بیشترین تصادفات شهری پایتخت کجا اتفاق میافتد؟
مهر - کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: ۴۳درصد از آمار متوفیان حوادث و تصادفات شهر تهران در بزرگراههای تهران اتفاق میافتد. سرهنگ رابعه جوانبخت کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: ۴۳درصد از آمار متوفیان حوادث و تصادفات شهر تهران در بزرگراههای تهران اتفاق میافتد و درواقع این حوادث در جایی اتفاق میافتد که ما احتمال حضور عابران پیاده را نمیدهیم. جوانبخت ادامه داد: عابران پیاده در بزرگراهها نباید تردد کنند، ولی متأسفانه نهتنها تردد دارند، بلکه تردد آنها غیر ایمن است و منجر به وقوع ۴۳درصد از تصادفات میشود. او گفت: در بحث تصادفات، ما دو قشر را در دو طیف وسیع داریم که اول کودکان هستند و خردسالان و دیگر، افراد میانسال به خاطر شرایط جسمی و ویژگیهایی که دارند. کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: برخی افراد مسن تعلل در حرکت دارند و بهموقع تصمیم نمیگیرند و گاهی مواقع ملاحظه کردید که یک فرد سالمند یک مسیری را طی میکند و ناگهان یک گام به عقب برمیدارد و این تعلل در تصمیمگیری باعث بروز حوادث رانندگی میشود. وی ادامه داد: برخی افراد سالمند برای خرید، صبحهای زود از منزل خارج میشوند که در آن موقع نور و روشنایی خوب نیست و بحث مهم در تصادفات عابران پیاده، خوب دیده نشدن این افراد توسط رانندگان است. این کارشناس تصادفات گفت: رانندگان نباید فکر کنند که باید آنها دیده شوند. بلکه باید خوب ببینند و افراد و عابران پیاده را بهخوبی در حین رانندگی شناسایی کنند تا با آنها برخوردی صورت نگیرد. سرهنگ جوانبخت ادامه داد: وقتی تصادفی روی میدهد، راننده میگوید که عابر پیاده را ندیده است و وقتیکه با وی برخورد کرده، متوجه حضور او شده و این در حالی است که آن عابر پیاده فکر میکند که دیده میشود. ولی وقتی در جایگاه راننده قرار میگیرید و در بحث نورها و انعکاسهایی که وجود دارد، قرار میگیرید، تازه متوجه موقعیت راننده میشوید. عابر پیاده باید در نقطهای قرار بگیرد که توسط راننده بهصورت کامل رؤیت شود. این موضوع میتواند تصادفات را بهشدت کاهش دهد. وی افزود: ترددهای عرضی ناایمن، یکی از عوامل بروز تصادفات عابران پیاده است. این در حالی است که همه امکانات در آن محل برای تردد عابر نصب و اجراشده است؛ مثلاً عابران باید تردد خود را از روی پلهای عابر پیاده انجام دهند و یکی از صحنههای دردناک را که ما شاهد هستیم، همین است که پل مکانیزه و همه امکانات آماده تردد عابر از پل وجود دارد، اما برخی عابران از روی گاردریلها میپرند و تردد از عرض بزرگراه را انتخاب میکنند. سرهنگ جوانبخت گفت: همکاران بنده وقتی در صحنه تصادف حاضر میشوند و علتهای وقوع تصادف را بررسی میکنند و یک سری زنجیرههای علل را به یکدیگر وصل میکنند، در برخی موارد به این نتیجه میرسند که عابر پیاده در فاصله ۵۰ تا ۱۵۰متری یک پل که برای تردد وی در نظر گرفتهشده، تصادف کرده و تردد عرضی را انتخاب کرده و در واقع عابر پیاده مقصر است.