غرب گُزیده - غرب گَزیده
علی خورسندجلالی (فعال فرهنگی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2465
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


تعیین تکلیف کالاهای اساسی به کجا رسید؟

بی‌توجهی به هشدارها

انتشار ویدئویی در رابطه با جوانه زدن جوهای موجود در بندر چابهار شاید قابل‌باور نباشد ولی در جریان واردات کالای اساسی موضوع چندان عجیبی هم نیست و بارها پیش‌آمده که این اقلام وارداتی با ارز ۴۲۰۰تومانی، فاسد و از بین رفته است. موضوع زمانی قابل‌تأمل است که با وجود تمامی مصوبه‌ها و هشدارهایی که برای تعیین تکلیف کالاهای اساسی وجود داشته، توجهی به آن‌ها نشده و این ماجرا همچنان تکرار می‌شود. به گزارش ایسنا، اخیراً ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌دهد حجم قابل‌توجهی جو وارداتی در اسکله چابهار، جوانه‌زده و سبز شده است که از چند جهت قابل‌توجه بود. اینکه این محموله کجا رهاشده که زیر باران مانده و سبز شده است؟ مالک آن کیست و دلیل عدم تعیین تکلیف و ترخیص چیست؟ آیا کالایی که با ارز ۴۲۰۰تومانی واردشده و دولت دائم بر کمبود این ارز و نیاز به افزایش سقف واردات آن تأکید دارد این‌گونه باید از بین برود؛ آن‌هم زمانی که دامداران نسبت به تأمین نهاده‌های دامی گله‌دارند؟

 جوها برای شرکت امور پشتیبانی دام است

پیگیری اولیه ایسنا از گمرک ایران و توضیح ارائه‌شده نشان داد که این جوها توسط شرکت پشتیبانی امور دام واردشده است. طبق گفته لطیفی، سخنگوی گمرک ایران مجموع واردات صورت گرفته حدود ۱۳۵هزار تن جو بوده که نزدیک به ۱۲۰هزار تن آن از محل مصوبه ترخیص ۹۰درصدی، ترخیص شده است ولی از ۱۵هزار تن باقی‌مانده یعنی حدود ۱۳هزارو ۵۰۰تن، همان ۱۰درصدهای باقی‌مانده است که باید با صدور کد رهگیری بانک ترخیص شود ولی با گذشت دو ماه هنوز هیچ اقدامی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام برای ارائه به گمرک و ترخیص باقی‌مانده انجام‌نشده است. درعین‌حال برای ۱۵۰۰تن دیگر هم که مجوز ترخیص بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار در ترخیص درصدی از سوی گمرک صادرشده و در انتظار خروج است، این شرکت کامیونی برای تخلیه این محموله و خروج آن از بندر تأمین نکرده ولی در همین زمان، کامیون جهت خروج ذرت‌های وارداتی ارسال کرده است.

 شرکت هیچ کاری نکرد و جوها زیر باران ماند و جوانه زد!

وی با بیان اینکه حتی با توجه  به اعلام شرایط جوی، یک هفته قبل از بارندگی، گمرک  چندین بار به‌صورت کتبی و شفاهی به شرکت پشتیبانی امور دام تذکر داده است گفت: حتی به مقام‌های استانی و معاونت مرتبط در اداره کل بنادر سیستان و بلوچستان به‌عنوان مرجع تحویل‌گیرنده کالا  نیز اعلام‌شده است که جهت اتخاذ تصمیم و تمهید  لازم برای جلوگیری از خسارت احتمالی ناشی از شرایط جوی اقدام کنند و حداقل کالا به انبار مسقف منتقل شود ولی  با وجود خالی بودن دو انبار این اتفاق نیفتاده است و روی جوها حتی نایلون و  چادر نیز کشیده نشد که بخشی از این حجم ۱۵هزارتنی، در بارندگی اخیر و با توجه به رطوبت بالای چابهار، سبز  و فاسد شده است. لطیفی این را هم گفت که شرکت پشتیبانی امور دام با وجود عدم اخذ کد رهگیری، به دلیل دولتی بودن می‌توانست برای انتقال کالا به انبارهای خارج از بندر و تحت کلید گمرک اقدام کند یا برای تعیین تکلیف ۱۰درصد باقی‌مانده درخواست کند تا با توجه به دولتی بودن محموله و نیاز کشور به این کالا با هماهنگی مراجع تصمیم گیر، تصمیم‌گیری شود که متأسفانه شرکت مذکور هیچ‌یک را انجام نداده است.

 این بار اول نیست؛ بارها کالاهای اساسی فاسد شد!

اما اینکه چه اتفاقی برای این جوها افتاده که سبب فاسدشدن آن شده است، ابعاد گسترده‌تری دارد و باید کمی به گذشته مراجعه کرد که تخریب کالاهای اساسی دپو شده در گمرک و بنادر حداقل در یک سال اخیر به‌دفعات اتفاق افتاده است. زمانی که برنج‌های وارداتی آن‌قدر در شرایط آب و هوایی بنادر ماند که تا آستانه فساد پیش رفت؛ ذرت‌ها در گمرک‌های مازندران به سم آفلاتوکسین آلوده شد؛ جوهای وارداتی در همین گمرک حشره گذاشت، درحالی‌که مجوز استاندارد برای ترخیص هم داشت و جوهایی که در بندر چابهار در معرض طوفان حاره‌ای قرار گرفت و مسئولان گفتند که می‌خواهند روی آن نایلون بکشند و در مقابل طوفان از آن حفاظت کنند.

 هشدارهای بی‌نتیجه برای تعیین تکلیف کالاهای در آستانه فساد

این در حالی است که بارها در مکاتبه‌های صورت گرفته از سوی مسئولان گمرک ایران، نسبت به تعیین تکلیف این اقلام اساسی هشدار داده‌شده بود ولی اقدامی صورت نگرفت. به‌عنوان نمونه در تیرماه امسال ارونقی، معاون وقت فنی گمرک ایران در مکاتبه‌ای با تهرانی، مشاور وزیر وقت اقتصاد در خصوص تعیین تکلیف کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی هشدار داده و با شرح گزارشی در مورد وضعیت دپوی کالاهای اساسی در بنادر گفته بود که دلیل اصلی عدم ترخیص این اقلام عدم تأمین ارز است. وی خواسته بود که با توجه به اینکه با وجود امکان ترخیص ۹۰درصدی کالاها حجم قابل‌توجهی در گمرک‌ها باقی‌مانده، جریان ثبت سفارش و تأمین ارز صورت گرفته توسط وزارت صمت و بانک مرکزی برای رفع ابهام از وضعیت تأمین ارز موردبررسی قرار گیرد. همچنین در این گزارش، گمرک به وزارت اقتصاد درباره اوضاع رسوب کالا هشدار داده و اعلام کرده بود که مثلاً چندین هزار تن کالای اساسی با ارز ترجیحی بیش از هشت ماه در گمرک‌ها مانده و رسوب‌کرده است که قسمت زیادی از آن فاسد شده یا در آستانه فساد قرار دارد و طبق مقررات، متروکه اعلام‌شده و جهت تعیین تکلیف در اختیار سازمان اموال تملیکی قرارگرفته است ولی با توجه به شرایط آب و هوایی، مابقی اقلام نیز به‌زودی دچار فساد خواهد شد.