غرب گُزیده - غرب گَزیده
علی خورسندجلالی (فعال فرهنگی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2465
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


گرانی‌ها و ناآرامی‌ها منجر به استقبال مردم از اتوبوس و مترو شده است

ازدحام جمعیت در حمل و نقل عمومی

همزمانی اعتراضات با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و ترکیب آن با گرانی‌ها و کاهش توان مالی مردم برای استفاده از تاکسی در یک ماه گذشته منجر به ازدحامی عجیب در حمل و نقل عمومی پایتخت شده، تا جایی که در ساعات پیک جمعیت حاضر در مترو به صورت ایستاده به چهار ردیف و بیشتر نیز می‌رسد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران روز گذشته در آئین بهره‌برداری از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس، ۶۲ دستگاه مینی‌بوس و دو هزارمین تاکسی‌های نوسازی شده از کمبود 2000 دستگاه اتوبوس در تهران خبر داد.
بر اساس آمارها ۷۰ درصد سهم در بخش حمل و نقل روی زمین، متعلق به خودروهای شخصی است. هر چند بر ضرورت افزایش ظرفیت حمل ونقل عمومی تاکیدات زیادی شده است اما واقعیت آن است که فاصله زیادی با الزامات و واقعیت موجود وجود دارد. 
بهرامی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران روز گذشته در حاشیه رونمایی از ناوگان های جدید گفت: در حمل و نقل عمومی قطعا مترو در اولویت اول قرار دارد؛ اما بر روی زمین اتوبوس و تاکسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. لذا باید برای جذب افراد برای استفاده از حمل و نقل عمومی، از متدهای مختلف حمل و نقل بهره بگیریم.
وی افزود: تا شب عید ۱۰۰۰ دستگاه در داخل کشور تولید خواهد شد و ۱۰۰۰ دستگاه مورد نیاز دیگر باید وارد کنیم که این واردات خودرو برای خدمت به مردم است و تضعیف تولید داخل محسوب نمی‌شود.
همچنین رئیس شورای شهر تهران نیز در این مراسم با اشاره به کمبود اتوبوس در تهران گفت: هنوز نمی‌دانم تا پایان سال چه تعداد اتوبوس به شهر تهران اضافه می‌شود.
مهدی چمران با اشاره به خرید ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: امیدوارم این خریدها بیشتر شود با توجه به طرح جامع ترافیک تهران به ۸ هزار اتوبوس احتیاج دارد.
وی ادامه داد: اما اکنون تهران دارای حدود هزار و ۷۰۰ اتوبوس است و خوشبختانه با ۵۰۰ دستگاه بازسازی شده و ۲۰۰ دستگاهی که به ناوگان اضافه می‌شود نیمی از کمبود جبران می‌شود.
چمران تصریح کرد: اگر ما برای آلودگی هوا نگران هستیم باید بدانیم اتومبیل شخصی بیشترین آلودگی را ایجاد می‌کند و باید تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش یابد.
رئیس شورای شهر تهران گفت: هنوز نمی‌دانم تا پایان سال چه تعداد اتوبوس به شهر تهران اضافه می‌شود و قطارهای مترو نیز برای ورود به مدار به یک سال و نیم زمان احتیاج دارند.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکلی که امروز مردم اعلام می‌دارند، مشکل ترافیک و مشکل دوم مشکل آلودگی هوا است گفت: بالطبع این دو مشکل به هم مرتبط هستند. ترافیک باعث عدم آسایش و ایجاد خراش در روح افراد می‌شود و آلودگی جان آنها را نیز تهدید می‌کند. بعد از این مشکلات، مشکل سوم بی‌مسکنی و بدمسکنی است. 
زاکانی با اشاره به چهار محور تحول در شهر ادامه داد: محور نخست تحول درون زا و در درون شهرداری است؛ دوم تحول ناظر به کالبد شهر و نوسازی شهر بر محور حمل و نقل عمومی است؛ تحول سوم که درباره حوزه روح شهر و سبک زندگی است؛ همچنین ایجاد شهر هوشمند نیز چهارمین تحولی است که هدف‌گذاری شده است. 
شهردار تهران اضافه کرد: حمل و نقل عمومی عملا باید در حوزه سخت قرار گیرد اما بخشی از آن به بخش سبک زندگی، بخشی به هوشمندسازی و بخشی نیز به آمادگی درون شهرداری برمی‌گردد؛ بنابراین در مجموعه حمل و نقل به دنبال این هستیم که در یک فرصت کوتاه‌مدت با یک گام بلند در بخش اتوبوس و تاکسی و الگوهای واسط این دو مقوله بتوانیم مشکلات شهر را کاهش دهیم. 
وی بیان کرد: وعده ما این بود در مهرماه ۵۵۰ دستگاه را از طریق بازسازی وارد چرخه کنیم که در نهایت ۵۹۱ دستگاه از این طریق وارد چرخه شد؛ در کنار آن نوسازی نیز در دستور قرار گرفت که امسال وزارت کشور قریب ۲ هزار دستگاه با یکی از شرکت‌های داخلی تفاهم کرد که سهم تهران ۹۰۰ دستگاه بود که البته آن شرکت اعلام کرد که ۵۰۰ دستگاه اضافه تولید می کند که سهم تهران نیز از آن مشخص می شود؛ همچنین وزارت کشور با دیگر شرکت‌ها نیز وارد قرارداد شده است.
زاکانی یادآور شد: ۶۲ دستگاه مینی‌بوس وارد سیستم شهرداری شد و افتخار داشتیم که آغاز خدمت‌رسانی دوهزارمین تاکسی نوسازی شده را داشته باشیم.
شهردار تهران با اشاره به اینکه سامان‌دهی موضوع مترو را در میان مدت دنبال می‌کنیم، عنوان کرد: بازسازی ۷۰۰ دستگاه و نوسازی ۶۳۰ دستگاه واگن که در حال طی مراحل نهایی آن هستیم و تامین ۱۳۰ دستگاه واگن را از طریق ظرفیت‌های داخل دنبال می‌کنیم چرا که بازسازی و نوسازی مترو امری قطعی و قهری است.
زاکانی با بیان اینکه موضوع سامان‌دهی حمل و نقل و تردد برای ما اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: سامان‌دهی موتورسیکلت‌های تهران حائز اهمیت است، چرا که وضع فعلی موتورسیکلت نابه‌سامانی را ایجاد کرده و باید موتورهای کاربراتوری که آلودگی زیادی ایجاد می‌کنند را تبدیل به انژکتوری یا برقی کنیم؛ با سامان‌دهی تردد موتورسیکلت‌ها هم جان آنها از خطرات مصون می ماند و هم آسایش برای شهروندان ایجاد می‌شود و در کنار آن نحوه استفاده از موتورسیکلت را اصلاح می‌کنیم.
این اظهارات در شرایطی است که شهروندان تهرانی بیش از هر زمان دیگر با مشکلات ازدحام در حمل ونقل عمومی مواجه هستند. بازگشت اوضاع به شرایط قبل از کرونا، بازگشایی کامل ادارات و مدارس و کسب‌و‌کارها و افزایش کرایه تاکسی منجر به افزایش تعداد مسافران مترو و اتوبوس شده است. این در حالی است که ناوگان مترو و اتوبوس فرسوده و کمتر از ظرفیت مورد نیاز پایتخت است و این مساله سبب شده تا شاهد افزایش سرفاصله حرکت قطارها و اتوبوس، توقف طولانی‌تر در ایستگاه و ازدحام جمعیت به‌ویژه در ساعات پیک باشیم.