غرب گُزیده - غرب گَزیده
علی خورسندجلالی (فعال فرهنگی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2465
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


واکنش وزارت خارجه به ادعای قطع سرمایه‌گذاری چین در ایران

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه برخی اخبار منتشرشده که مدعی شده‌اند دولت چین، سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی را در ایران ممنوع کرده است را تأیید نکرد و گفت: «ما چنین چیزی را رسمی نشنیده‌ایم.»به گزارش ایسنا، مهدی صفری در حاشیه همایش ایران و سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه که صبح دیروز در تهران برگزار شد در پاسخ به سؤالی در این مورد گفت: «هیات چینی به‌تازگی اینجا بود و با آن‌ها صحبت کردیم و درباره قرارداد ۲۵ساله نیز کار خود را روی روال انجام می‌دهیم.» او تصریح کرد: «کار سرمایه‌گذاری روال خاص خودش را دارد. دو بخش است یا فاینانس است یا سرمایه‌گذاری مستقیم. ما در جلسات چنین محدودیت‌هایی را نشنیدیم. فقط در برخی موارد بعضی کشورها می‌گویند برجام به نتیجه برسد، سرمایه‌گذاری می‌کنیم، اما بعضی کشورها کار خود را زودتر شرع کردند به‌خصوص در زمینه‌های نفت و گاز.» صفری در پاسخ به این سؤال که پس شما اعمال چنین محدودیتی را از سوی چین تأیید نمی‌کنید؟ گفت: «ما چنین چیزی را رسمی نشنیده‌ایم.» او همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص مشارکت تاجیکستان در بندر چابهار هم گفت: «نه‌فقط تاجیکستان، بلکه قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان همه برای مشارکت در پروژه بندر چابهار ابراز تمایل کردند و از مکان‌ها هم بازدید کردند. قرقیزستان و قزاقستان مکان را دیده‌اند که بتوانند برای خودشان ایستگاه‌هایی درست کنند که بار آن‌ها که به آنجا می‌آید از آن طریق این بار ترانزیت شود.»صفری ادامه داد: «فقط تاجیکستان نیست، بلکه بقیه هم هستند و وزیر راه قرقیزستان دو بار به چابهار سفر کرد. این کشورها به چابهار رفتند و در حال صحبت با بنادر و کشتیرانی هستند که مکان‌هایی را در اختیار آن‌ها بگذارند که بارهای آن‌ها به‌صورت ترانزیت و رفت‌وبرگشت جابه‌جا شود.»این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره نهایی شدن موافقت‌نامه کریدور دریای سیاه- خلیج فارس هم اظهار داشت: «کریدور جنوب خلیج فارس به شمال چند سالی است که هست و این کریدور به سمت روسیه، قفقاز و آسیای مرکزی می‌رفت. کریدوری هم داشتیم که از جنوب به ترکیه و از آنجا به اروپا می‌رفت و الان این کریدور که ترکیه هم عضو آن است، کریدور دریای سیاه است که یا ما می‌رویم جمهوری آذربایجان یا ارمنستان، گرجستان و دریای سیاه که می‌توانیم‌ به کشورهای همسایه از جمله رومانی، بلغارستان برویم و این پتانسیل بیشتری برای ترانزیت در اختیار ما قرار می‌دهد.»صفری ادامه داد: «اگر فرض کنید یک ظرفیت ۵۰۰میلیون تنی داشته باشیم می‌تواند در فاز اول به ۲۰میلیون تن برسد. این به آن معنا نیست که ترکیه را کنار می‌گذاریم، در حال حاضر و در بعضی مواقع کامیون‌های ما در ترکیه تا یک ماه آنجا می‌مانند.»