غرب گُزیده - غرب گَزیده
علی خورسندجلالی (فعال فرهنگی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2465
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


رتبه‌بندی معلمان، گروگان وزارت آموزش‌وپرورش

صلاح‌الدین هرسنی (فعال فرهنگی)

 اگرچه در واقعی یا ساختگی بودن شخصیت ملانصرالدین تردیدهایی در میان ایرانیان، افغانستان و جمهوری آذربایجان وجود دارد، اما نمی‌توان منکر داستان‌های طنزآمیز فراوانی از او بود که به لحاظ نمادین و تمثیل بابت شباهت سازی برخی رویدادها در میان ایرانیان و سایر بلاد فارسی‌زبان، نقل می‌شود. دراین‌ارتباط، یکی از داستان‌های منتسب به او، داستانی در شایعه‌سازی پختن آش و توزیع و پخش آن در کوچه بالایی محل زندگی اوست. بر طبق این روایت روزی ملانصرالدین برای خرید نان به نانوایی رفت و چون صف نانوایی شلوغ بود، فكری به ذهنش رسید و اعلام كرد كه در كوچه بالایی آش نذری می‌دهند. مردم محل به‌مجرد شنیدن این خبر، کاسه‌ها و برخی حریص‌ترها قابلمه‌ها را برداشته و برای گرفتن آش نذری، صف نان را رها كردند و به‌سوی آدرس غلط روان شدند. هنگامی‌که همه رفتند، ملا در یک‌لحظه پیش خود فكر كرد، نكند واقعاً دارند آش نذری می‌دهند و نکند او از چنین آشی بی‌نصیب بماند. به همین دلیل بدون اینكه نان بخرد، خود نیز به دنبال مردم به‌سوی محل خیالی برای گرفتن آش راهی شد!داستان رتبه‌بندی معلمان شبیه به همان شایعه ملانصرالدین در پختن و توزیع آش همسایه‌ای است که همگان از وزیر، سفیر، معلم، بقال سر کوچه‌ها، اغلب قاطبه مردم و شاید هم کلاغ آسمان‌ها و به روایتی جملگی از وعده دولت در اجرایی سازی آن خبر دارند.
به‌این‌ترتیب و باوجودآنکه لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس به تصویب رسید و آیین‌نامه اجرای آن به نگارش درآمد و خبر اجرایی سازی آن از دی‌ماه 1400 رسانه‌ای شده است و حتی به جهت اهمال و بی‌توجهی به تأخیر در اجرای آن موجب اعتراض و تحصن معلمان در شهرها شده و در مقبول‌ترین شرایط قرار بود که در آستانه روز معلم در 12اردیبهشت 1401 وزیر آن را به‌عنوان شگفتانه (سورپرایز) به معلمان هدیه دهد، حالا خبر رسیده است که اجرایی سازی این طرح به شهریورماه موکول شده است. دلیل آن نیز آن‌گونه که در شبکه‌های خبری و از قول وزیر آموزش‌وپرورش نقل و عنوان‌شده، به جهت حفظ نیروهاست، چراکه برخی از نیروها آن‌گونه که وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرده است، امسال بازنشسته می‌شوند و در صورت اجرای رتبه‌بندی شاید این معلمان حاضر به ادامه و همراهی نباشند؛ بنابراین و طبق انگاره‌های وزیر محترم اگر رتبه‌بندی اجرا شود ممکن است بازنشستگی سبب کمبود و کاهش نیروی انسانی برای آموزش در این وزارتخانه شود. حال و اگرچه ممکن است ادله و محاجات وزیر آموزش پرورش در احاله اجرای رتبه‌بندی در شهریورماه جهت حفظ نیروها تا حدودی قابل توجیه باشد، اما به نظر می‌رسد با توجه به بدعهدی و عدم توجه کافی به شأن و معیشت معلمان، تمایل و اراده‌ای برای اجرای رتبه‌بندی وجود ندارد. وعده‌سازی و احاله اجرای رتبه‌بندی به آینده آیا مفهومی جز به گروگان گرفتن اجرای رتبه‌بندی ندارد؟ و اگر ندارد پس چرا بودجه اجرای رتبه‌بندی اعلام‌شده و حتی تراز و پایه معلمان نیز طبق آیین‌نامه اجرای رتبه‌بندی در خبرها رسانه‌ای و اعلام‌شده است؟ در واقع رفتار وزارت آموزش پرورش فقط مانند خبر ملانصرالدین یک شایعه است نه واقعیت، بنابراین نه کاسه‌ای از آش وزیر برای معلمان پر می‌شود و نه قابلمه‌ای؛ و مهم‌تر از همه آنکه ممکن است کاسه وزیر هم از شایعه خبر آش دولت همچون ملانصرالدین خالی بماند! به جرات می‌توان گفت که اجرای رتبه‌بندی معلمان با کارشکنی‌ها و اشکال و ایرادتراشی بر برخی مواد و تبصره‌های آن و همچنین با توجه به عدم بودجه کافی در شهریورماه نیز اجرایی نمی‌شود و فقط و فقط در سطح وعده باقی می‌ماند و از عمل خبری نیست. محققا وعده سازی و ایجاد امید کاذب و نقض مکرر این وعده‌ها و احاله آن به آینده نامعلوم، پیامدی جز ایجاد خشم و اعتراض و همچنین تحصن سازمان‌یافته ندارد و این آشی است که دولت و وزیر آن را برای معلمان پخته‌اند. فراموش نکنیم که اگر قرار است تحولی بنیادین در نظام آموزش‌وپرورش به وجود آید و تلاشی ادعایی در رد و بطلان سند 2030 یونسکو رقم بخورد، چنین تحولی فقط و فقط از رهگذر یک حقوق مکفی، انگیزشی و پایداری در وضعیت معیشتی معلمان ممکن می‌شود. برای تحقق چنین آرمانی نیاز به وعده سازی کاذب و به سخره گرفتن نیازهای معیشتی معلمان نیست. معلمان کارگزاران اصلی فرهنگ و مجریان مؤثر در نظام سازی ارزش‌ها و آرمان‌ها محسوب می‌شوند و رسیدن به چنین مقامی یک افتخار بس بزرگ و مبارکی است. پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز یکی از افتخاراتش آن بود که به‌عنوان معلم برانگیخته و مبعوث شده بود. نباید تنها با این توجیه که معلمی شغل انبیاست، از توجه به نیازها و سختی‌هایی که معلمان تحمل می‌کنند چشم پوشید.
امید است که قصه پر غصه اجرای رتبه‌بندی معلمان مشمول داستان شایع توزیع آش ملانصرالدین نشود!