غرب گُزیده - غرب گَزیده
علی خورسندجلالی (فعال فرهنگی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2465
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


درباره دفتر شعر «قلم به لفظ تو ...» از برزو گوران

از شکفتن خورشید در نیمه‌شب

فیض شریفی (منتقد و پژوهشگر ادبیات)

می‌خواهم «قلم به لفظ تو ...» بنویسم و بگویم: «همیشه جای تو خالی است/آن‌قدر جای تو خالی ست/که خیال می‌کنم هر جا که نباشی آنجا خلوت است/آنجا خالی است/حتی در انبوه پیاده‌روها/در ازدحام خیابان‌ها/در همهمه شور یا شیون/در شرجی ساحل‌ها و آدم‌ها/آن‌قدر جای تو خالی ست که چشم‌هایم از تماشا تهی شده باشد.» برزو گوران مثل شاملو به‌جای همه‌ گمشدگان و نومیدان در این دفتر می‌گرید. دیری است که از دهه‌ هفتاد به این‌سو هرکس از خودش می‌گوید. از زبانیت، از تکنیک و از روایت‌های منشق شده و لحن‌های متفاوت و از براندازی دال و مدلول می‌گوید. هایکو می‌گوید و کم‌تر خودش را از دردهای جانکاه جامعه و رنج‌های مشترک، سخن می‌گوید. گوران به‌جای همه سخن می‌گوید. شاملو می‌گوید: «ای لعنت ابليس بر تو بامداد پرتلبیس باد/می‌بینی که نیام پر تکلف نام‌آوری دغل کارانه‌ات حتا از شمشیر چوبین کودکان حلب آباد نیز بی‌بهره‌تر است ...»
برزو گوران مثل شاملو در این دفتر رسالتی عظیم‌تر و بالاتر از تلاش پر وسواس گزينش الفاظی هرچه فاخرتر برای شعر قائل است و قلم به لفظ تو (انسان و جامعه) می‌گوید: شعرت همین‌جوری ساده است: «دوست دارم یک‌بار برای یک‌شب بخوابم/و به خوابم بامداد بیاید/باران باریده باشد/تو آمده باشی و من دیگر. بیدار نشوم.» چه قدر راحت، چقدر سخی و مهربان شعر می‌سراید، چقدر سخی و مهربان و شسته‌رفته شعرش را به قول بلینسکی «هنر امر اجتماعی اما با خدمت به خود در خدمت جامعه» بازگو می‌کند. کلام گوران، شفاف چون آب جاری می‌شود و سخت می‌شود و ارتقا می‌یابد، ممتنع می‌شود. شعر تغزلی گوران در او غوطه می‌خورد، هنری می‌شود و به مرحله جهان‌شمولی ارتقاء می‌یابد: «...باور کن نه تفنگی بر دوش دارم/نه جوشنی بر تن/نه حتی یکی سنگ بر کف ...»
جهان‌شمولی محتوای شاعرانه و هنری شاعر توسعه‌ می‌یابد، اجتماعی می‌شود و صدای انسان را در انزوای شعر به گوش خواننده می‌رساند: «باور کن آن‌قدر چشم‌هایم تلخ است/که آفتاب خاوران در آن غروب کرده است .../تو پیش از بامداد به چشم‌های ستاره سرمه کشیده‌ای/تو نارنج زارانی هستی که هنوز از بشارت بنفشه در برف می‌گویند/از شکفتن خورشید در نیمه‌شب .../این را تنها من نمی‌گویم/دریای به مد آمده نیز می‌داند/ می‌دانست/تو جابه‌جا جغرافیای گم‌گشتگی را گشته‌ای/می‌گردی تا نان را در اوراق ترانه‌ ببینی/تو از ضمیر «ما» و تکه‌های پیراهنی که روی دست باد مانده است/آفتاب را به یکی دستت داده‌اند/و ماه را به دست دیگرت/مرا به سلسله‌ای از سياهی سپرده‌اند .../می‌خواستم بگویم ...مگر چه می‌شد اگر آفتاب می‌آمد؟/آسمان می‌آمد/چه می‌شد؟ آیا آسمان تنها برای پرپر زدن است/چه زیر سایه‌ی شاهین/چه بالای کمین گربه‌ها/آشيانه که نباشد آسمان تنها برای پرپر زدن است؟/این‌که آیا از دور همه آبی می‌آمدند و سرخ می‌گفتند/بی‌آنکه نشانی سنگی گوری گاهی که فاصله منشور فراموشی می‌شود/ و درد پشت گورخانه‌ها خيمه زده است/و تو روی صورت تاريکی چراغ می‌کشی/عجيب نیست اگر در کوچه‌های غريب گم‌شده‌ام/وقتی زمین خالی از تو می‌شود/خالی از ما/خالی از صراحت بی‌پروا/عجيب نیست اگر به ماه تیرباران ببارد/و با کفش‌های تابستانی پرسه در سال‌های هراس بزنم/با مادرانی که مویه زاران را درو می‌کنند/عجيب نیست اگر/لبانم لوت تشنه شود .../ما می‌میریم تا رؤیاها زندگی کنند.» در شعر گوران عاطفه و حس تپنده و انديشه، وزن، آهنگ شعر و صداها، خطوط و رنگ‌ها تفکیک نمی‌شوند و انسان، تاریخ و کلیت اجتماعی ما جدا نمی‌شوند، این‌ها درونی می‌شوند و تصویرها حافظ یک ساخت و بافت درونی می‌شوند و بسط می‌یابند. نیما می‌گوید: «با تنم طوفان رفته است...» در تن شاعر همه‌ این «میم» ها «ما» می‌شوند، جامعه می‌شوند، تاریخ می‌شوند، تصویر عام می‌شوند. تم انتظار می‌شوند: «می‌خواهم آفتاب را به دهان بگیرم/و جراحت اعصار را به سینه‌ام/هنوز از جنوبی‌ترین یال‌های شمال/بوی ببرهای عاشق می‌آید.» آدرنو ضرورت از «شنيده شدن صدای انسان در انزوای شعر» سخن می‌گوید. او برتاب شورها و هیجان‌ها و تجربه‌های فردی به اثر هنری را چنین تشریح می‌کند: «رابطه‌ی متن شاعرانه و اجتماع باید حواس را به ژرفنای اثر هنری راهبر شود و نباید حواس را از اثر هنری دور کند.» گوران ساده‌ترین ژرف‌اندیشی را به طرزی هنری اونیورسالیته (جهان‌شمول) می‌کند و به شعرش فرم می‌دهد: «رفتن، دشواری درخت است/ماندن، دشواری رود/کاستن، دشواری کوه/و ...بی با تو بودن، دشواری من.» شعر برزو گوران مجموعه‌ای است از واژگان، تصویرها، ریتم و موسیقی که در یک‌شکل مشخص و معين با یکدیگر ترکیب ‌شده‌اند و معنای و حس خاصی را در مخاطب برمی‌انگیزاند.