بایدها‌و‌نبایدها در فرهنگ‌سیاسی ایران
علیرضا بهشتی (روزنامه نگار )
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2440
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


«همدلی» از حاشیه‌های جنجالی اختلاف میان شهرداری و ایران خودرو گزارش می‌دهد

معمای صندلی

همدلی| گروه اجتماعی: در حالیکه شهرداری تهران طی 2 سال اخیر بارها مراسم‌‌های مختلفی را برای رونمایی از اتوبوس‌‌های نو وطنی برپا و ادعا کرده که در همین راستا به زودی چند صد اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شده، دعوای چند روزه اخیر شهرداری با ایران خودرو حکایت از آن دارد که عملا تاکنون تعداد زیادی اتوبوس به شهر تهران اضاقه نشده است.
ماجرا از جایی آغاز شد که چند روز قبل، مدیرعامل ایران خودرو به اظهارات شهردار تهران درباره تعهد نکردن ایران خودرو به وعده تحویل اتوبوس‌ها واکنش نشان داد.
ابتدا علیرضا زاکانی شهردار تهران در صفحه فضای مجازی خود درباره علت نهایی کردن قرارداد واردات اتوبوس برقی با شرکت‌های چینی نوشت: «بر حسب وظیفه از خودروسازان داخلی هم خرید کردیم با اینکه قیمت بالاتری به ما دادند، اما به تعهدات خود عمل نکردند.»
این گفته شهردار تهران از سوی ایران‌خودرو بی پاسخ نماند و علیمردان عظیمی مدیرعامل ایران خودرو در مراسم رونمایی از خودروی جدید این کارخانه گفت: «۴۰ دستگاه اتوبوس برقی به شهرداری تهران تحویل دادیم و قرار بود ۲۰۰ میلیارد تومان به ما پرداخت کنند که هنوز ریالی به صورت نقدی پرداخت نشده است.»
وی با بیان اینکه شهرداری به جای پول، ملک به ایران خوردو داده که آن را هم فروخته اند می‌گوید: «یعنی شهرداری فروش اموال غیر کرده و تخلف صورت گرفته است که مدارک آن وجود دارد.»
خودروهای ناقص
اما این موضوع از سوی مهدی علیزاده مدیرعامل شرکت واحد بی‌پاسخ نماند و وی اعلام کرد: ، قرارداد خرید اتوبوس آتروس به تعداد ۱۷۵ دستگاه و ۲ دستگاه کشنده در سال ۱۴۰۰ به مبلغ 717/5 میلیارد تومان منعقد شد که بخش نقد آن به مبلغ 501 میلیارد تومان پرداخت و الباقی به مبلغ 216 میلیارد تومان در قالب غیرنقد بصورت ملک بوده که جهت تحویل ملک به کارگزار مورد تایید شهرداری معرفی شده‌اند که در این راستا تا کنون با کارگزار به توافق نرسیده‌اند و در این راستا شرکت ایران خودرو دیزل بابت طلب غیر نقد خود در مراجع قضایی علیه شهرداری تهران، شرکت واحد اتوبوسرانی و کارگزار مربوطه طرح شکایت کرده که شکایت مزبور از سوی مرجع قضایی رد و رأی هم به نفع شهرداری و شرکت اتوبوسرانی و کارگزار صادر شده است.
مدیرعامل شرکت واحد با اشاره به اینکه آقایان به جای پاسخگو بودن درباره چرایی تحویل ندادن اتوبوس‌ها به مردم تهران به دنبال عملیات روانی علیه شهرداری تهران به عنوان نهاد خادم مردم تهران هستند ادامه داد: انتقاد شهردار تهران از سر دلسوزی و دوستانه بود و ما هرگز وارد بحث‌‌های بی‌ارتباط با موضوع خدمت به مردم نمی‌شویم. صراحتا اعلام می‌کنم مطالبات نقدی ایران‌خودرو دیزل پرداخت شده است.
