در نشستی خبری مطرح شد
توقع برگزاری نمایشگاه در موزه عجیب است
همدلی| نشست عبادرضا اسلامی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران با خبرنگاران حوزه هنرهای تجسمی به بهانه برگزاری نمایشگاه «مینیمالیسم و کانسپچوال آرت» دوشنبه ۱۴ شهریور در محل موزه برگزار شد.در این نشست، همچنین بهرنگ صمدزادگان کیوریتور نمایشگاه «مینیمالیسم و کانسپچوال آرت» نیز حضور داشت که پس از پایان نشست، در قالب تور نمایشگاهگردی، به ارائه توضیحاتی برای خبرنگاران پرداخت.عبادرضا اسلامی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در ابتدای نشست، با اشاره به آنکه نمایشگاه دارای ویژگی مهمی از جمله پاسخ به پرسشهای پژوهشگران است، گفت: طبق طرحی که داشتیم آثار زیبای هنرمند جهانی برای نخستین بار به نمایش درآمده است. در واقع ۳۸ اثر جدید به نمایش گذاشته شده و این نمایشگاه دیدگاه هنری این جریان را به نمایش گذاشته است. به اعتقاد من، مینیمالیسمها جریانساز و به قولی جنجالی بودند.بهرنگ صمدزادگان کیوریتور نمایشگاه «مینیمالیسم و کانسپچوال آرت» نیز در سخنانی گفت: اهمیت این نمایشگاه، خوراک مطالعاتی و دیداری است که برای نسل جدید و بعدی فراهم میکند. چراکه بار قبلی که نمایشگاهی کامل از گنجینه موزه برگزار شده، من دانشجو بودم و فکر میکنم که الان زمان مناسبی برای برگزاری چنین رویدادی بود و جوانانی که در این فاصله به جامعه هنری وارد شدند، این فرصت را نداشتند.او تاکید کرد: موزه هنرهای معاصر تهران میتواند مرکز گردهمایی جدی برای هنرمندان بدل شود و از سویی دیگر ما در دل هنر معاصر زندگی میکنیم و متأثر از جریانهای معاصر هنری هستیم. بیتردید جریان مینیمالیسم، در چند دهه اخیر بسیار تأثیرگذار بوده است و در آغاز این جریان در ایران، تجربههای خامدستانهای داشتیم که ممکن است با کمبود دانش تاریخ هنری با تقلیدش مواجه بودیم اما برای اینکه بتوانیم کاری کنیم که هنر ما را جدی بگیرند، استفاده از ظرفیت موزه است.صمدزادگان همچنین با انتقاد از کمکاریها در حوزه تجسمی بیان کرد: در حاشیه هیچیک از گعدههای هنری جهان، جایی برای هنر ایران وجود ندارد، چراکه ساختارهای زیربنایی و بنیادی خودش را نتوانسته به یک موضع قابل اهمیت تبدیل کند و نسبت به جریانات هنری موضعی نداشتیم. امیدوارم تب کانسپچوال آرت و مینیمالیسم به یک جریان تأثیرگذار در ایران و به یک موضع انتقادی جهانی بدل شود.او همچنین بیان کرد: با دو جریانی طرف هستیم که در دهه شصت، یاغی و شورشی و انقلابی محسوب میشدند و بعد از آن، بر تمام جریانات هنری تأثیرگذار بوده است که بخشی از مجموعههای جهانی نیز نتیجه تأثیرگذاری این جریان است.