انتظار خانوادههای «مهشاد کریمی» و «ریحانه یاسینی» از قوه قضاییه
در فاصله ۱۷روز مانده به سالگرد واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیطزیست اولیای دم مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی خواستار رسیدگی به همه ابعاد این حادثه برای صدور رأی هستند. در این روز اتوبوس خبرنگاران در بازگشت از نقده واژگون شد که به فوت مهشاد کریمی – خبرنگار ایسنا – و ریحانه یاسینی – خبرنگار ایرنا – و مصدومیت ۲۱خبرنگار و عکاس دیگر انجامید.
به گزارش ایسنا، پدر مرحوم مهشاد کریمی میگوید: بر اساس نظر کارشناسی دوم راننده مقصر صددرصدی شناختهشده است، اما به مسائل جانبی هیچ توجهی نکردهاند. بهعنوانمثال آیا اتوبوس ایمن بوده است یا نه؟ چون به نظر میرسد حتی وضعیت ظاهری اتوبوس مانند وضعیت صندلیها و کمربند بررسی نشده است، علاوه بر آن باید مشخص شود چه کسی دستور حرکت در جاده فرعی را داده است؟ بر اساس گفتههای سایر خبرنگاران اتوبوس ایراد داشته و مسیر یکساعته را دو ساعت و نیم طی کرده است و به خواست یکی از مسئولان برگزاری از جاده فرعی رفتهاند و او اظهار کرده بود که مسیر را میشناسد و میانبر است.
او به ابهامات دیگر پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران اشاره و اظهار میکند: کارخانه سیمان بر چه اساسی اتوبوس در اختیار محیطزیست قرار داده است؟ قاضی میتواند نامههای ردوبدل شده بین اداره کل محیطزیست آذربایجان غربی و کارخانه سیمان را برای بررسی درخواست و شهود نیز احضار کند تا درباره اتفاقات رخداده شهادت دهند و فقط به نظر کارشناسی اکتفا نکند. چطور قاضی نظر کارشناسی اول را - که مبنی بر قصور ۵۰درصدی مسئولان برگزاری سفر بود - رد میکند و نظر دوم کارشناسی مبنی بر قصور صددرصدی راننده را میپذیرد؟
کریمی تأکید کرد: انتظار داریم سازمان محیطزیست، ایسنا، ایرنا و دیگر رسانهها پیگیر این پرونده باشند.
پدر مرحوم ریحانه یاسینی نیز با اشاره به جلسات کارشناسی برگزارشده برای بررسی پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیطزیست میگوید: در حدود یک سال گذشته، دو بار کارشناس نظر داده و ما رد کردهایم، بنابراین اقدامات لازم انجامنشده است. با توجه به مشخص بودن ابعاد حادثه واژگونی اتوبوس نباید روند بررسی پرونده اینقدر طول بکشد.
او اضافه میکند: علاوه بر مهشاد و ریحانه که فوت کردند، خبرنگاران زیادی در اتوبوس بودند که ازنظر روحی، جسمی و مالی متضرر شدند و شاکی هستند و باید سریعتر به این پرونده رسیدگی میشد، اما در شرایطی که حدود یک سال از بررسی پرونده میگذرد، قرار است یک جلسه رسمی رسیدگی برگزار شود.
یاسینی در ادامه میگوید: با رئیس دادگستری ارومیه صحبت کردیم و قول دادند که سریعتر پیگیری کنند و ۲۱خبرنگار دیگر بهحق و حقوقشان برسند، ولی تا آنجایی که اطلاع داریم، تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده است.
او با بیان اینکه راننده را در واژگونی اتوبوس مقصر شناختهاند، نمیگویند این سفر را سازمان حفاظت محیطزیست برنامهریزی کرده است، عنوان میکند: متأسفانه مسئولان قبلی این سازمان، از ابتدای حادثه میخواستند از بار مسئولیت این حادثه دلخراش شانه خالی کنند. متأسفانه مسئولان سابق سازمان محیطزیست، نهتنها عذرخواهی نکردند، بلکه بسیار مدعی هستند و بعضی از آنها متأسفانه در دولت جناب رئیسی در مسئولیت خود ابقا و مشغول کار هستند و کسی با آنان برخورد نکردند. گویا هیچ اهمیتی برایشان نداشت چراکه در طول یک سال مصیبتی که بر ما گذشت، حتی یک جلسه بازپرسی هم از آنان برگزار نشده است.
یاسینی به وضعیت اتوبوس بر اساس شهادت خبرنگاران اشاره و اظهار میکند: اتوبوس خراب بوده است بهگونهای که مسیر یکساعته را طی دو و نیم تا سه ساعت طی کرد. مسئولان برگزارکننده، چون از برنامه عقبافتاده بودند بدون توجه به شرایط ایمنی، راننده را اجبار به انتخاب جاده فرعی کردند که این خود باید در دادگاه موردبررسی قرار گیرد.
او تأکید میکند: اتوبوس خبرنگاران، اتوبوس شهری یا بینشهری نبود که بلیت بخریم و سوار آن شویم، هنگامیکه اتفاق افتاد بگوییم راننده ناتوان و نابلد، مقصر بوده است.
یاسینی اضافه میکند: این اتوبوس نقص فنی داشته است، نه دستگیره داشته و نه کمربند ایمنی. اگر کمربند ایمنی داشت، این اتفاق نمیافتاد. مشکل اساسی این است که سه نفر که مسئولیت برنامه را عهدهدار بودند و این واقعه تلخ در زمان مسئولیت آنها اتفاق افتاده است از اتهام خود در این پرونده تبرئه شدهاند! گویا هیچ مسئولیتی در قبال جان جوانان وطن و خبرنگاران که به امانت به آنها سپردهشده بود نداشتند! و شاید بههیچعنوان نمیخواهند خدشهای به اداره کل محیطزیست آذربایجان غربی وارد شود.
او به استفاده از اتوبوس کارخانه سیمان برای جابجایی خبرنگاران اشاره میکند و میگوید: در حالی از این اتوبوس استفاده شد که کرایه اتوبوس ۵۰۰هزار تومان است و بچههای ما به خاطر چنین مبلغی قربانی شدند.
یاسینی تأکید میکند: از قوه قضاییه درخواست رسیدگی دقیق بهکل ابعاد حادثه را داریم.