غرب گُزیده - غرب گَزیده
علی خورسندجلالی (فعال فرهنگی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2465
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


مخالفت وزارت ارشاد با ساخت فیلم تازه کارگردان زن

بنی‌اعتماد در فهرست غایبان سینمای ایران

همدلی| 9سال از ساخت آخرین فیلم سینمایی رخشان بنی اعتماد گذشت و شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته که این کارگردان مطرح زن سینمای ایران در کنار کسانی چون ناصر تقوایی و بهرام بیضایی قرار گیرد و نتواند فیلم خود را بسازد.
آخرین ساخته او «قصه‌ها» در حالی اکران شد که حاشیه‌های بسیاری پیرامون آن ایجاد شد. به‌گونه‌ای که در مهر ۱۳۹۳، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار عدم صدور مجوز اکران این فیلم و هفت فیلم دیگر شد که از آن‌ها با عنوان «فیلم‌های مرتبط با فتنه» نام‌برده شده است. 
احمد سالک نماینده عضو کمیسیون فرهنگی گفته بود: «برخی فیلم‌ها با اینکه مجوز فیلم‌نامه و تولید دریافت کرده‌اند اما در هنگام ساخته‌شدن، به حاشیه رفته‌اند و نمایش آن‌ها به مصلحت نظام نیست.»
اکنون نیز به نظر می‌رسد که مخالفت وزارت ارشاد با ساخت فیلم جدید بنی اعتماد، دوران غیبت او از سینمای ایران را طولانی‌تر کند.
سایت خبری مدارا دراین‌باره نوشت: یک سال قبل بود که خبر بازگشت رخشان بنی‌اعتماد به سینما منتشر شد. 
هشت سال پس از «قصه‌ها» کارگردان تعدادی از مهم‌ترین فیلم‌های اجتماعی سینمای ایران برنامه‌ریزی برای تولید فیلم تازه‌اش را آغاز کرده بود. فیلمی که فیلم‌نامه‌اش توسط اسماعیل منصف نوشته‌شده بود و پیش‌بینی می‌شد نیمه دوم سال ۱۴۰۰ کلید بخورد اما اتفاقات دیگری برای آن رقم خورد.
با آغاز به کار مدیران تازه سازمان سینمایی این فیلم وارد پروسه طولانی برای دریافت پروانه ساخت شد. جلسات متعدد و پیگیری‌ها اما ثمربخش نبود و وزارت ارشاد سرانجام اجازه تولید فیلم تازه رخشان بنی‌اعتماد را نداد تا بازگشت او به سینمای اجتماعی با دست رد وزارت ارشاد مواجه شود.
محمد خزاعی بعد از گرفتن مسئولیت در سازمان سینمایی گفته بود تنها به فیلم‌های مبتذل مجوز نمی‌دهد. هرچند از فیلم‌های مبتذل مجوز نگرفته خبری در دست نیست، اما توقیف «برادران لیلا» و مجوز نگرفتن رخشان بنی‌اعتماد نشان‌دهنده این است که تا اینجا بیشترین ممنوعیت‌های خزاعی برای سینمای اجتماعی بوده است.