غرب گُزیده - غرب گَزیده
علی خورسندجلالی (فعال فرهنگی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2465
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


رئیس سازمان قطار شهری شهرداری کرج:

هر رام قطار شهری ظرفیت جابه‌جایی ۲ هزار مسافر را دارد

کرج-فرخ شجاعی-خبرنگار همدلی:رئیس سازمان قطار شهری شهرداری کرج گفت: سال گذشته شهرداری کرج سومین کلانشهر از لحاظ جذب اوراق مشارکت بعد از تهران و مشهد برای پروژه قطار شهری و اتوبوسرانی بوده است.
علی اصغر صلواتی در جریان بازدید خبرنگاران از خط دو پروژه قطار شهری کرج اظهار کرد: هر رام قطار مترو در مواقع پیک بیش از دو هزار مسافر را جابه‌جا می‌کند به همین دلیل نه تنها در کرج بلکه در کل دنیا استانداردهای ویژه‌ای در مورد سرعت قطار‌ها و ایمنی آنها منظور شده است.
رئیس سازمان قطار شهری شهرداری کرج با بیان ‌این‌که سعی شده تا از بهترین تجهیزات در ساخت خط دو قطار شهری کرج استفاده شود، بیان کرد: در کنار آن رعایت استانداردهایی که تنها خاص کرج نیست و کلاس جهانی دارد را هم مدنظر قرار داده‌ایم. وی ادامه داد: از شش سال گذشته تاکنون تمامی پروژه‌های قطار شهری با تکیه و اوراق مشارکت ساخته شده است به گونه‌‌ای که ۸۰درصد هزینه‌های پروژه مترو به جز در شهرهای تهران و مشهد از این اوراق تامین شده است. به گفته صلواتی سهم کرج در سال ۹۶ از کل اوراق مشارکت فروخته شده برای تزریق به پروژه‌های شهرداری‌های کلانشهرها حدود یک درصد بوده است. وی افزود: در حال حاضر سهم کرج از اوراق مشارکت تخصیصی به شهرداری حدود ۶ درصد است، یعنی به تناسب جمعیتی هنوز دو درصد کمتر تخصیص داریم، این در حالی است که شهر مشهد با جمعیت ۱۳درصدی بیش از ۲۲درصد از اوراق مشارکت را جذب کرده و این موجب شده تا ساخت چهارمین خط مترو در این کلانشهر در مراحل آغازین قرار بگیرد. صلواتی با تاکید بر ‌این‌که سال گذشته شهرداری کرج سومین کلانشهر از لحاظ جذب اوراق مشارکت بعد از تهران و مشهد برای پروژه قطار شهری و اتوبوسرانی بود، عنوان کرد: سهم ما از این اوراق مشارکت، جذب ۶۸۰ میلیارد تومان بود. وی در ادامه اشاره کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور تنها روشی که می‌توانیم با آن پروژه‌های قطار شهری را به ثمر برسانیم تکیه بر اوراق مشارکت است. رئیس سازمان قطار شهری کرج و حومه بیان کرد: در حال حاضر با دو رام قطار و ۱۴ واگن در فاصله دو ایستگاه ۴۵متری گلشهر تا چهارراه طالقانی توان جابجایی روزانه ۶ هزار مسافر وجود دارد اما در آینده نیاز است که ۴ رام قطار دیگر هم به این خطوط افزوده شود. وی با اشاره با ‌این‌که در مورد راه‌اندازی دیگر خطوط قطار شهری در کرج مطالعات بازنگری انجام شده به این نتیجه رسیدیم که کرج به ۳ خط قطارشهری نیاز دارد. این مسئول توضیح داد: یکی از این خطوط خط ۵ در مسیر گلشهر تا تهران است که در گذشته فعال شده، خط دو هم به عنوان مسیر دوم منظور شده و خط سومی هم باید احداث شود. صلواتی با تاکید بر ‌این‌که طبق مطالعات انجام شده روزانه ۱۰۰ هزار نفر مسافر میان کرج و تهران تردد می‌کنند، گفت: خط متروی کنونی جوابگوی جابه‌جایی این حجم مسافر نیست و در نهایت توان جابجایی ۷۰هزار مسافر را دارد، به همین دلیل خط سومی هم باید ایجاد شود. وی ادامه داد: خط دو قطار شهری کرج با خط سوم که بعدا به مقصد تهران مسافرگیری خواهد کرد، در ایستگاه سه راه رجایی شهر به منظور تبادل مسافر نقطه مشترک ایستگاهی خواهند داشت.