٢ شهریور؛ موعد تدوین آییننامه اسقاط خودروهای فرسوده
مهلت ٢ ماهه وزارت صمت رو به اتمام است
وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در حالی اخیراً با مصوبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ مجلس در رابطه با الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده مخالفت کرده که مهلت دوماهه مجلس به وزیر صمت رو به اتمام بوده و این اصرار برای لغو الزام خودروسازان برای اسقاط خودروهای فرسوده، باوجود صراحت ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو ممکن است دوباره واکنش نمایندگان را در پی داشته باشد.به گزارش ایسنا، استیضاح سیدرضا فاطمی امین، در بهار امسال بسیار بر سر زبانها بود اما رئیس مجلس شورای اسلامی اوایل تیرماه آن را اعلام وصول نکرد و فرصتی دوماهه به وی داد.یکی از دلایل طرح استیضاح وزیر صمت در مجلس به موضوع نابسامانی صنعت خودرو مربوط میشد؛ بنابراین هماکنون طرح مخالفت وزارت صمت در خصوص لغو الزام خودروسازان برای اسقاط خودروهای فرسوده، باوجود صراحت ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو میتواند دوباره استیضاح وی را مطرح کند. در این میان، مواردی همچون کمبود گواهی اسقاط و افزایش هزینه خودروسازان، دلایل مخالفت با این مصوبه اعلامشده است. منوچهر منطقی- معاون صنایع حملونقل وزارت صمت که پیشازاین شش سال و نیم مدیرعامل ایرانخودرو بوده است، ۱۹مردادماه در نامهای به مشاور وزیر کشور در امور فناوری خواستار آن شد که تا زمان تصویب راهکار قانونی، بهمنظور جلوگیری از توقف تولید، شمارهگذاری محصولات تولیدی ادامه یابد.وی اعلام کرده که به دلیل کمبود برگه اسقاط، طبق آییننامهای که در دستور کار است، بهجای اسقاط خودروهای فرسوده، مبلغ مابهازای آن به صندوق محیطزیست واریز شود.طبق تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو که ۲۱ خردادماه امسال به دولت ابلاغ شد، تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت داخلی بایستی به ازای تولید هر چهار خودرو یا موتورسیکلت، گواهی اسقاط معادل آن را از مرکز اسقاط دریافت کنند.در این میان، برخی نمایندگان مجلس بهویژه کمیسیون صنایع و معادن و انجمن مراکز اسقاط خودرو، جزو منتقدان جدی وزارت صمت هستند. آنها معتقدند وزارت صمت بایستی اقدامات لازم درباره ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو مبنی بر جلوگیری از تردد، حمل بار و مسافر را در رابطه با وسایل نقلیه فرسوده، اعم از خودروها و موتورسیکلتها انجام دهد و بر اساس تبصره ۲ این ماده نیز ارائه گواهی اسقاط الزامی است.
متولی اسقاط جایگاه خود را ازدستداده!
در این رابطه محمود مشهدی شریف- رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، ضمن انتقاد از کاهش نقش ستاد مدیریت حملونقل سوخت در خصوص اجرای این مصوبه معتقد است که این ستاد بهعنوان متولی مراکز اسقاط، جایگاه خود را از دست داده و هیچ اقدامی برای بازپسگیری آن نمیکند.وی این سوال را مطرح کرده است که آیا فرسودگی خودروها و ایجاد آلودگی و بسیاری از مسائلی که در پی عدم اسقاط خودرو پس از سن فرسودگی ایجاد میشود، جزو حقوق عامه مردم هست یا خیر؟ اگر شخصی دوست ندارد خودروی خود را اسقاط نکند، اجازه دهید آن را «کلکسیون» کند و در خانه خود نگه دارد اما اجازه تردد به آن را ندهید؛ اینکه اسقاط خودرو و امکان تردد با یکدیگر تداخل پیدا کردهاند بههیچوجه درست نیست.
ارتباط خودروهای فرسوده و قرعهکشی
همچنین یکی از چالشهای مطرحشده پیرامون مصوبه الزام اسقاط خودروهای فرسوده این است که با توجه به قیمت بالای خودروهای جدید ممکن است افراد دارای مشکل مالی خودروی خود را از دست بدهند. در این رابطه، در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ پیشبینیشده که ۱۰درصد از خودروهای قرعهکشی به دارندگان خودروهای فرسوده تعلق گیرد، اما هنوز برنامه اجرایی دقیقی برای این موضوع ارائه نشده است.
بنا به گفته علی خضریان- سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، وزارت صمت - طبق مصوبه مجلس در قانون بودجه، پیرامون تکلیف قانونی اختصاص ۱۰درصد از ظرفیت قرعهکشی خودرو به خودروهایی که اسقاط میشوند، مشخص شد که معاون صنایع حملونقل وزارت صمت نسبت به انجام تکلیف قانونی این وزارتخانه در دو مرحله قرعهکشی خودرو در سال جاری کمکاری کرده است؛ لذا مقررشده ضمن انجام صحیح قانون جهت اختصاص سهمیه ۱۰درصد برای خودروهای اسقاطی، نسبت به جبران عدم انجام تکلیف قانونی در دو دوره قرعهکشی آتی اقدام کرده و گزارش آن را به کمیسیون ارائه کنند.پیشازاین، اولین وزیر صمت دولت دوازدهم (محمد شریعتمداری) نیز مهرماه ۱۳۹۶ در نامهای به معاون اول وقت (اسحاق جهانگیری)، خواستار حذف خودروهای ساخت داخل از مصوبه اسقاط خودرو به دلیل تبعات منفی آن بر بازار شده بود. موضوعی که در سال ۱۳۹۷ با ممنوعیت واردات خودرو، به سمت بحران پیش رفت و اکنون بعد از پنج سال، دوباره وزارت صمت همانند همتایان سالهای گذشته خود بر طبل حمایت از خودروسازان داخلی میکوبد؛ خودروسازانی که کیفیت پایین محصولاتشان تا آنجا پیش رفت که حتی مقام معظم رهبری، در فاصله بهمن ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۱، دو بار از آنها انتقاد و تصریح کردند: «مردم ناراضیاند و حق با مردم است. پیامد فرسودگی بالا و اسقاط پاییننگاهی به وضعیت خودروهای فرسوده و وضعیت اسقاط آنها، بیانگر آمار بالای فرسودگی وسایل نقلیه و تعلل در اسقاط و نوسازی است. هر چه این معطلی با انواع توجیهها در جهت تأمین منافع یکسویه خودروسازان و تقلیل استانداردها و مواد قانونی تداوم داشته باشد، افزایش آلودگی هوا، سوانح رانندگی، مصرف سوخت و نیز رکود مراکز اسقاط خودرو در کشور را به همراه خواهد داشت.