برپایی بیستوچهارمین نمایشگاه رسانههای ایران
همدلی| بیست و چهارمین نمایشگاه رسانههای ایران، امروز با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلای تهران افتتاح شد.پیش از آغاز رسمی و شروع به کار رسمی، نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن ستاد خبری نمایشگاه برگزار، و در حاشیه آن از جلد دوم کتاب دانشنامه مطبوعات ایران نوشته «محمدجعفر محمدزاده» رونمایی شد. جلد اول این دانشنامه شامل مداخل آ و الف، پیش از این سال ۱۳۹۳ با ۲۲۰ مقاله منتشر شده بود. جلد دوم آن نیز مداخل ب و پ را با ۳۵۱ مقاله شامل میشود.محمدجعفر محمدزاده نویسنده ایندانشنامه و معاون پیشین مطبوعاتی وزیر ارشاد در مراسم رونمایی از آن گفت: چشمانداز دانشنامه مطبوعات ایران ۱۰ جلد است که انشاالله به مرور جلدهای بعدی نیز منتشر و رونمایی میشوند.پس از رونمایی اینکتاب «اسامه حمدان» سخنگوی جنبش به سخنرانی پرداخت.اسماعیلی ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه رسانههای ایران پس از شش سال، گفت: عدم برگزاری این نمایشگاه در این ۶ سال از امور معطل مانده در حوزه فرهنگ بود. ۴۵۰ رسانه در این نمایشگاه حضور دارند که اینمساله برای من و همکارانم افتخار است.اسماعیلی همچنین درباره دریافت مالیات مطبوعات بهویژه برای درج آگهیها، اظهار کرد: بنای ما این است که هیچ اتفاق نگرانکننده مالیاتی جدیدی برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه رخ ندهد. سازمان مالیاتی هم با ما همراه است. به دنبال امضای یک توافق جامع با این سازمان هستیم تا این دغدغهها بهطور کلی برطرف شود.وی به مهمانان جبهه مقاومت، حماس، جهاد اسلامی خوشآمد گفت و از محمد جعفر محمدزاده نویسنده دانشنامه مطبوعات ایران تشکر کرد.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دانشنامه مطبوعات ایران گفت: امیدوارم علاوه بر رونمایی از این کتاب، حمایتهای لازم برای ادامه کار این کتاب و رسیدن به چشم انداز ۱۰ جلدی آن فراهم شود.اسماعیلی در ادامه سخنان خود از خبرنگاران، عکاسان، مدیران رسانه تشکر کرد و گفت: امیدوارم بتوانیم با همیاری و همکاری هم، چهره ایران با عظمت و افتخارات گذشته مردم این کشور را به درستی به ثبت رسانده و آینده درخشان و روشنی را نیز ترسیم کنیم.
لزوم توجه به چالشهای صنفی
«ایمان شمسایی» معاون محتوایی بیستوچهارمین نمایشگاه رسانههای ایران نیز در حاشیه این رویداد گفت: یکی از تفاوتهای نمایشگاه امسال با دورههای قبل که امسال بعد از شش سال برگزار میشود این است که این نمایشگاه باید مانند دورههای قبل احیا شود و باعث شود افراد، رسانهها هم را ببینند و در اینجا بحث صنفی مطبوعات مطرح بشود که این یکی از حسنهای نمایشگاه رسانههای امسال است.
وی افزود: نکته دیگر بحث انسان رسانهها است، ما در کشور با چرخش اطلاعات روبرو هستیم و نمیتوانیم خیلی خط کشیگزاری داشته باشیم و بگوییم این رسانه دارای مجوز است و این رسانه نیست، البته ما به رسانههای فاقد مجوز رسمیت نمیدهیم ولی خود خبرنگارها و انسان رسانهها موضوعیت دارند.
معاون محتوایی بیستوچهارمین نمایشگاه رسانههای ایران ادامه داد: در این نمایشگاه ما برای اولینبار موضوع انسان رسانهها را یه رسمیت شناختهایم و برای این موضوع یک غرفه به نام کافه رسانه داریم.
شمسایی اظهار کرد: در این نمایشگاه همگرایی بیشتری بین رسانه.های داخلی و خارجی ایجاد شده است بهعنوان مثال ما غرفه غزه را خواهیم داشت و همچنین مهمانان خارجی نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
وی عنوان کرد: نمایشگاه مطبوعات همیشه محل تضارب آرای سیاسی بوده تا سیاسیون با هم حرف بزنند
معاون محتوایی بیستوچهارمین نمایشگاه رسانههای ایران ادامه داد: در این نمایشگاه ما بحثهای صنفی را نیز مطرح میکنیم، ما در عین حال که گرایشهای مختلف سیاسی داریم اما رسانههایی هستیم که یک سری دغدغههای مشترک صنفی داریم که از منتهی الیه جناح چپ تا منتهی الیه جناح راست دغدغههای ثابتی است.
ایمان شمسایی افزود: این دغدغهها مثل امنیت شغلی، بیمه، پیوند نهادهای اقتصادی با اقتصاد رسانه است که باید در این نمایشگاه درباره آنها صبحت کنیم
وی در پاسخ به این سوال که آیا برای جلوگیری از فیک نیوزها در این نمایشگاه برنامهای وجود دارد گفت: ما نشستهای تخصصی در زمینه جلوگیری از فیک نیوزها داریم، ما غرفهای برای اخبار جعلی داریم.
معاون محتوایی بیستوچهارمین نمایشگاه رسانههای ایران تصریح کرد: الان بحث باج نیوزها، اخبار جعلی و فیک نیوزها دغدغه همه رسانههای رسمی با هر گرایش سیاسی است.
ایمان شمسایی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه محلی است که اگر ما دیدار چهرهبهچهره با هم داشته باشیم می توانیم درباره دغدغههای مشترک خود حرف بزنیم.
بیستوچهارمین نمایشگاه رسانههای ایران با نام و رویکرد جدید توسط معاونت امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ازیکشنبه 29 بهمن 1402 به مدت 4 روز در مصلی امام خمینی تهران شروع به کار کرد.