به گفته دبیر شورای فرهنگ عمومی؛
مانتو هم صاحب دستورالعمل شد
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: طبق بررسیهای انجامشده ۷۵درصد مردم ایران به حجاب اعتقاد دارند و پذیرای شاخصهای عفاف و حجاب و پوشش ایرانی و اسلامی هستند.
به گزارش انتخاب، سید مجید امامی گفت: متأسفانه به دلیل مشکلاتی که در تولید و دسترسی به پوشاک ارزان مبتنی بر شاخصهای حجاب و عفاف وجود دارد، سوءاستفادههایی از طریق واردات پوشاک صورت میگیرد که سبب شد تا مقوله عفاف و حجاب بهصورت افراطوتفریط در پوشش به انحراف کشیده شود.
وی گفت: اولویت نخست کشور در بحث لباس مشاغل و لباس اجتماعی بانوان بهویژه طراحی مانتو و تهیه چادر درجهیک است که برای هر دو نوع لباس پوشش زنان برنامه حمایتی جدی شروعشده است.
امامی با توضیح این نکته که کشور در تولید چادر مشکی دچار مشکل است و تولید داخلی در این بخش درجه دوم محسوب میشود، تأکید کرد: باید تولید درجهیک چادر مشکی نیز در کشور ارزان شود و همسو با این رویکرد با همکاری دولت و دستورالعمل قانونی مجلس، واردات پارچه چادری از کالای درجه چهار به درجهیک تغییر کرد که به معنای صفر شدن تعرفه واردات آن است.
آسیبها در حوزه عفاف و حجاب جدی است
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اضافه کرد: امروز آسیبهای اجتماعی کشور در حوزه عفاف و حجاب بسیار جدی شده است و به همین دلیل دولت در نخستین گام در حل این مشکلات پوشش اسلامی و ایرانی کارکنانش را در دستور کار قرار داده است تا الگوسازی کند.
او با بیان اینکه لباس زیبا، سالم و ارزان باید در دسترس عموم مردم قرار بگیرد، گفت: ایجاد سکوهای فروش موقت و دائمی لباسهای ارزان و زیبا که در دسترس آحاد مردم قرار بگیرد در دستور قرار دارد و تفاهمنامههایی هم با اتحادیههای پوشاک استانهای کشور با هماهنگی وزارت صمت منعقدشده است.
امامی گفت: متأسفانه جوسازیها و قاچاق پوشاک سبب شده تا حتی پوشاکی که تولید داخل است با ترفند و برچسب برند خارجی عرضه شود و این وضعیت پوشش و تهیه لباس در کشور را بهصورت خطرناک و فاجعه باری به انحطاط کشانده است. وی چرخه اقتصادی بازار لباس کشور را چند صد هزارمیلیاردی تومانی توصیف کرد و افزود که همین چرخه سنگین اقتصادی بهصورت سیستماتیک بازار پوشاک را رانتی و آثار سوء فرهنگی پوششهای غیر متعارف را تحمیل و جامعه را بشدت دچار چالش کرده است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور یکی از ضعفهای صنعت پوشاک داخلی را نبود نظام سایزبندی با هدف استانداردسازی در کشور دانست و گفت: با تدوین و اجرای نظام سایزبندی که هماکنون در شورای عالی انقلاب فرهنگی موردتوجه قرار دارد، تحولی در عرصه پوشش اسلامی به وجود میآید.
جلوی مانتوها باید رویهم بیاید
وی از ابلاغ دستورالعمل پوشاک بانوان از طراحی گرفته تا تولید، توزیع و ویترین چینی خبر داد و افزود: اکنون یک قانون مشخص و واحد وجود دارد که طبق آن مانتوهایی که قد آنها تا بالای زانو باشد ممنوع است و جلوی مانتوها باید رویهم بیاید و دکمه داشته باشد.
امامی با اعلام اینکه برنامه شورای فرهنگ عمومی ساماندهی جامع عرصههای تغییرات فرهنگی است، گفت: پهنههایی چون لباس، حجاب، اسباببازی، زبان و هویت در این ساماندهی مدنظر است.
او اثرگذاری در حل مشکلات بد پوششی و بیحجابی را بهمراتب بیشتر از برخورد دانست و گفت: دولت مردمی سیزدهم نیز به این رویکرد شورای فرهنگ عمومی کشور قائل است، البته برخورد انتظامی با فوق ناهنجاری اجتماعی بهخصوص در مقوله عفاف و حجاب که برهنگی را ترویج میکنند، ضروری تین و انجام نیز میشود. امامی تذکر مردم به مردم و جامعه به جامعه را راهبرد مهم و اساسی برای رسیدن به اهداف فرهنگ عفاف و حجاب ایرانی و اسلامی دانست و گفت: تعیین رنگ سبز بهعنوان رنگ سال جاری نیز از برنامههای شورای فرهنگ عمومی است که با استقبال مواجه شده است.
وی به اهمیت برگزاری جشنوارههای فرهنگی و هنری، عفاف و حجاب و مد و لباس در کشور اشاره کرد و افزود: جشنوارههای فرهنگی میتوانند الگویی از پوشش ایرانی اسلامی را ترویج کنند.
امامی به اهمیت جریان سازی یک رویداد فرهنگی و هنری با یک کالای مهم بهخصوص مد و لباس اشاره کرد و گفت: اینکه بازیگران ممتاز و برجسته ایرانی برای عبور از فرش قرمز جشنواره کن باید از مزونهای خاص پاریس لباس خرید کنند، یکی از راهبردهای جریان سازی پوشش است و میتوانیم این پرسش را مطرح کنیم چرا این بازیگران لباسهای خود را از مزونهای ایرانی تهیه نمیکنند؟ وی گفت: ۱۰سال است جشنواره برگزار میکنیم اما هیچ تغییری در وضعیت لباس کشور ایجاد نشد. متأسفانه طراحان داخلی تقویت نشدند و به تولیدکنندهها متصل نشدند؛ معدودی از تولیدکنندههای ما طراح دارند اما بیشتر از فضای مجازی طرح میگیرند.