نمایندگان ترجیح میدهند که استیضاحها مسکوت گذاشته شود
تشخیص مصلحت به جای نظارت
همدلی| برخی نمایندگان نگرانی افزایش تنش بین دولت و مجلس هستند. تنشی که احتمالا باعث میشود وزرای بیشتری وارد چالش استیضاح شوند. در همین حال برخی از نمایندگان تلاش میکنند که مجلس و دولت اصولگرا را به سمت فاز همکاری سوق دهند. اتفاقی که میتواند به نفع دولت تمام شود و وزرا بدون نگرانی از نظارت مجلس و اعتراضات عمومیدر جایگاه خود ماندگار شوند.
حسین محمدصالحی در گفت وگو با ایسنا با اشاره طرح استیضاح های متعدد در مجلس، بیان کرد: «برخی از وزرا در مجموعه دولت در اداره زیرمجموعههای خود دارای ایراداتی هستند و ضعفهایی در زیرمجموعه های استانی دیده میشود. این امر سبب میشود تا نمایندگان از وضعیت نگران شوند، اما روی هم رفته با توجه به شرایط خاص کشور هرگونه استیضاح به نوعی پسندیده نیست و بنده نیز مخالف طرح استیضاح های متعدد در مجلس هستم.»
وی در ادامه اظهار کرد: «ممکن برخی از استیضاحها را بنده امضا کرده باشم، اما در کل مخالف استیضاح هستم و نظرم بر ماندن وزیر است؛ چراکه شرایط کشور خیلی مساعد نیست و این استیضاحهای متعدد سبب ایجاد ناامیدی در بین مردم میشود. ما باید امیدواری را به مردم بازگردانیم. ایراداتی در عملکرد برخی از وزرا وجود دارد اما زمانی که به آنها منتقل میشود در مسیر اصلاح آن گام بر میدارند.»
نماینده مردم فریدن و فریدونشهر در مجلس شورای اسلامیتصریح کرد: «زمانی که ایرادات به وزرا منتقل میشوند بعضا به زیرمجموعه خود هشدار میدهند و مشکلات برطرف میشود.
استیضاح باید یک ابزار تکان دهنده برای وزیر به منظور گام برداشتن در مسیر اصلاح ایرادات و نقصهای موجود باشد. بنده اگر استیضاحی را امضا کنم و ببینم که وزیر در جهت حل مشکلات گام برداشته دیگر نیازی نمیبینم که استیضاح را دنبال کنم. ممکن است برخی از نمایندگان مشکلات ملی داشته باشند و با تذکر و اخطار نیز مشکل آنها حل نشده باشد در اینجا استیضاح حق نماینده است.»
وی در ادامه تاکید کرد: «اما در خصوص مسائل محلی که بعضا با تذکر وزیر دستور پیگیری را در جهت حل مشکل صادر میکند دیگر دنبال کردن استیضاح معنایی ندارد. اگر سوالات و درخواست های نمایندگان از وزرا در سطح ملی نباشد اصلا استیضاح معنایی ندارد؛ برخی از این درخواستهای استیضاح با این هدف است که تکاندهنده باشد و وزرا با همت بیشتری در مسیر حل مشکل گام بردارند. در استیضاح وزیر صمت دیدیم که وزیر به مجلس آمد اما حتی رای بالاتری از مجلس نسبت به دور اول اخذ کرد. درخواست استیضاح چند نماینده از یک وزیر به منزله مخالفت کل مجلس با آن وزیر نیست. ممکن است حتی وزرا بعد از درخواست استیضاح توضیحاتی را ارائه کنند که موجب آگاهی بیشتری نمایندگان شود. مطمئن باشید تعامل بین مجلس و دولت وجود دارد.
هدف مجلس و دولت باید خدمت بیشتر به مردم باشد. بنده فرقی بین دولت و مجلس قائل نیستم. هر دو خدمتگزار مردم هستیم. انشاءالله همه دست به دست هم دهیم تا مشکلات کمتر شود.»
وی در ادامه خاطر نشان کرد: «مجلس و دولت باید به سمت تعامل بیشتر با یکدیگر گام بردارند و اگر در حوزهای مشکلاتی وجود دارد دست به دست هم داده و با تعامل مشکل را حل کنند. این تعامل منجر به ناامیدی بیشتر دشمن و امیدواری بیشتر مردم خواهد شد.»
تلاش برای استیضاح وزرا از ابتدای سال در مجلس شکل گرفت اما برخی از نمایندگان که هماهنگی بیشتری با دولت دارند و طرفدار دولت هستند از همان ابتدا تلاش کردند که در مقابل این استیضاحها قد علم کنند و به نوعی بازوی نظارتی مجلس را از کار بیاندازند. این نمایندگان تلاش میکنند که استیضاحها را بیاثر نشان دهند. احمدحسین فلاحی در گفت و گو با ایسنا، در رابطه با طرح استیضاح های متعدد وزرا در مجلس، عنوان کرد: «کثرت استیضاح در این مقطع شاید خیلی به صلاح دولت نباشد، چراکه در شرایط فعلی دولت باید مشغول کارش باشد. دخالت دادن مسائل شخصی و حوزه انتخابیه در ارائه استیضاحها درست نیست و نمایندگان باید تقوا و مصالح ملی را در نظر بگیرند. لذا قطعا هیات رئیسه و کسانی که تصمیم میگیرند و کمیسیون های مربوطه در سوالات باید مسائل کلان را در نظر بگیرند و باید این موضوع را در استیضاحها مد نظر داشته باشند که مصلحت کل کشور بر مصلحت یک استان، یک شهر و یا یک نماینده میچربد.»
وی با بیان اینکه استیضاح، سوال و تذکر حق مجلس و نمایندگان است، گفت: «طبیعتا هم برای اینکه دولت قوی باشد باید این نظارتها جدیتر باشد و دولت هم توجه کند که این ضعف ها را در وزارتخانههایش حل کند. در برخی موارد که سوال، تذکر، پیگیری ها و رایزنیها جواب نمیدهد، طبیعتا در این موارد بحث استیضاح مطرح است که البته استیضاح هم باید رای بیاورد، چراکه در مواردی ممکن است استیضاح مطرح شود اما رای نیاورد.»