غرب گُزیده - غرب گَزیده
علی خورسندجلالی (فعال فرهنگی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2465
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


نتایج انحصار در بازار لوازم خانگی مشخص شد

افزایش قیمت کالاهای ایرانی 20درصد بیشتر از نرخ تورم

همدلی| در بحبوحه خروج آمریکا از برجام در سال ۹۷ و کاهش شدید منابع ارزی، سران قوا واردات لوازم خانگی را ممنوع اعلام کردند تا از این طریق سرعت آب شدن منابع ارزی را کم و بستر را برای رشد تولید داخلی فراهم کنند اما این تصمیم در سال‌‌‌‌‌های گذشته نه تنها کمکی به جلوگیری از خروج ارز از کشور نکرده بلکه این اخلال در بازار در نهایت به ضرر مصرف‌کننده تمام شده است.
به گزارش اقتصادآنلاین، رشد ماهانه و حتی روزانه قیمت لوازم خانگی موضوعی است که بیشتر ایرانی‌ها با آن درگیر هستند. متاسفانه شاخص قیمت لوازم خانگی تولید داخل نه تنها از تورم پیشی گرفته بلکه در برخی موارد نسبت به قیمت ارز و تولید مشابه خارجی نیز روند صعودی بیشتر و طولانی‌تری را ثبت کرده است.براساس گزارش منتشر شده از سوی شرکت مدیریت مشاوره رهنمان، در پی بازگشت تحریم‌ها، قیمت کالا‌‌‌‌های خارجی و داخلی افزایش یافت و تورم افزایشی شده است. پدیده مهم در سال‌‌‌‌‌های ۱۳۹۷ به بعد آن است که قیمت کالا‌‌‌‌های تولید داخل به طور خاص کالا‌‌‌‌های تولید داخل در رسته‌‌‌‌‌های ممنوعه مانند لوازم خانگی بیش از شاخص عمومی قیمت‌ها (تورم) و حتی قیمت ارز رشد کرده است.
به طور خاص، میانگین رشد قیمت یخچال و فریز طی سال‌‌‌‌‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ حدود ۵۳درصد بوده و در سال‌‌‌‌‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نرخ رشد قیمت این محصولات به ۶۰درصد می‌رسد یعنی رشد سالانه قیمت یخچال و فریزر حدود ۲۰درصد بیش از رشد شاخص عمومی قیمت‌ها (تورم) بوده است.قیمت سایر لوازم خانگی مانند ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی در سال‌‌‌‌‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ نیز نشان‌دهنده این واقعیت است که رشد قیمت این دو کالا نیز بسیار بالاتر از رشد تورم در این ۴ سال بود به گون‌‌‌‌های که در سال ۱۳۹۸ رشد قیمت این دو محصول به بیشتر از دو برابر رشد شاخص عمومی قیمت‌ها (۳۶درصد) رسید.متاسفانه رشد قیمت همچون یک دومینو پرپیچ و خم به کالا‌‌‌‌های تولید داخل که در رسته‌‌‌‌‌های ممنوعه قرار دارند نیز رسید تا جایی که آمار‌‌‌‌های ثبت شده در سال‌‌‌‌‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که به عنوان مثال نسبت قیمت تلویزیون خارجی به داخلی از ۱.۹ در سال ۱۳۹۵ به ۱.۵ در سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرد و به عبارت دیگر قیمت تلویزیون داخلی با سرعت بیشتری نسبت به تلویزیون خارجی افزایش یافته است.