گزارشهای رسیده از گرانی بدون مجوز حکایت دارد
افزایش خودسرانه قیمت کالاهای خانگی
همدلی| فاطمه آقاییفرد: چند وقت پیش ویدئوهای کوتاهی از عرضه قطرهچکانی کالا برای افزایش قیمت لوازم خانگی در شبکههای اجتماعی دستبهدست شد و حالا مدت کوتاهی پس از آن گزارشهای رسمی از بالا رفتن قیمتها در این بازار خبر میدهند. آنطور که رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره آخرین تحولات این بازار خبر داده: « قیمت برخی از شرکتهای لوازم خانگی ۱۰ تا ۱۵ درصدی افزایش یافته و پیگیریها نشان میدهد مجوزی برای این افزایش قیمت صادر نشده است».
اکبر پازوکی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: «شش یا هفت شرکت قیمت محصولات خود را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش دادهاند، اما بقیه شرکتها هنوز قیمتها را افزایش ندادهاند و منتظر صدور مجوز افزایش قیمت از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هستند».
وی در پاسخ به اینکه آیا قیمتها با مجوز سازمان حمایت بالا رفته؟ گفت: «پیگیری از سازمان حمایت و صمت نشان میدهد که مجوزی برای افزایش قیمت صادر نشده است. بنابراین فروشندگان هم منتظر هستند ببینند تکلیف چه میشود». پازوکی با بیان اینکه سازمان حمایت باید به مردم و اتحادیه اعلام کند که مجوزی برای افزایش قیمت صادر کرده یا خیر تصریح کرد: «مبنای گرانفروشی در اتحادیه لیست سه ستونه سامانه ۱۲۴ است، اما الآن که حداقل شش کارخانه قیمتها را افزایش دادند و بقیه هم منتظر مجوز هستند، تکلیف مشخص نیست». این در حالی است که اخیرا امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بود که از تیرماه تاکنون مجوزی برای افزایش قیمت لوازم خانگی صادر نشده و در حال حاضر نیز مواد اولیه این صنعت افزایش نیافته است.
بیشتر صنایع تولیدکننده لوازم خانگی، لوازم خط تولیدشان را برای پنج ماه آینده با نرخ ارز قبلی خریدند و بنابراین نیازی به افزایش قیمت وجود ندارد. اما اگر تولیدکنندهای افزایش هزینه داشته باشد، طبق روال قبل میتواند آن را به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کند تا مورد بررسی قرار گیرد.
گفتنی است اواخر خرداد امسال سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از صدور مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت برای تلویزیون و ۱۰ درصدی برای یخچال، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی و ظرفشویی خبر داده بود که از اول تیر اجرایی شد. حالا با چنین گرانی چراغخاموش، گزارشها از بازار داغ تعمیرگاهها حکایت دارد. این یعنی در حالی این روزها تمام نگاهها متمرکز به بازار خودرو و مسکن شده، که در بازاری دیگر گفته میشود قیمتها رشد عجیبی را در حال تجربه کردن است.
برخی گزارشها حاکی از آن است که قیمت لوازمخانگی نسبت به سالهای گذشته شاهد افزایش ۳۰ تا ۶۰ درصدی بوده؛ و تولیدکنندگان هم عرضه خود را به بازار کاهش دادهاند.
این در شرایطی است که فروشندهها در فروش کالاها اکراه دارند؛ چراکه به گفته آنها، به سختی میتوانند از شرکتها کالا تهیه و در مغازههای خود بگذارند. با چرخی در فضای مجازی میتوان به راحتی هر وسیله ای را با قیمتهای متفاوت بخریم، اما مسالهای که وجود دارد، افزایش سرسامآور قیمت برخی از لوازمهاست.
این افزایش قیمت در حالی است که چند وقت پیش رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا همچنان صنعت لوازم خانگی باید از چتر حمایتی برخوردار باشد یا خیر، گفته بود: «در مورد لوازم خانگی وضعیت خیلی بهتر از صنعت خودرو است، زیرا تعداد تولیدکنندگان لوازم خانگی بیشتر از صنعت خودروسازی است، اما در بازه زمانی کمی بعد از تحریمهای آمریکا، دیگر هیچ وارداتی در تلویزیون و لوازم خانگی انجام نشد و تولیدات لوازم خانگی بیش از ۸۰ میلیون شده و نیاز به صادرات است، همچنین قراردادهای خوبی برای صادرات با کشورهای مختلف بسته شده البته با افق فاصله دارد، اما مسیر، مسیر بهتری نسبت به خودرو است».
با این همه اما گزارش میدانی از بازار لوازم خانگی امین حضور تهران از کم فروشی و گرانفروشی ۱۰ تا ۲۰ درصدی برخی برندهای بزرگ حکایت دارد. همه ساله با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال بازار کالاهای مصرفی از جمله لوازم خانگی با رونق روبرو می شود اما در دو سال اخیر تشدید رکود باعث شده تا رونقی در بازار شب عید این کالاها وجود نداشته باشد. قبلاً فروشندگان و تولیدکنندگان برای فروش بیشتر تخفیفهای مختلفی را به مشتریان اعلام میکردند تا ضمن فروش بیشتر مردم نیز بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را در شب عید تهیه کنند. اما امسال بازار خرید و فروش لوازم خانگی دچار رکود قابل توجهی است و کمتر خریداری در بازار دیده میشود و عمده مغازهها سوت و کور منتظر خریدار هستند.
در این شرایط تولیدکنندگان به بهانه افزایش قیمت مواد اولیه و نرخ دستمزد نسبت به افزایش قیمت محصولات خود آن هم بدون مجوز اقدام کردهاند جالب اینجاست افزایش قیمتها در شرایطی به وجود آمده که مردم پیش از این نیز توان خرید لوازم خانگی را نداشتند و با این اوضاع رکود بازار بیشتر خواهد شد.
بر اساس گزارش میدانی از کاهش عرضه لوازم خانگی به بازار توسط تولیدکنندگان بزرگ برای افزایش قیمت، اعلام قیمتهای سلیقهای و افزایش غیرقانونی 10 تا 20 درصدی قیمت لوازم خانگی برندهای پاکشوما، سام، جی پلاس، مکسیدر، امرسان، دیپوینت، الکترواستیل، آبسال، مادیران، هاردستون، بوتان، هیمالیا، استیل البرز حکایت دارد.
یکی از فروشنگان میگویند: «یک ماهی است که عرضه کالا به بازار کاهش پیدا کرده، البته در شرایط رکودی که معاملهای انجام نمیشود این کاهش عرضه محسوس نیست ولی اگر مدت زمان عدم عرضه کالا به بازار بیشتر شود ما شاهد رشد قیمتها در آن کالاها خواهیم بود».
یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی با اعلام اینکه ویترین من آبروی کسب و کار من محسوب شده و نمیتوانم آن را خالی کنم میگوید:«تولیدکنندهای که با او کار میکنم با اینکه پول جنسها را یک ماه پیش گرفته اما وعده عرضه آنها را طی دو یا سه ماه آینده میدهد من در این چند ماه چگونه کسب وکار کنم. مجبورم در نهایت ویترین خود را بفروشم».