علیزاده در ادامه تاکید کرد: همچنین از ۱۷۵ دستگاه اتوبوس و ۲ دستگاه کشنده کامیون، فقط ۱۷۰ دستگاه تحویل داده شده و ۵ دستگاه اتوبوس و ۱ دستگاه کشنده را تاکنون تحویل نداده‌اند.
وی با اشاره به اینکه ما در قبال هر ریالی که به این شرکت خودروساز پرداخت کرده‌ایم باید در مقابل مردم پاسخگو باشیم ولی چه کنیم که آقایان در سال ١۴٠٠ و ١۴٠١ تعداد ١٧٠ اتوبوس را تحویل شرکت واحد دادند و پولش را هم کامل گرفتند گفت: ولی اتوبوس‌‌‌هایی که تحویل دادند آنقدر بی کیفیت بود که امکان بهره برداری از ١۵٠ دستگاه آن برای خدمت به مردم میسر نشد و از کارخانه مستقیم به داخل سامانه رفت و پارک شد.با این حال وی نه در مورد سرنوشت 170 دستگاه به قول وی معیوب، صحبتی می‌کند و نه اینکه آیا این اتوبوس‌ها بالاخره به خیابان‌‌های تهران رسیده اند یا نه؟ از آن مهمتر اینکه چرا همان زمان – یعنی دو سال قبل – این ماجرا را علنی نکردند.
تکذیب اشکالات قانونی ملک واگذار شده
اما موضوع ملک مورد اشاره مدیرعامل ایران خودرو چه بود؟ ابوذر مختاری مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در این زمینه گفت: موضوع اختلاف این شرکت با نحوه تسویه بدهی شرکت کارگزاری‌های، مطلقاً ارتباطی با شهرداری تهران ندارد. مجموعه مدیریت شهری با تأمین منابع نقد و غیرنقد همه تعهدات خود را عمل کرده است.وی درباره جزییات قرارداد از جانب این شرکت، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ قراردادی بین شهرداری و شرکت خودروسازی برای خرید ۱۷۰ دستگاه اتوبوس و ۲ دستگاه کِشنده با مبلغی بالغ بر ۷۱۷ میلیارد تومان منعقد و مقرر شد که ۵۰۰ میلیارد تومان به‌صورت نقد و مابقی آن با تهاتر ملک انجام شود.
مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات افزود: بر اساس شرایط خودروساز، شهرداری تهران همه تعهدات نقد خود را یک‌جا عمل کرده و تعداد ۱۲۰ اتوبوس را تحویل گرفت. همان زمان املاکی برای ایفای تعهدات غیرنقد نیز به خودروساز مزبور معرفی شد اما از آنجایی که مورد توافق قرار نگرفت، از طریق یکی از کارگزاران تسویه بدهی‌ حواله انجام پذیرفت. به این ترتیب به غیر از 5 دستگاه اتوبوس و 1 دستگاه کِشنده، مابقی اتوبوس‌ها در اختیار شهر قرار گرفت.
وی با یادآوری آنکه مفاد قرارداد میان این خودروساز و کارگزاری، هیچ ارتباطی به مدیریت شهری نداشته و هیچ نقشی در انعقاد این قرارداد نداشته‌اند، اضافه کرد: به‌هرحال شرکت خودروسازی موفق به کارسازی حواله‌های غیرنقد خود نشد. در پی اختلافات ایجادشده، شکایتی از جانب شرکت خودروساز علیه کارگزاری در مراجع قضایی مطرح شد که در نهایت دستگاه قضا به نفع کارگزاری و علیه خودروساز رأی صادر کرد.
مختاری در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به تأمین و معرفی منابع و فارغ از ایفای تعهدات شهرداری در جهت همکاری و مساعدت، مذاکرات با شرکت خودروسازی در حال انجام و حواله‌های جدیدی برای آنها از سوی کارگزاری جدید صادر شده است. به نظر می‌رسد طرح چنین مسائلی آن هم درست در میان انجام مذاکرات فنی و حقوقی آن هم در فضای رسانه‌ای، در یک نگاه خوشبینانه به‌ دور از خردمندی است.
