چرا شناورشدن قیمت بلیت سینما به ثمر ننشست؟
طرح خوب، اجرای بد
اجرایی شدن طرح بلیت شناور، اتفاق مبارکی بود که حالا متأسفانه با بررسی زوایای آن مشخص شده، بهجز معدود پردیسهای سینمایی، سینماداران، آن را رعایت نمیکنند.
شناور کردن بلیت سینما، یکی از مطالبات جدی در مسیر صنعتی شدن سینمای ایران است؛ مطالبهای که دغدغهمندان سینما سالهاست در پی احقاق و اجرایی کردن آن هستند، اما متأسفانه این ضرورت تا قبل از شهریورماه امسال در ایران عملیاتی نشد. البته که شروع این طرح، در ابتدا با فیلم «هناس» و در سینماهای حوزه هنری بود. اتفاقی که مطابق با انتظارها ظاهر شد و توانست میزان مخاطبان این فیلم را تا ۳۰درصد افزایش دهد. موفق بودن طرح آزمایشی این طرح سبب شد تا دلسوزان سینما، حالا امیدوارتر از هر زمان دیگری، نسبت به هموارشدن مسیر عملیاتی این طرح چشم به اجرای آن بدوزند. با اعلام شورای صنفی نمایش در خروجی جلسه چندهفته قبل، این امیدواری پررنگتر شد، اما هنوز یک نگرانی وجود داشت و آن، پسوند «اختیاری» این طرح بود. پسوندی که به سینمادارها اجازه میداد تا به میل خودشان به این طرح بپیوندند و هیچ اجباری در این مسیر، متوجه آنها نبود. نکته قابلتأمل این است که اولا چرا شورای صنفی نمایش، انجام این طرح حیاتی و مهم را اختیاری کرد و ثانیا، سینمادار چگونه به این ضرورت پی نبرده که منافع شناور شدن بلیت سینما، در وهله نخست، متوجه خود او خواهد بود؟ بنا بر گزارش ایرنا، حالا و پس از گذشت ۱۰روز از اجرایی شدن این طرح، تنها ۵پردیس ملت، مگامال، معینمال، زندگی، تماشا و موزه سینما از این طرح تبعیت کرده و بالغ بر ۵۵سینمای پایتخت، هیچ چراغ سبزی به طرح شناور بلیت نشان نداده و قیمت بلیت خود را در تمامی سانسها، به قیمت سقف میفروشند. اینکه چطور شورای صنفی نمایش بهعنوان اصلیترین قطب در زمینه اکران در کشور، همچنان در این زمینه توجیه نیست، به پرسشی عجیب تبدیل شده است. شورایی که باید با تدابیر هوشمندانه خود، سبب تسهیل فرآیند اکران شود، چطور طرح به این مهمی را اختیاری کرده، مورد عجیبی است که اعضای این شورا باید در قبال آن پاسخگو باشند. طرحی که در تمامی کشورهای صاحب صنعت سینما اجرایی شده و اثرات مثبت بسیاری داشته، چرا در سینماهای ایران اختیاری است؟ وقتی اجرای آزمایشی این طرح، به افزایش ۳۰درصدی تعداد مخاطبان فیلم «هناس» منجر شد، دلیل این میزان کاهلی در این زمینه چه چیزی میتواند باشد؟
در آنسوی ماجرا، بسیار عجیب است که چطور سینماداران با درک وضع موجود، از استقبال بیشتر مخاطب ابا دارند. یعنی برای سینمادار تفاوتی نمیکند که سالن او با بلیت ۳۵ هزارتومانی، ۲۰ مخاطب داشته باشد تا اینکه بخواهد با بلیت ۴۵هزارتومانی، پذیرای ۵ مخاطب باشد؟ وقتی میزان استهلاک هر سانس برای سینمادار، با وجود دو مخاطب یا ۵۰۰مخاطب، یکسان است، آنوقت چرا سینمادار باید در برابر طرح بلیت شناور، مقاومت کرده و آن را اجرایی نکند؟
طرح بلیت شناور که طی ماه جاری عملیاتی شده، بهعنوان راهکاری برای رونق بیشتر سینما تمهید شده است. وقتی شورای صنفی نمایش، ضرورت این طرح را توجیه شده، نباید با انفعال در برابر آن رفتار کرده و با اختیاری نمودن این طرح، جلوی کارایی صحیح و نرمال آن را بگیرد، بنابراین ضروری است شورای صنفی نمایش، ضمن اجباری کردن این طرح، سینماداران را از مزایای این طرح آگاه کند. در این صورت است که طرح بلیت شناور، از روی کاغذ خارج شده و به کمک سینمای ایران میآید.
چنانچه همایون اسعدیان دبیر شورای صنفی نمایش 17 شهریورماه سال جاری اعلام کرد طرح بلیت شناور مدتی قبل از سوی شورای صنفی نمایش ارائه شد که سازمان سینمایی با اجرای آن موافقت کرد و از روز شنبه ۱۹شهریورماه در سینماها اجراشده است.