تحول دیجیتال در عصر کرونا ؛ موج امیدآفرینی برای شرکای اجتماعی
عباس اکبری (مدیرکل تامین اجتماعی استان هرمزگان)سازمان تامین اجتماعی به عنوان نقطه اتکا و خانه امید مولدترین و آسیب پذیرترین اقشار جامعه محسوب میشود. در شرایط فعلی جامعه که همهگیری بیماری کووید-19 تداوم حیات بسیاری از کسب و کارها را به مخاطره انداخته است، شرکای اجتماعی این سازمان به ویژه کارگران و نیز مستمریبگیران، آینده خویش را در گرو تدبیر این سازمان خدماترسان اجتماعی میبینند که طیف وسیع و گستره دامنهداری از خدمات اجتماعی را در دایره زمانی قبل از تولد تا پس از مرگ بیمهشده به او و بازماندگانش ارائه میکند. این سازمان با پشتوانه بیش از شش دهه تجربه و امیدآفرینی در این سرزمین، به عنوان بزرگترین نهاد بیمهای، بزرگترین خریدار درمان، دومین تولیدکننده درمان، پر ارتباط ترین نهاد با بدنه جامعه و یکی از بزرگترین بازیگران بازار سرمایه، سهم زیادی در ایجاد آسایش و تولید امیدآفرینی در جامعه دارد. سازمان تامین اجتماعی در تلاش است تا هم چتر حمایتی خود را گسترش داده و هم آسانسازی و دسترسی مردم به خدمات را عملیاتی کند که سرعت بخشیدن حرکت این سازمان در مسیر تحول دیجیتال و اجرای طرحهایی همچون ارائه خدمات الکترونیک درمان، حذف دفترچههای کاغذی درمان و تبدیل 30 خدمت حضوری پر مراجعه و پر مخاطب به صورت غیر حضوری (طرح 3070) در صدر این اقدامات قرار دارد. سازمان تامین اجتماعی علیرغم وجود شرایط سخت اقتصادی و وضعیت خاص ناشی از همهگیری بحران کرونا در جامعه که اثرات چندوجهی و چندجانبه ای بر فعالیت این سازمان داشته، خود را موظف به کسب رضایتمندی شرکای اجتماعی خود دانسته و به رسالت خود که همانا پاسخگویی مطلوب به نیازهای بیمه ای و درمانی مخاطبان و جامعه تحت پوشش است، عمل کند. از سوی دیگر باید توجه داشت که ارائه خدمات به مخاطبان و ذینفعان بدون حضور و مراجعه فیزیکی آنها در جهان کرونازده امروز، نه یک انتخاب که یک ضرورت و اجبار است؛ بر همین اساس و با توجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی با نیمی از جمعیت کشور در ارتباط است، در این شرایط بیتردید اجرای تحول دیجیتالی گامی بزرگ و اقدامی ارزنده محسوب میشود. هفته تامین اجتماعی فرصت مغتنمی است تا مسئولین، مردم و جامعه تحت پوشش بیشتر در جریان دستاوردهای شایسته و نتایج عملکرد مطلوب این سازمان قرار گیرند. قطعا جلب رضایتمندی ذینفعان و ارائه خدمات مطلوب به این حجم متنوع و گسترده از مخاطبان میلیونی سازمان در گرو حمایت دولت و مجلس و همچنین همراهی، همدلی و مشارکت شرکای اجتماعی است. در کنار اجرای طرحهای دیجیتال و تحولآفرین این سازمان اقدامات و دستاوردهای شاخص و مهم دیگری نیز در سازمان تامین اجتماعی طی یکسال اخیر به اجرا درآمد که میتوان به اجرای متناسبسازی حقوق مستمری بگیران طی دو مرحله، اجرای طرح بخشودگی جرائم بیمه ای، اجرای طرح شناسایی مدیران آینده در راستای شایستهگزینی و انتصاب مشاغل مدیریتی،تنقیح و تلخیص بخشنامهها و دستورالعملهای بیمهای با تبدیل ٢هزار بخشنامه در قالب ٦٠ بخشنامه جدید اشاره کرد. در سالی که با توجه به شرایط کلان اقتصادی و اجتماعی کشور از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «تولید، پشتیبانیها، مانعزداییها» نامگذاری شده، همه تلاش مدیران و کارکنان سازمان تامین اجتماعی کارآمدسازی حمایتهای اجتماعی، پشتیبانی و تقویت فضای تولید و توجه ویژه به فرهنگ کار و تلاش است و از سویی دیگر نیز سعی میشود با به روزرسانی و استفاده از فناوریهای نوین، خدمات شایستهای به مخاطبان سازمان ارائه شود.