غرب گُزیده - غرب گَزیده
علی خورسندجلالی (فعال فرهنگی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2465
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


دبیر سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر در گفت‌وگو با همدلی:

در موسیقی نیاز به این‌همه کارشناس نداریم

همدلی| علی نامجو:  نامش شاید بیش از همه به خاطر ساخت سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در ذهن‌ها باقی مانده باشد، اما این چهره پیشکسوت عرصه موسیقی در کارنامه خود مسئولیت‌های اجرایی فراوانی را دارد که آخرینش دبیری جشنواره موسیقی فجر در دوره سی‌وششم است. او که سال 1383 به‌عنوان چهره ماندگار موسیقی در ایران برگزیده شد، در ادوار گذشته جشنواره موسیقی فجر هم در قامت دبیر حضور داشته، اما در این دوره با محدودیت‌ها و شرایطی روبه‌رو بوده که شاید با هیچ‌یک از دوره‌های گذشته قابل‌مقایسه نبوده است. در روزنامه همدلی با حسن ریاحی به گفت‌وگو نشستیم تا از ویژگی‌های جشنواره موسیقی فجر در این دوره برایمان بگوید. 
او به داستان موسیقی در ایران نگاه جالبی دارد و معتقد است موسیقی محلی ایران می‌تواند منشأ خلق آثار ارزشمند توسط جوانان شود. 
ریاحی، می‌گوید:«ازجمله مشکلاتی که ویروس کرونا برای برگزاری جشنواره موسیقی فجر به وجود آورد امکان‌پذیر نبودن جمع شدن گروه‌های بزرگ برای تمرین بود، درصورتی‌که این موضوع برای گروه‌های کوچک‌تر انجام‌پذیرتر بود، همچنین بسیاری از گروه‌های خارجی قبول نمی‌کردند که در این روزهای کرونایی مسافرت کنند و خطر این ویروس را به جان بخرند که درنهایت جشنواره موفق شد تا کار این گروه‌ها را ضبط و برای پخش آنلاین آماده کند.»
 ریاحی معتقد است سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر ازلحاظ تنوع بسیار خوب بوده است، یکی از نکاتی که در این دوره اهمیت داشته شرکت تمام اهالی موسیقی در این جشنواره بود. 
این هنرمند ادامه می‌دهد:«به نظرم برپایی جشنواره فعالیت بسیار مفیدی است و می‌تواند مایه نشاط در جامعه شود، اما طرف دیگر داستان این است که باید جوانانی که در جشنواره‌ها استعدادیابی می‌کنیم در کانونی جمع کنیم و از استعدادهای آن‌ها استفاده کنیم، باید به آن‌ها سفارش اثر بدهیم و تأکید کنیم بیشتر بر موسیقی ملی ایران تمرکز کنند. 
مدت‌ها قبل چنین تجربه‌ای را در صداوسیما داشتم که کار موفقی شد. تعداد زیادی از این بچه‌ها کشف شدند که اکنون هم جزو هنرمندان موفق کشورمان به‌حساب می‌آیند.» دبیر سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر در ادامه ضمن تأکید بر اهمیت شناخت هنرمندان جوان کشورمان با هنر و فرهنگ کشورهای دیگر می‌گوید:«بچه‌ها باید آثارشان را برای جشنواره‌های بین‌المللی ارسال کنند و به خارج از کشور بروند و با موسیقی کشورهای دیگر آشنا شوند.»
 او ادامه می‌دهد:«حضور جوانان در جشنواره موسیقی فجر تجربه بسیار خوبی است که انرژی مثبت به آن‌ها می‌دهد. امیدواریم سال آینده ویروس کرونا در تمام جهان به اتمام رسیده باشد تا جشنواره موسیقی فجر به‌صورت گسترده‌تری برگزار شود.»  ریاحی در بخش دیگری از گفت‌وگو با همدلی، با اشاره به ظرفیت بالای استعدادهای موسیقی ایران می‌گوید:«استعدادهای زیادی از بچه‌های سرزمینمان بعد از اتمام آموزش‌شان، خودشان نیز برای تدریس به آموزشگاه‌ها مراجعه می‌کنند، درصورتی‌که ما اصلاً نیازی به این‌همه کارشناس نداریم، این استعدادهای ارزشمندی هستند و هرکدام از آن‌ها می‌توانند آهنگسازان خوبی شوند و در آینده‌ای نه‌چندان دور نه‌تنها در سطح ملی بلکه حتی در سطح‌های بین‌المللی نیز بدرخشند.»  او ادامه می‌دهد:«جوانان از موسیقی ملی خود دور شده‌اند، درصورتی‌که ما اقوام بسیاری داریم که هرکدام موسیقی‌های خاص و منحصربه‌فردی دارند. اگر به جوانان سفارش موسیقی محلی بدهیم قطعاً شاهد استقبال بیشتر از موسیقی فولکلور توسط مردم و هنرمندان خواهیم بود.»