غرب گُزیده - غرب گَزیده
علی خورسندجلالی (فعال فرهنگی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2465
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


اجرای نمایش «در حضور باد» در تهران

مجوزی که بهرام بیضایی صادر کرد

همدلی|  نمایش «در حضور باد» به نویسندگی بهرام بیضایی، کارگردانی علی جهانجونیا و با بازی رضا رشیدی اقدم، نشاط رازانی و علی جهانجونیا تیر و مرداد ۱۴۰۰ هر شب از ساعت ۱۷ در تماشاخانه‌ دیوار چهارم روی صحنه می‌رود. بهرام بیضایی برای نخستین بار مجوز اجرای عموم نمایشنامه‌ «در حضور باد» در تهران را صادر کرده است. علی جهانجونیا کارگردان نمایش در یادداشتی در رابطه با این اثر گفته است:«بسیار مفتخرم که می‌توانم این اثر را به تایید آقای بیضایی برای نخستین بار در تهران به اجرای عمومی در بیاورم؛ آن‌ هم در روزهایی که دست به کارهای بزرگ زدن شاید ریسک باشد زیرا هیچ تضمین و اعتباری - که شاید پیش از این ذره‌ و قطره‌ای وجود داشت - اصلا دیگر وجود ندارد. ما طبق معمول و دستور کار همیشگی گروه هنری دانشجویی و مستقل هوده، بلافاصله پس از اتمام نمایش «کارنامه‌ بندار بیدخش» در اواخر سال ۱۳۹۸، کار روی نوشته‌ای دیگر از آقای بیضایی را کلید زدیم؛ اما اینبار سراغ متنی از ایشان رفتیم که کمتر کسی به تحلیل، تفسیر و اجرای آن پرداخته بود و فضای آن به شدت با «کارنامه‌ بندار بیدخش» تفاوت داشت و از طرفی به دلیل مضحکه بودن آن، می‌توانسیتم برای مخاطب شادی‌بخش باشیم و واسط آشتی تماشاچی و تئاتر، در این دوران کرونایی قرار بگیریم؛ اما نه با هرمتنی که الزاما کمدی است؛ بلکه با یک اثر فاخر دیگر از بهرام بیضایی.
 نکته‌ دیگری که برایم اهمیت داشت این بود که در روزگار امروز تولید محتوای نمایش دراماتیک تاثیر کمتری دارد زیرا در جهانی زیست می‌کنیم که روزانه شاهد اخبار و وقایعی هستیم که اگر آن را در یک تئاتر ببینیم، شاید به زیاده‌روی و اغراق متهمش کنیم؛ فکر می‌کنم دراماتیک‌ترین آثار امروز مستندها باشند؛ چون خیانت‌ها، قتل‌ها، جدایی‌ها، تنهایی‌ها و. .. دیگر نیازی به نمایشی شدن ندارند و وقایع الاتفاقیه روزانه هستند؛ حداقل در این بازه‌ زمانی به نظر من. پس تصمیم گرفتم این‌بار از در مضحکه وارد شوم و این بخش از روابط دنیا را به تصویر بکشم تا در کنار انتقال پیام، لطیف هم باشد و نتوان به اغراق آن که شاید اصل حقیقت است، خرده‌ای وارد کرد. خلاصه بگویم که این روزها شاید مضحکه هم نوعی از مستند باشد!»