چند درصد خدمات دولتی الکترونیکی شده است؟
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با اشاره به روند الکترونیکی شدن خدمات گفت: ۵۰۰خدمت بیش از ۷۵درصد الکترونیکی ارائه میشود، این در حالی است که برخی دستگاهها تا ۴۰درصد خدماتشان را الکترونیکی ارائه میکنند. به گزارش ایسنا، به گفته مسئولان حوزه دولت الکترونیکی، تاکنون ۴۰درصد مسیر جلوی راه برای تحقق دولت الکترونیکی طی شده است. ارزیابی ۱۶۳دستگاه نشان میدهد برای اینکه مردم دریافت خدمات الکترونیکی را بهطور کامل احساس کنند، هنوز ۶۰درصد خدمات در پیچوخم تعارض منافع و رویههای سنتی ادارات گیر کردند و درواقع فناوری پشت در سازمانها گیرکرده است. تاکنون ۱۶۱سرویس بیش از ۹۰درصد امتیاز الکترونیکی شدن را کسب کردهاند. در سال ۱۳۹۵ و اولین دوره ارزیابی، ۶۰دستگاه مورد ارزیابی قرارگرفته بودند که امتیاز ۱۹.۳۰ را کسب کردند، درحالیکه مطابق آمار سازمان اداری استخدامی، در ارزیابی دوره هشتم دولت الکترونیکی که آخرین ارزیابی صورت گرفته است، ۵۹۸۹خدمت احصا شده که توانستند امتیاز ۴۰درصدی را کسب کنند. درعینحال ۲۲۳۸دستگاه بین ۵۰ تا ۹۰درصد در توسعه دولت الکترونیکی پیشرفت داشتهاند و ۳۳۰۹خدمت بین صفر تا ۵۰درصد در الکترونیکی کردن خدمات خود موفق بودهاند و ۲۶۰دستگاه نیز تاکنون برای الکترونیکی کردن خدمات خود هیچ گامی برداشتهاند. البته تاکنون هیچ خدمت دولتی بهصورت ۱۰۰درصد الکترونیکی نشده است. در این راستا و به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات درباره روند الکترونیکی شدن خدمات توضیح داد: یکی از دلایل کندی روند الکترونیکی شدن خدمات، تعارض منافع است. بازنشستههایی که دفاتر خدمات ایجاد میکنند و دستگاهها بهجای اینکه پنجره واحد ایجاد کنند، پیشخوان فیزیکی جدا از بقیه پیشخوانها درست میکنند. وی درباره پنجره واحد دولت الکترونیکی هم گفت: پنجره واحد یعنی تمام خدمات به شکل الکترونیک انجام شود. بهعنوانمثال برخی خدمات بانکی، بورس و سامانه ثنا قوه قضائیه الکترونیکی انجام میشود و دیگر نیاز به کاغذ نداریم. ابزارها و زیرساختهایی که برای کار الکترونیکی داریم کفایت میکند. البته این زیرساختها برای آینده باید توسعه پیدا کند.
ضرورت فرماندهی واحد برای پیشرفت دولت الکترونیک
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: الان باید یک نهاد مقتدر داشته باشیم که بتواند با فرماندهی واحد، پاسخگوی مجلس و مراجع بالادستی برای پیشرفت دولت الکترونیکی باشد. در حوزه الکترونیکی شدن خدمات نقص وجود دارد. در دنیا دو مدل را آزمایش کردهاند یعنی کشورهایی داریم که نهاد مقتدر دارند و کشورهایی داریم که خدمات در آنجا توزیعشده است. اگر نهاد مقتدر وجود نداشته باشد کماکان باید منتظر باشیم تا فرآیندهای کاغذی را دنبال کنیم. باقری اصل گفت: زیرساخت بسیاری از خدمات، تبادل داده است، این کاغذهایی که مردم حمل میکنند حامل دادههایی است که باید دستگاهها آن را به جای مردم تبادل کنند. در حال حاضر بیش از ۱۳۰۰خدمت الکترونیکی شده است و نزدیک به ۴میلیارد تراکنش حاصل فعالیت چندین ساله مرکز ملی تبادل اطلاعات بوده است.