وی در پاسخ به این پرسش که شرکت خودروساز ادعا می‌کند املاک معرفی شده به غیر واگذار شده، تصریح کرد: چنین ادعایی مطلقاً خطا است! اولاً که شهرداری تهران همان ابتدای قرارداد املاک مدنظر خود را برای ایفای تعهدات به خودروساز معرفی کرد؛ اما مدیران این شرکت همکاری با کارگزاران تسویه بدهی را انتخاب کردند. ثانیاً برابر بررسی‌های به‌عمل آمده چنین ادعایی نیز حتی در محاکم قضایی مسموع نبوده و دادگاه علیه خودروساز رأی صادر کرده است.
زاکانی: بی‌تقصیریم!
ولی آحرین اظهار نظر در این خصوص را خود زاکانی داشت. شهردار تهران در واکنش به اظهارنظر مدیرعامل یکی از خودروسازی‌ها درخصوص عدم اجرای تعهدات شهرداری گفت: شهرداری به تمام تعهدات خود عمل کرده است.
شهردار تهران ظهر در حاشیه بهره‌برداری از 22 بازار میوه و تره‌ بار شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر ما پنج هزار دستگاه اتوبوس خریداری کرده‌ایم که دو هزار و 500 دستگاه از تولید کننده داخلی و دو هزار و 500 دستگاه از تولید کننده خارجی خریداری شده است.
وی گفت: این اتوبوس‌ها کیفیت و قابلیت‌های بسیار خوبی دارند اما ما اعلام کرده‌ایم که تولید داخل به اندازه نیاز ما نیست و نمی‌توانیم مردم را گرو بگیریم که چندین سال بعد اتوبوس‌ها را دریافت کنیم.
شهردار تهران با بیان اینکه ما طبق تعهدات پول را واریز کرده‌ایم و اتوبوس‌ها را تحویل می‌گیریم، تصریح کرد: اتوبوس‌هایی هم که از خارج از کشور خریداری کرده‌ایم با کیفیت وارد کشور می‌شود.زاکانی ادامه داد: از دو هزار و 500 دستگاه اتوبوس خریداری شده داخلی 500 دستگاه برقی و دو هزار دستگاه با استانداردهای روز دنیا دیزل هستند.وی درخصوص اظهارنظر مدیرعامل ایران خودرو مبنی بر عدم دریافت پول از شهرداری برای تولید اتوبوس، تصریح کرد: 170 دستگاه اتوبوسی که اخیرا از آن یاد شده است غیر از 5 هزار اتوبوس اشاره شده است؛ به طوری که این اتوبوس‌ها قبلا خریدار شده بودند.
زاکانی اضافه کرد: تعامل بسیار خوبی با خودروسازها داریم و در خصوص اظهارنظری که انجام شده ما اسمی از خودروساز نیاورده‌ایم اما اعلام کرده‌ایم در حوزه کیفیت اگر اتوبوس‌های داخلی کیفیت داشته باشند خریداری می‌کنیم که در این رابطه بیان نادرستی مطرح شده است.شهردار تهران بیان کرد: ما هم پرداخت نقدی و هم تهاتر با ملک داشتیم که پرداخت نقدی انجام شده و تهاتر هم جزو قرارداد بوده که ملک معرفی شده است اما قیمت‌گذاری‌ها را براساس کارشناس رسمی اعلام کرده‌ایم که خودروساز از طریق کارگزاری برای قیمت‌گذاری عمل کرد و در مرحله بعد با کارگزاری به اختلاف خورده و شکایت کردند و خودشان محکوم شدند.زاکانی افزود: از میان 170 دستگاه اتوبوسی که خریداری شده بود باید بگویم که این دستگاه‌ها اشکالاتی داشتند که اشکالات را به مجموعه اعلام کردیم و گفتیم که ایرادات را رفع کنند.