذشته شرکت کرده بودند گفت که امنیت در هر کشوری جزو خط قرمزها و توجه به این موضوع مورد تاکید همه کشورهاست. ما باید زمینه آموزش را برای همه دانش‌آموزان فراهم کنیم و اگر جایی تعداد اندکی در مقابل حدود ۱۶ میلیون دانش‌آموز ما بخواهند حرکتی انجام دهند، باید برای همان دانش‌آموزان نیز فرصت آموزش را فراهم کنیم.
وی در عین حال که تاکید کرده بود هیچ دانش‌آموزی در این راستا اخراج نشده است گفته بود: اگر مشکلی برای یکی از این دانش‌آموزان پیش آید ما خود را موظف می‌دانیم برای آموزش او تلاش کنیم. دانش‌آموزی در این راستا اخراج نشده؛ اگر هم تحت تاثیر قرار گرفته و حرکتی انجام داده باید به او آگاهی‌بخشی کنیم. در این راستا تا کنون دانش آموز اخراجی نداشته‌ایم.
علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز هفدهم مهرماه گفته بود: اصلا دانش‌آموز بازداشتی نداریم. درباره اینکه معلمی بازداشت شده باشد هم خبر ندارم چون چنین چیزی نیست، اگر بازداشتی باشد به ما مراجعه می کنند. فیلم منتشر شده که به دلیل اعتراض دانش‌آموزان نیروهایی وارد مدرسه‌ای شدند، دروغ است و چنین چیزی وجود ندارد.
این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگویی که سه روز پس از این اخبار و در بیستم مهرماه منتشر شد، اعلام کرده بود دانش‌آموزی در زندان نداریم و مواردی هم اگر بازداشت باشند، برای بحث اصلاح و تربیت است که در مرکز روان‌شناسی هستند و دوستان کارشناس کارشان را انجام می‌دهند تا بعد از اصلاح به محیط مدرسه برگردند.
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که تعداد دانش‌آموزان بازداشتی چند نفر است؟ بیان کرده بود: تعدادشان زیاد نیست و این‌قدری نیستند. نمی‌توانم آمار دقیقی از تعدادشان بدهم. در این شرایط و مرحله ممکن است این دانش‌آموزان به شخصیت‌های ضداجتماعی تبدیل شوند که می‌خواهیم آنها را اصلاح کنیم.
بدنبال انتشار این خبر که واکنش‌هایی را نیز در پی داشت، نوری دیروز ۲۴ مهرماه درخصوص تعداد دانش‌آموزان دستگیر شده در اغتشاشات اخیر به فارس گفته است که دانش‌آموز بازداشتی و زندانی در این خصوص نداریم؛ در کانون اصلاح و تربیت قبل از این اغتشاشات، نوجوانانی حضور داشتند که ترک تحصیل کرده بودند و به دلیل بزهی که انجام داده بودند در آن مکان تحت آموزش و تربیت بودند. دانش‌آموزان اگر موردی داشته باشند در مراکز مشاوره مدرسه راهنمایی می‌شوند لذا تعبیری که دانش‌آموزان به مراکز کانون اصلاح و تربیت منتقل می‌شوند، تعبیر مناسبی نبوده است.
حبیب الله ده‌مرده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در همان روز (بیستم مهرماه) به صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش واکنش نشان داد و گفته بود: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در صورت وجود مطلبی درباره دانشجویان و دانش‌آموزان به آن ورود خواهد کرد. باید حساب اغتشاش‌گران و کسانی که سوءاستفاده می‌کنند را از دانشجو و دانش‌آموز جدا کرد. ما تلاش می‌کنیم در صورت وجود موردی، بررسی‌های لازم را انجام دهیم.
در حالی که رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ۲۱ مهرماه در گفت‌وگو با یک رسانه، پیرامون بازداشت برخی دانش‌آموزان و تعداد آنها گفته بود: «متوجه شدیم که بازداشتی دانش‌آموزی آنچنانی نداشتیم. 
در حوزه دانش‌آموزی و دانشجویی به ندرت بازداشتی داریم و جز موارد خاص که ارتباط با برخی شبکه‌های معاند خارج از کشور داشتند، بازداشتی نداریم که آن هم با اسناد و مدارک، افراد را فراخوانده‌اند و در حال بازجویی هستند.»، بطحائی، وزیر اسبق آموزش و پرورش به این اظهارات و ادبیات به کار رفته در این سخنان واکنش نشان داد.
همچنین هاشمی نکو، مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکل‎ها نیز دیروز  با بیان اینکه حفاظت و صیانت از دانش آموزان اولویت اصلی است تاکید کرد که: لازم است روش گفت‌وگو و تبیین و اقناع را مد نظر داشته باشیم و در این مسیر با محبت و سعه صدر و صبوری رفتار کنیم.